|
Potřebuje
české zdravotnictví certifikace ?
|
|
|
|
|
Proč se management
nemocnice rozhodl certifikovat ? |
MUDr. Pavel Horák, CSc
|
Motto našich odpůrců:
- nejde o nic než o výdělek pro externisty
- to už jsme před
lety dělali bez tohoto humbuku a papírování
- žádný efekt
to nepřinese
- jak se to má dělat, ví každý, kde na to vzít
peníze, nám ale nikdo neporadí
- výmysl západu, aby nám ztížil
uplatnění na trhu
- máme dost svých problémů, na toto nemáme
pracovníky
Situace managementu státní nemocnice:
Podfinancovaná organizace, schopní lidé mají tendenci odejít
za výdělkem jinam, ti, co zůstávají, mají pocit, že nikdo nemá
morální právo je nutit k vyššímu výkonu. Pošramocené sebevědomí,
konflikty mezi lékařskou a obslužnou částí, která má často
pocit prvořadosti místo pocitu služby.
Mechanismy změny:
- Propustit nevýkonné, nedostatečně loajální, nesamostatné,
nezodpovědné, nedostatečně vzdělané. Přilákat ty kvalitní
není ale často čím.
- Vydávat nařízení a směrnice, kontrolovat,
postihovat. Ale pokud zaměstnanci nejsou u přípravy těchto
norem, vždy najdou
skuliny. Byrokratické řízení navíc dusí iniciativu.
- Leadership
a apel na etiku - skvělá věc, se kterou se ovšem nevystačí
věčně a která má i fyzické omezení.
- Řízení "korunou" -
při nesmyslnostech "systému" vede
k paradoxům, které si fakultní nemocnice nemůže často dovolit.
- Strategické řízení - ale děláme plány na 5 let a nevíme,
co bude zítra, či co bylo včera.
Snažíme se o změnu všemi výše uvedenými postupy, k tomu
navíc jsme se rozhodli použít i metodu certifikace a akreditace.
PROČ?
- je externí sudí, který je znalý problému, je oproštěn
od vnitřních vazeb a je nestranný
- je jasně daný cíl a je
zřejmé, podařilo li se ho splnit
- všichni něco získají - věci
se začnou dělat správně (zhoubou je sousloví "to je
dobrý"), odkryje se šlendrián
i na sousedních pracovištích, provozní slepota.
- zvýší se
kvalita, věříme, že se nám to vyplatí
- pomůže se i lidem
- zjistí, že se s nimi počítá, mají kariérní plány, plány
vzdělávání, někdy dostanou i více
peněz. Vedení
zjistí, že má schopné pracovníky i to, kteří to jsou.
Objeví se hrdost.
- pro pracoviště ve styku se zahraničím je
to i prakticky užitečné - výroba krevních derivátů, výzkumné
studie,
laboratorní komplement.
JAK?
- Po částech - nejprve tam, kde je užitek zřejmý, cíl reálný
a kde je i podpora vedoucích
- Pro každý provoz program šitý
na míru - kvalitní projekt, necertifikovat pro certifikát.
- Vyškolit si vlastní odborníky na certifikace - pro státní
organizaci to sice znamená, že postupně všichni odejdou
do soukromého sektoru, ale kontinuální výchova musí být
s to zajistit
náhradu - i tak to vyjde levněji.
- Opřít se o nejkvalitnější
pracovníky a začít u zdravotnických provozů, úspěch prolomí
bariéru skepse u technických
a správních útvarů.
|
|
|
Trendy a zahraniční
zkušenosti v oblasti certifikace zdravotnických zařízení. |
Ing. Petr Kopecký
|
Cesta do Evropské unie pro České organizace a společnosti
vede přes zvyšování kvality služeb a produktů a především přes
zvyšování kvality systému řízení a plánování. Evropa je na
tyto zásady zvyklá a očekává od nás přiblížení a postupné vyrovnání
ve všech oblastech. Jednotlivé programy, využití modelů pro
systémy řízení kvality a modelů totálního řízení kvality pomáhají
společně s poradenskými a certifikačními subjekty dosáhnout
cíle - zvýšení úrovně českých organizací, jejich konkurenceschopnosti
a kvality.
Většina systémů řízení kvality vznikala za podpory vlád jednotlivých
států po druhé světové válce zejména při rozvoji vojenských
a jaderných programů. Za současný mezinárodní standard pro
srovnávání a hodnocení úspěšnosti a zabezpečení systému řízení
s ohledem na kvalitu řízení, služeb a výrobků jsou stále více
považovány normy řady ISO.
Normy řady ISO začaly vznikat v 80-tých letech v rámci dodavatelsko
odběratelských vztahů v Evropské unii. Mezinárodní organizace
pro standardizaci, pro níž se ustálila zkratka ISO vydala první
znění norem řady ISO 900x v roce 1987. Po několikaletém připomínkovém
řízení v rámci využívání těchto standard byla tato řada revidována
a v roce 1994 bylo vydáno 20 článkové znění norem této řady.
Články od odpovědnosti nejvyššího vedení, přes nakupování,
školení až ke statistickým metodám, byly po několik let základem
tvorby systémů řízení kvality nejen v Evropě, ale i na celém
světě. Rozsah působnosti a internacionalizaci norem této řady
ukazuje následující tabulka
Počet udělených certifikátů dle norem řady ISO 900x
V České republice je hlavním odborným garantem problematiky kvality
Česká společnost pro jakost (ČSJ).
Tato organizace má, podobně jako jiné evropské organizace, za
hlavní cíl podporu kvality. Podpora podniků v této oblasti získala
v letošním roce zcela nový rozměr tím, že vláda přijala Národní
program podpory politiky jakosti.
V České republice je více než 1,500.000 ekonomických subjektů
z nichž byla pouze nepatrná část ohodnocena nebo certifikována.
Převážná většina certifikací se týká především požadavků norem
řady ISO 900x. Vedle této řady norem jsou významné další standardy
specifické pro jednotlivé oblasti hospodářství.
Samozřejmé je, že tvorba skutečných funkčních systémů řízení
orientovaných na kvalitu se neobejde bez externí podpory, konsultace
nebo couchingu. Na trhu je dostatečné množství poradenských
a školících organizací, které poskytují služby v tomto oboru.
Na firmách je, aby si ze spektra firem nabízejících poradenské
služby, vybrali takovou, která nejvíce odpovídá požadavkům
kladeným na systém a kvalitu služby.
Metoda přípravy pomocí
projektového řízení je samozřejmá, méně samozřejmá je podpora
nejvyššího vedení, odhodlání managementu
organizace mít systém, který je přínosem pro celou organizaci,
přinášející vnitřní efekty a potenciály, který se trvale
zlepšuje a na druhou stranu svým certifikátem, který organizace
obdržela na základě výsledků hodnocení třetí stranou, prokazující
navenek minimální nutnou shodu s mezinárodními požadavky.
Touto třetí stranou jsou akreditované certifikační společnosti.
Volba tohoto orgánu závisí jen na přání firem, zda chtějí
mít certifikát od organizace ryze české nebo mezinárodní,
zda chtějí, aby organizace byla součástí tzv. IQ Net -
mezinárodní sítě akreditovaných certifikačních společností,
které si
certifikáty navzájem uznávají nebo zda je rozhodující především
vztah mezi cenou a kvalitou.
Hmatatelné výsledky implementace systémů řízení kvality se
projevují zejména až v období po implementaci.
|
|
Záměry Ministerstva
zdravotnictví v oblasti akreditace a certifikace. |
MUDr. Antonín Malina
|
Ve vyspělých zemích pacienti a plátci očekávají, že v jejich
podmínkách bude poskytována efektivní zdravotní péče v souladu
s poznatky medicíny založené na průkaznosti (EBM Evidence Based
Medicine) za adekvátní (odpovídající) cenu. Od poskytovatelů
péče pak očekávají, že budou schopni předkládat objektivní a
porovnávatelné důkazy o kvalitě jimi poskytované péče.
V běžné zdravotnické praxi v ČR se pojem kvalita dosud většinou
vztahuje k medicínsko-technologické stránce procesu nebo
léčebného zásahu. Kvalitní zdravotní péče však kromě těchto
hledisek musí zahrnout i aspekty psychologické a etické,
a dále i hlediska organizační a ekonomická, a naplňovat podmínky
kvality i z hlediska vnímání spotřebitelů zdravotní péče.
Pro zabezpečování kvality péče nutno organicky integrovat
pohledy lékařů a ostatních zdravotnických pracovníků a názory
pacientů, plátců zdravotní péče, manažerů zdravotnických
zařízení i dalších účastníků podílejících se různým způsobem
na poskytování zdravotní péče.
Z těchto důvodů je v ČR pro činnost zdravotnických zařízení
akcentováno používání systémových modelů kontinuálního zvyšování
kvality a efektivity poskytované zdravotní péče.
Základním nosným programem zvyšování kvality a efektivity péče
je program akreditace zdravotnických zařízení v souladu s
akreditačními principy Mezinárodní společnosti pro kvalitu
ve zdravotnictví (ISQua - International Society for Quality
in Healthcare). Tato mezinárodní organizace koordinuje své
aktivity se Světovou zdravotnickou organizací a Světovou
bankou.
Nedílnou součástí tohoto akreditačního programu zdravotnických
zařízení musí být i program zvyšování kvality a efektivity
činnosti v oblasti jejich činnosti. Posuzování kvality činnosti v oblasti zdravotní péče a jejích
výstupů musí být výhradně v kompetenci způsobilých zdravotnických
pracovníků a pracovníků ovládajících legislativu i provoz
zdravotnických zařízení, a to při respektování mezinárodních
požadavků ISQua na národní akreditační orgán v oblasti zdravotní
péče.
Pro přípravu komplexního programu zvyšování kvality a efektivity
bylo na základě rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ze
dne 25.9.2001 zřízeno Centrum pro řízení kvality ve zdravotnictví
ve Státním zdravotním ústavu, jako podpůrná (servisní) metodická,
koordinační a informační základna resortu zdravotnictví.
Používání technických norem v oblasti resortu zdravotnictví
je jedním z možných dílčích prostředků implementace komplexního
managementu jakosti a hodnocení organizační a technické způsobilosti
při vykonávání určitých činností.
Ministerstvo zdravotnictví předpokládá využívání modelu managementu
jakosti jak dle technických norem řady ISO 9000, tak modelů
pro zvyšování kvality (EFQM) v řadě činností zdravotnických
zařízení. Pro oblasti využití tohoto modelu v akreditačním
systému zdravotnických zařízení bude připraven jejich jednoznačný
metodický výklad. Dále budou stanoveny ve spolupráci s Českým institutem pro
akreditaci, akreditačním orgánem pověřeným MPO k akreditaci
dle vymezení stanovených zákonem č. 22/97 Sb., konkrétní
požadavky na způsobilost certifikačních orgánů pro posuzování
managementu jakosti určitých činností zdravotnických zařízení
dle kompetencí daných legislativou.
Získávání certifikátů na určité procesy činnosti zdravotnických
zařízení je a bude dobrovolnou interní záležitostí jednotlivých
zdravotnických zařízení, která sama posoudí vhodnost a efektivnost
získání příslušného certifikátu, stejně jako používání zvoleného
modelu pro kontinuální zvyšování a rozvoj kvality.
EU nemá ambice řídit národní zdravotnické systémy, nicméně
má závazky napomáhat členským státům při zabezpečování efektivního
systému poskytování zdravotnických služeb. V tomto smyslu
je koncipován i program WHO "Zdraví 21", určený
evropskému regionu. Záměrem ministerstva zdravotnictví je
tedy zajistit kontinuální zvyšování úspěšnosti poskytované
zdravotní péče a výkonnosti celého zdravotnického systému
v souladu s tímto programem WHO.
|
|
Praktické zkušenosti
s certifikací nemocniční lékárny VFN. |
PharmDr. Helena Rotterová
|
Nemocniční lékárna Všeobecné fakultní nemocnice patří rozsahem
poskytovaných služeb k největším lékárnám v ČR. Lékárna zajišťuje
základní i specializovanou lékárenskou péči především pro lůžkovou
a ambulantní část VFN, tj. pro hospitalizované, propouštěné
a ambulantní pacienty.
Nemocniční lékárna VFN zajišťuje:
- zásobování klinik hromadně vyráběnými léčivými přípravky
- individuální přípravu léčivých přípravků včetně sterilních
léčivých přípravků a jiných technologicky náročných lékových
forem, a to na žádanky pro kliniky i na recepty pro ambulantní
a propouštěné pacienty
- vstupní kontrolu surovin
- přípravu čištěné vody pro potřeby
lékárny i nemocnice a kontrolu její kvality
- přípravu diagnostických
a tlumivých roztoků
- distribuci laboratorních diagnostik,
chemikálií a dezinfekčních prostředků
- distribuci zdravotnických
potřeb na žádanky pro kliniky a pracoviště VFN
- výdej léků
a zdravotnických potřeb na recepty a poukazy pro ambulantní
a propouštěné pacienty
VFN
- poskytování odborných informací o lécích
- léčivé přípravky
pro klinické studie
- praktickou výuku studentů českých i
zahraničních farmaceutických fakult a středních zdravotnických
škol v oboru farmaceutický
laborant.
Konkurenční prostředí a trvalý tlak na vyšší efektivnost a
úspornost ve zdravotnictví vyvolává nutnost zprůhlednění hospodaření,
využívání všech zdrojů, finančních, materiálních i lidských,
zvyšování kvality poskytovaných služeb a optimalizace počtu
zaměstnanců i zkvalitnění jejich struktury. A tak naše nemocniční
lékárna, ve snaze přiblížit se nemocničním lékárnám v zemích
s vyspělým zdravotnictvím, přijala politiku jakosti a vybudovala
systém řízení jakosti.
Příprava lékárny k certifikaci trvala jeden a půl roku a byla
náročná pro celý tým pracovníků. V tomto období bylo nutné
provést některé změny, které považujeme za pozitivní a přínosné.
Proběhla stavební rekonstrukce oddělení přípravy sterilních
léků, bylo vyměněno zastaralé přístrojové vybavení. Jako
velice užitečný se rovněž jeví požadavek normy ISO 9001:2000
na interní audity jakosti, při kterých byla odhalena řada
nedostatků, které by byly za jiných okolností těžko zjištěny.
Lékárna je nákupním místem léčivých přípravků, laboratorních
diagnostik a chemikálií a zdravotnických potřeb pro VFN.
Pravidelné hodnocení dodavatelů umožnilo uplatnění komparativních
výhod při nákupu. I další konkrétní požadavky normy, jako
například povinnost vedení lékárny přezkoumávat pravidelně
celý systém řízení jakosti ( tzv. management review ), či
monitorování spokojenosti našich odběratelů se službami poskytovanými
lékárnou, považujeme za účelné. Získání certifikátu je začátek
nikdy nekončící aktivity, již nyní známe úkoly, jejichž řešení
nás očekává v nejbližším období.
|
|
Rozdíl mezi certifikací
a akreditací. |
Ing. Jiří Růžička
|
1 Vymezení pojmu akreditace
Akreditací se rozumí oficiální uznání, že subjekt akreditace
(laboratoř, certifikační orgán, inspekční orgán, ověřovatel
EMAS nebo organizátor programů zkoušení způsobilosti) je způsobilý
provádět specifické činnosti (laboratoře zkoušky nebo kalibrace,
certifikační orgány certifikaci výrobků, systémů jakosti nebo
EMS organizací, pracovníků a inspekční orgány inspekce atd.).
2 Vymezení pojmu certifikace
Certifikace je ubezpečení poskytnuté nezávislým orgánem, že
výrobek, služba nebo odborná způsobilost osob je ve shodě se
specifikovanými požadavky.
Certifikace výrobku (termín zahrnující i proces nebo službu)
je prostředkem poskytujícím ubezpečení, že výrobek vyhovuje
specifikovaným normám a jiným normativním dokumentům. Některé
systémy certifikace výrobků mohou zahrnovat počáteční zkoušení
výrobku a posouzení systémů jakosti jeho dodavatelů následované
dozorem, který bere v úvahu systém jakosti výroby a zkoušení
vzorků ze závodu a z volného trhu.
Certifikace systému jakosti dodavatele je jedním z prostředků
poskytujících ubezpečení, že certifikovaný dodavatel je schopen
dodávat výrobky nebo služby, které odpovídají stanoveným požadavkům.
Certifikace pracovníků potvrzuje na základě posouzení a následného
dozoru, že pracovníci jsou způsobilí poskytovat stanovené služby.
Harmonizace zkoušení a certifikace vytváří podmínky pro vzájemné
uznávání a usnadňování obchodu mezi zeměmi.
3 Význam akreditace a certifikace
Evropská společenství a země Evropského sdružení volného obchodu
vytvořily od 1. ledna 1993 evropský hospodářský prostor, což
podstatnou měrou ovlivňuje volnou výměnu zboží, služeb, kapitálu
a osob. Základním předpokladem pro fungování jednotného trhu
je sjednocení technických předpisů a technických norem ve všech
částech trhu. Průkaz dodržení technických předpisů musí platit
v celém prostoru trhu. Splnění uvedených předpokladů má zaručit
přístup na jednotný trh každému.
Je přirozené, že jednotné předpisy a normy mají význam pouze
tehdy, když pro celý trh postačí jediný průkaz shody. Musí
platit jednotná pravidla pro tento průkaz a musí existovat
infrastruktura s místy provádějícími akreditaci, certifikaci,
inspekci, zkoušení, kalibraci atd.
Komise ES svůj postoj k této otázce specifikovala v globální
koncepci přístupu ke zkoušení a certifikaci.
V regulované sféře bude ES v souladu se svými zákony a mezinárodními
závazky podporovat mezinárodní obchod a uzavírat s třetími
zeměmi dohody o vzájemném uznávání za předpokladu, že:
- místa třetích zemí zapojená do prohlašování shody poskytují
záruky jako místa ES,
- vzájemné uznávání je omezeno na zkušební protokoly, certifikáty
a značky shody.
4 Český institut pro akreditaci, o.p.s.
Český institut pro akreditaci, obecně prospěšná společnost
(dále jen ČIA) je národním akreditačním orgánem České republiky.
V rámci akreditačního systému České republiky je výkonným
orgánem, který zabezpečuje akreditaci:
- zkušebních laboratoří,
- kalibračních laboratoří,
- certifikačních orgánů provádějících
certifikaci: výrobků, systémů jakosti, EMS, pracovníků,
- inspekčních orgánů,
- ověřovatelů pro oblast životního prostředí
(program EMAS),
- organizátorů programů zkoušení způsobilosti.
Akreditace je prováděna na základě mezinárodně uznávaných
kritérií a pravidel obsažených v mezinárodních normách a normativních
dokumentech týkajících se akreditace, Nařízení Rady EHS 1836/93
(EMAS), na základě příslušných metodických pokynů pro akreditaci
(MPA) a dokumentů EA, ILAC a IAF.
V současné době je ČIA plným členem mezinárodních organizací
EA, ILAC a IAF. ČIA prošel úspěšně auditem ze strany EA a jako
první z nečlenských států EU a EFTA se stal:
- signatářem MLA EA o vzájemném uznávání výsledků akreditace
v oblasti zkoušení, kalibrací a certifikací včetně EMS (28.11.1998
- u EMS od 17. 10. 2000),
- signatářem MLA IAF o vzájemném
uznávání výsledků akreditace v oblasti certifikace systémů
jakosti dle norem řady ISO
9000 (29.9.1999),
- signatářem MRA ILAC o vzájemném uznávání
výsledků akreditace v oblasti zkoušení a kalibrací (2.
11. 2000)
|
|
Význam standardů pro zdravotnictví
a společnost. |
Marie Šebestová |
Začátkem roku 1999 šokovala americkou veřejnost
zpráva lékařského institutu s názvem: "Chybovat je lidské, budujte bezpečnější
zdravotnický systém" s konstatováním, že 98 000 Američanů
umírá každý rok nedůsledností prevence v lékařské praxi. Ze závěru
zprávy vyplývá, že příčinou není špatná práce jednotlivých lékařů
a zdravotnického personálu, ale příčiny jsou v aplikovaném systému
práce, který není dostatečně zaměřen na sběr dat, analyzování
problémů a systematickou prevenci chyb. Ještě koncem roku president
Clinton ustavil pracovní skupinu QuIC (Quality Interagency Coordination)
s úkolem vytvořit strategii, která na základě identifikace největších
hrozeb pro bezpečnost pacientů definuje postupy k redukci chyb
a minimalizaci rizik.
Jedním z řešení výše uvedeného globálního problému je zavádění
systémů řízení jakosti, zaměřených na výše uvedenou strategii.
Systematický přístup je založen na specifikování optimálních
a ověřených požadavků, které jsou standardizovány důvěryhodnou
autoritou. V českém zdravotnictví lze v současné době aplikovat
řadu standardů, počínaje akreditačními standardy, které vydává
Ministerstvo zdravotnictví, přes mezinárodní standardy ISO
řady 9000 až k modelům excelence, specifikovaným v rámci
Evropské nadace pro úspěšnost EFQM.
Mezinárodní norma ISO 9001:2000 je v současné době ve světě
nejrozšířenější, protože funguje také jako model pro certifikaci
v třetí stranou. Systémy zaváděné podle této normy jsou z
hlediska metodologie je nejpropracovanější, mohou být kompatibilní
s požadavky akreditačních standardů Ministerstva zdravotnictví,
mohou být i dobrým výchozím modelem pro model excelence.
Proto je v této přednášce tento model rozveden podrobněji.
Přístup k systému řízení jakosti je podle tohoto Standardu
jakosti postaven na 8 základních principech. Každá zdravotnická
organizace, pokud chce uspět, by měla tyto zásady akceptovat
a správně interpretovat:
- Všichni pracovníci důsledně zohledňují zájmy pacienta
ve všech aktivitách
- Vedení organizace zajišťuje infrastrukturu
prostředí, motivující všechny zúčastněné k plnému zapojení
do dosahování plánovaných
cílů příslušného celku.
- Pracovníci na všech úrovních jsou
podstatou (bytím, základem) organizace a jejich plné zapojení
umožňuje využití
jejich schopností
(dovedností) v co největší prospěch organizace.
- Základem
kvalitního řízení je procesní přístup, založený na důsledném
specifikování procesů, jejich vlastníků,
měřitelných znaků úspěšnosti, jejich monitorování,
vyhodnocování a
kontinuálním zlepšování
- Řízení procesů vychází z filozofie
preventivního přístupu k realizaci procesů, založené na
znalostech jejich kritických
míst a důsledné analýze rizik
- Systémový přístup k
managemetu znamená identifikování, porozumění a řízení
systému vzájemně souvisejících
procesů zaměřených
na daný cíl, což přispívá k efektivnosti a účinnosti
organizace.
- Rozhodování se musí opírat o fakta,
získaná pomocí logických analýz údajů a informací, shromážděných
při monitorování
procesů.
- Trvalým cílem organizace je neustálé
zlepšování.
Organizace se zavedeným systémem jakosti se pak chová jako
dobře organizovaný a bezpečný celek, který:
- vystupuje před pacienty i veřejností s jasným přehledem
o rozsahu své způsobilosti a možností, které může bez
rizika nabídnout.
- jedná na základě dobře propracovaných smluv
a záruk, které
chrání pacienta i jeho vlastní pracovníky.
- má zajištěnu
zastupitelnost zejména klíčových pracovníků a minimalizuje
možnosti nepředvídatelného chování organizace
jako celku i jejích jednotlivých pracovníků.
- standardizuje
komunikaci mezi útvary i jednotlivci a pozitivně působí
na vnitropodnikovou kulturu
- důsledně vyžaduje zvyšování kvalifikace
managementu i zaměstnanců
Certifikace systémů řízení je potvrzení, provedené kompetentní
třetí stranou, že systém řízení odpovídá specifikovaným standardům.
Lze ji chápat jako maturitní zkoušku řídicího systému, která
potvrzuje nejen odbornou erudovanost pracoviště, ale i záruku
vysoké pravděpodobnosti reprodukovatelnosti výsledků, minimalizace
chyb a efektivního provozu.
Cílem tohoto semináře by mělo být sjednocení přístupu zúčastněných
stran v prosazování a podpoře strategie zavádění systémů řízení
jakosti ve zdravotnictví a jejich následné certifikace.
Vzhledem k tomu, že zdraví je nejcennějším statkem, který společnost
má, domníváme se, že uvedené normy a přístupy by mohly být
využity v politice jakosti ve zdravotnictví.
Pro názornost je struktura normy ISO 9001:2000 znázorněna
na obr. 1
V tabulce 1 jsou identifikovány procesy, které
mají být v rámci standardizovaných
systémů řízení algoritmizovány, monitorovány, vyhodnocovány
a zlepšovány.
Tab. 1 - Identifikace klíčových procesů dle modelu ISO 9001:00
|
|
nahoru |
|
|