Projev MUDr. Milana Cabrnocha na 22.
schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR |
17. října 2003 |
|
Vážené dámy, vážení pánové.
Na jednání Poslanecké sněmovny byl na návrh Občanské demokratické
strany urgentně zařazen nový bod jednání, který se věnuje kritickému
stavu zdravotnictví v České republice.
Je zcela nepochybné, že odpovědnost za dostupnost a kvalitu
zdravotní péče nese vláda. Je zřejmé, že tato a předchozí vláda
neprovedla potřebné kroky v postupu reformy zdravotnictví, a tím
způsobily řadu problémů. Je skutečností, že předchozí a tato vláda
provedla a chystá se provést řadu kroků, které krizi ve zdravotnictví
prohloubily. Je faktem, že ve zdravotnictví krize je, a stejným
faktem je, že příští rok může být kritický stejně nebo i více,
než rok tento.
Dovolte mi citovat:
"Příští rok … bude kritický pro finanční
konsolidaci systému veřejného zdravotního pojištění…
Zamezit tomu, aby se v polovině příštího roku neocitl
systém financování zdravotnictví ve zcela identické
finanční situaci jako je v současnosti, lze … jedině
zmrazením výrazné dynamiky nákladů zdravotní péče,
… a to prostřednictvím zastavení růstu úhrad. …
Podle praxe minulých let ve stěžejních otázkách …
o výši úhrad rozhodovalo Ministerstvo zdravotnictví
svou vyhláškou, čímž rozhodovalo i o"sklonu"
sytému k vyššímu růstu nákladů zdravotnictví před
možnostmi jejich finančního krytí…". |
|
Výše uvedená citace není citací opozičního politika, ale citací
nového korunního prince ČSSD Bohuslava Sobotky, a to citací starou
pouhých čtrnáct dnů.
Česká republika nastoupila po listopadu 1989 cestu demokratického
rozvoje společnosti. Součástí této cesty byla jako jeden z hlavních
úkolů reforma zdravotnictví. Cílem této reformy bylo a stále zůstává
převést bývalé socialistické zdravotnictví, charakteristické omezenou
kvalitou a dostupností, absencí konkurence a motivací, plné korupce
a byrokracie, na moderní evropské zdravotnictví, založené na kvalitě
a dostupnosti, konkurenci a solidaritě.
V roce 1991 byly přijaty první zákony zahajující reformu zdravotnictví.
Vzniklo zdravotní pojištění, zdravotní pojišťovna, bývalé OÚNZy
se začaly měnit na soustavu lůžkových a ambulantních zařízení,
započala masivní privatizace především ambulantní zdravotní péče.
Financování zdravotnictví se již v roce 1992 oddělilo od státního
rozpočtu, prostředky v režimu platby za výkon následovaly poskytnuté
služby. Byla zahájena etapa extenzivního rozvoje zdravotnictví.
V této etapě byla velmi rychle vyplněna propast mezi socialistickým
zdravotnictví ČSSR a zdravotnictvím evropských demokracií.
Ve zdravotnických zařízeních se záhy objevily moderní diagnostické
i terapeutické přístroje, v lékárnách nejnovější a nejúčinnější
léky. Naši lékaři a další zdravotníci se začali vzdělávat a osvojovat
si ty nejnovější poznatky, vyjeli do zahraničí sbírat zkušenosti.
Skokem se během několika málo let výrazně zlepšila dostupnost
i kvalita zdravotní péče. Zcela přirozeně se ovšem také skokem
zvýšily náklady na zdravotní péči.
Nic netrvá věčně a tak ani fáze extenzivního rozvoje nemohla
trvat věčně. Zhruba v letech 1996 až 1997 již požadavky extenzivního
rozvoje přesáhly možnosti finančních zdrojů. Přišla zcela logicky
druhá fáze reformy, tedy čas pro intenzifikaci v systému. Bylo
třeba zavést motivační prvky, které by vedly k regulaci nárůstu
spotřeby, zpětné vazby, které by zapojily každého z účastníků
v systému do rozhodování a odpovědnosti za ně. Bylo třeba zavést
kromě parametru kvantity také parametr kvality.
Na jaře roku 1997 vstoupil v platnost takzvaný "Nový seznam
výkonů", který jasně ukázal, že na stávající objem péče nemá
veřejné zdravotní pojištění při korektních úhradách dostatek prostředků.
Pod tlakem tohoto poznání přešly nemocnice po dohodě s pojišťovnami
od 1.7.1997 z výkonového systému na paušály. Tento obecně nevyhovující
způsob úhrady byl deklarován jako dočasné řešení, s vědomím toho,
že zcela jistě povede k omezení rozsahu poskytované péče, tedy
k omezení dostupnosti a kvality. Neblahá zkušenost českého národa
s dočasným pobytem vojsk se však opakuje i v případě tohoto dočasného
zavedení paušálních plateb, a tak je používáme dodnes…Snad mohu
na okraj poznamenat, že několika nemocnicím, například FN Motol,
se po velkém snažení podařilo vrátit se zpět k výkonovému systému
a všichni ostatní jim toto vítězství závidí.
Na podzim roku 1997 předložila vláda do Parlamentu návrhy dvou
klíčových zákonů - o zdravotní péči a o zdravotním pojištění.
Tyto moderní normy řešily řadu problémů zdravotnictví v roce 1997
a byly logickým pokračováním v nastoupené reformě zdravotnictví,
byly legislativou fáze extenzivního rozvoje.
Jak všichni víme, vláda však na sklonku roku 1997 díky neuspokojeným
ambicím několika dnes již téměř zapomenutých jedinců padla. Úřadnická
vláda Tošovského s tehdy úřednickou ministryní, dnes lidoveckou
senátorkou Zuzanou Roithovou nedokázala předložené reformní návrhy
zákonů obhájit a sněmovna ani neměla dost ochoty je před mimořádnými
volbami projednávat. Tyto poslední reformní zákony českého zdravotnictví
tak pouze díky Internetu naleznete jako smutné pomníčky pod číslem
tisku 333 a 334 z druhého volebního období sněmovny.
Po předčasných volbách nastupuje vláda sociální demokracie a
s jejím nástupem se reforma zdravotnictví v Čechách zastavuje.
Ministru Davidovi, který se obklopil nedobrými spolupracovníky,
se podařilo pouze surově destruovat výsledky několikaleté práce
a rozprášit odborné týmy na ministerstvu.
Nástupcem ministra Davida nebyl nikdo jiný než současný předseda
vlády Vladimír Špidla. Ministru Špidlovi se za několik měsíců
jeho ministrování nepodařilo nic jiného, než svolat jednu podvečerní
poradu zainteresovaných politiků a odborníků, na které každý ze
zúčastněných dostal tři minuty na formulaci svého názoru. Ministr
zdravotnictví Špidla dokonale využil Cimrmanovy kompoziční frustrační
metody, ve které se prvek očekávání střídá s prvkem zklamání.
Po pamětihodné poradě se již nestalo nic a Špidlu vystřídal profesor
Fišer.
Pan profesor Fišer zaťal do zdravotního systému sekeru tak hluboko,
že rána krvácí dodnes. V duchu předvolebních slibů nařídil zdravotnickým
zařízení zvýšení platů, které přesáhlo jejich reálné možnosti.
V duchu stejných slibů potom vláda uložila pojišťovnám vydávat
do nemocnic více prostředků, než bylo možné. Výdaje pojišťoven
tak přesáhly jejich příjmy, stejně jako výdaje zdravotnických
zařízení přesáhly příjmy zdravotnických zařízení. Systém se vydal
přímou cestou k bankrotu.
Svoji roli sehrál i zákoník práce, který zkomplikoval situaci
a dále zvýšil náklady spojené s běžným provozem zdravotnického
zařízení. Před dopadem zákoníku práce do zdravotnictví jsme varovali
jasně a srozumitelně, lež jak je vidět marně.
Ze všech stran se ozývala varování - zdravotnictví nemůže takové
nastavení vstupů a výstupů dlouho vydržet. Bude se prohlubovat
zadlužení zdravotnických zařízení a prodlužovat lhůta splatnosti
plateb zdravotních pojišťoven. Vláda na tato varování neslyšela,
a tak se skutečně varování naplnila.
V posledním roce dostalo zdravotnictví od vlády několik dalších
těžkých ran. Vládní koalice prosadila nesmyslnou, nepřipravenou
reformu veřejné správy a v jejím rámci předala nově vzniklým krajům
proti jejich vůli předlužené okresní nemocnice. Opět zazněla jasná
a srozumitelná varování, dokonce i z tohoto místa a z těchto úst
- kraje se s dluhy státu nemohou vypořádat a nemocnice se dostanou
do vážných problémů. Vláda opět na varování nereagovala a tak
se opět varování naplnila - kraje se skutečně s dluhy státu nevypořádaly
a nemocnice skutečně mají vážné problémy.
Shodou okolností ve stejné době se již projevuje prodlužování
lhůt splatnosti plateb zdravotních pojišťoven. Lhůty se postupně
prodlužovaly tak, jak byly pojišťovny nuceny vydávat více, než
přijímají. Právě v září 2003 překročilo zpoždění plateb jeden
měsíc, tedy v podstatě vypadla jedna měsíční platba. V některých
případech již měly nemocnice problémy nejen se splácením svých
závazků, ale i s výplatou mezd.
Stávající situace radikalizuje jak zaměstnance a manažery nemocnice,
tak privátní sféru. Radikalizují se i zřizovatelé, obce a kraje.
Situace začíná vřít, objevují se první stávky a hrozba bankrotů.
Takový stav má přímý dopad na občany. Nejistota a hrozba omezené
dostupnosti zdravotní péče je závažnou poruchou systému a nemůže
zůstat neřešena.
Avšak není všem dnům konec. Vláda nejen že situaci nezlepšuje,
ale brousí další sekery k dalším ranám. Zdravotnickému rozpočtu
pustí žilou platby DPH i platby daně z příjmu. Otevřenou ránu
způsobí zavedení šestnácti platových tříd a zvýšení platů v souvislosti
s ním. Privátním zařízením přibudou náklady s přechodem na podvojné
účetnictví, možná i registrační pokladny.
Kdybych chtěl být na závěr svého vystoupení dramatický, řekl
bych, že ve zdravotnictví teče krev. Systém krvácí z mnoha otevřených
ran. Rány se nehojí, nikdo se o jejich zhojení nepokouší. Vláda
namísto hojivých obkladů do ran téměř zlomyslně sype sůl. Občané
české republiky jsou zneklidněni. Ještě nikdy nebyla hrozba ztráty
dostupné zdravotní péče tak blízko.
Ministryně zdravotnictví je v izolaci. Odvracejí se od ní lékaři,
nemocnice i pacienti. Nemá podporu ani ve vládě, ani ve své vlastní
straně.
Situace je tedy velmi vážná a vyžaduje okamžité řešení.
Je naší povinností ptát se vlády na skutečný rozsah problémů
a na způsoby jejich řešení. Je naší povinností vyžadovat řešení
ihned, bez dalších odkladů a kličkování.
|