MUDr. Milan Cabrnoch, 24. září 2003 |
legislativa |
|
Vládní návrh novely zákona o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, č. 92/1992 Sb. bude na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR projednán ve druhém a třetím čtení. Vzhledem k tomu,že vláda
zákon zařadila do balíku údajné reformy veřejných financí, zřejmě
bude tento špatný a škodlivý zákon i prosazen.
Obsah návrhu:
Obsahem návrhu zákona je změna stanovení základu pro výpočet
pojistného na zdravotní pojištění pro osoby samostatně výdělečně
činné a změna způsobu stanovení minimálního vyměřovacího základu
pro pojistné na zdravotní pojištění pro osoby samostatně výdělečně
činné - viz "Vláda
chce zvýšit pojistné podnikatelům" www.cabrnoch.cz 22.7.2003.
Komentář:
Novela se dotýká pouze osob samostatně výdělečně činných, tedy
drobných podnikatelů a živnostníků. Její dopad je proti zájmům
České republiky v oblasti deklarované podpory drobného podnikání
a aktivní politiky zaměstnanosti. Nedotýká se jiných kategorií
pojištěnců, účastníků veřejného zdravotního pojištění, a to ani
zaměstnanců, ani osob, za které platí pojistné stát - tyto dvě
kategorie přitom představují podstatný objem pojištěnců.
Návrh zákona je špatně a ledabyle připraven. I přes opravy technického
charakteru, přijaté Výborem pro sociální politiku a zdravotnictví,
bude realizace zákona v praxi přinejmenším problematická.
Návrh zákona vnáší do právního prostředí další novou veličinu,
kterou je průměrná měsíční mzda. Tuto hodnotu bude vyhlašovat
Ministerstvo zdravotnictví (!) na základě údajů Českého statistického
úřadu, a to sdělením ve Sbírce zákonů.
Není jasná metodika, na základě které bude průměrná měsíční
mzda stanovena - lze předpokládat, že tato nejasnost bude příčinou
sporů o výši průměrné měsíční mzdy a tedy o výši pojistného na
zdravotní pojištění.
Vyhlašování průměrné měsíční mzdy Ministerstvem zdravotnictví
je evidentně nad rámec působnosti tohoto úřadu. Ministerstvo zdravotnictví
nemá k mzdě a jejímu statistickému sledování žádný vztah.
Princip vyhlašování průměrné měsíční mzdy je navíc zbytečný, protože
jak ve zdravotním, tak v sociálním pojištění je již zavedena hodnota
"všeobecný vyměřovací základ", která je v praxi s navrhovanou
průměrnou měsíční mzdou totožná.
Jako zásadní problém vidím však to, že výše pojistného drobných
živnostníků není provázána s jejich příjmy, ale s příjmy úplně
jiné skupiny obyvatel. Průměrná mzda je stanovována na základě
mzdy zaměstnanců, nikoli na základ příjmů osob samostatně výdělečně
činných. Není žádným tajemstvím, že průměrnou mzdu významně ovlivňují
kategorie zaměstnanců s nejvyššími příjmy. Příjmy těchto špičkových
manažerů se jistě výrazně liší od příjmů drobných živnostníků,
přesto právě na jejich základě bude živnostníkům vyměřováno pojistné.
Prosté porovnávání mezd zaměstnanců a rozdílů mezi náklady a
výnosy u osob samostatně výdělečně činných je nepřijatelné. Osoby
samostatně výdělečně činné, tedy drobní podnikatelé, jsou občané,
kteří na sebe převzali velký díl odpovědnosti za svůj vlastní
osud. Na rozdíl od zaměstnanců nespoléhají na to, že jim někdo
dá práci, najde zakázky a odběratele, v případě problémů potom
podporu v nezaměstnanosti. Na rozdíl od zaměstnanců nemohou drobní
živnostníci po skončení pracovní doby bez dalších starostí odcházet
domů. Podnikatelé nesou sami riziko neúspěchu svého podniku, nesou
riziko úvěrů, které jsou nuceni čerpat, riziko toho, že nebudou
mít pro sebe a své zaměstnance práci či pro své výrobky a služby
odbyt. Podnikatelé mnohdy vkládají velký díl svých zisků do rozvoje
svého podnikání. Vytváří tak pro společnost nejen hodnoty, ale
i pracovní místa.
Je mi jasné, že ne všichni můžeme být podnikateli. Řada našich
spoluobčanů nemá odvahu či ambici k podnikání, a volí cestu zaměstnance.
Nemám nic proti zaměstnancům, vždyť oni jsou oporou každého podnikatele
a podniku. Nechci zaměstnance znevýhodňovat, ale odmítám znevýhodňovat
podnikatele, drobné živnostníky. Represe proti nim dopadne na
celou společnost, projeví se ztrátou dalších pracovních příležitostí,
poklesem výběru daní, nárůstem nezaměstnanosti a nárůstem klientů
systému sociální pomoci.
Návrh zákona je špatný a škodí České republice a jejím občanům.
Poslanci Občanské demokratické strany tento návrh zákona nepodpoří.
|