Milan Cabrnoch, 22. července 2003 |
legislativa |
|
Vláda a její členka, ministryně zdravotnictví MUDr. Marie Součková,
přichází do Parlamentu s návrhem novely zákona č 592/1992 Sb.
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění. Tento návrh zákona
je projednáván jako sněmovní tisk 399 a jeho první čtení proběhne
na dnes zahájené schůzi sněmovny.
Obsahem návrhu je změna výpočtu základu a změna způsobu stanovení
minimálního vyměřovacího základu.
1. ZMĚNY VÝPOČTU ZÁKLADU
Obsahem návrhu novely je postupné zvyšování základu pro výpočet
pojistného na veřejné zdravotní pojištění pro osoby samostatně
výdělečně činné (OSVČ).
Podle stávající právní úpravy, platné od roku 1992, se stanoví
za základ pro výpočet pojistného pro OSVČ 35% příjmu z
podnikání po odečtení výdajů.
Navrhuje se stanovit za základ pro rok 2004 40%, pro rok
2005 45% a pro rok 2006 50% z příjmu z podnikání po odečtení
nákladů.
Podle předkladatele dopad ve smyslu výběru pojistného
na veřejné zdravotní pojištění nelze stanovit, podle
zdravotních
pojišťoven
je zanedbatelný.
2. ZMĚNA ZPŮSOBU STANOVENÍ MINIMÁLNÍHO VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU
Navrhuje se změnit způsob stanovení minimálního vyměřovacího
základu pro stanovení pojistného na veřejné zdravotní pojištění
pro OSVČ.
Podle stávající právní úpravy platné od roku 1992 je za minimální
vyměřovací základ brána minimální mzda.
Navrhuje se stanovit za minimální vyměřovací základ polovinu
průměrné měsíční mzdy. Dále se navrhuje, aby průměrnou měsíční
mzdu vyhlašovalo Ministerstvo zdravotnictví.
Podle předkladatele představuje dopad ve smyslu zvýšení pojistného
na veřejné zdravotní pojištění částku 1,5 mld Kč v roce
2004. Minimální pojistné by se v roce 2004 zvýšilo o 2 676
Kč.
3. KOMENTÁŘ
Návrh novely je předkládán v rámci tzv. reformy veřejných financí.
Je příznačné, že se návrh týká výhradně soukromých financí,
tedy osob samostatně výdělečně činných, podnikatelů.
Vláda vyčerpala všechny rezervy a zadlužila se na všech stranách.
Pokladna je prázdná, ne však proto, že by do ní přicházelo
málo příjmů, ale proto, že je z ní vydáváno mnoho výdajů.
Ani v případě
zdravotního pojištění sociálně demokratická vláda nepřekročila
svůj stín - nenavrhuje úspornější chování, nenavrhuje účelnější
využívání stávajících zdrojů, nenavrhuje nahrazovat kvantitu
kvalitou, jak s oblibou někdy proklamuje. Navrhuje jediné
- vybrat zítra od soukromých podnikatelů více než včera.
S
vybranými miliardami
bude však hospodařit podle stejných vzorců, jako včera. Není
tedy žádný důvod věřit, že navrhovaná změna cokoli vyřeší.
Jaký tedy bude skutečný dopad navrhované novely? Novela dopadne
pouze na drobné podnikatele, živnostníky. Jejich náklady
stoupnou, a tím poklesne jejich konkurenceschopnost. Určitá
část z nich
se po této další ráně rozhodne s legálním podnikáním skončit,
protože se jim nevyplatí. Ubude část pracovních míst, zvedne
se počet nezaměstnaných a osob čerpajících sociální dávky,
zřejmě stoupne i objem práce načerno, melouchů a podvůdků,
a s tím i
daňových úniků.
Dopad na veřejné finance bude jasně negativní - poklesnou
platby nejen pojistného na veřejné zdravotní pojištěn
(protože poklesne
počet plátců), ale poklesne i výběr daní (klesne počet
jejich plátců a s nárůstem celkové daňové zátěže stoupne
počet těch,
kdo se pokusí platbě daní uniknout).
Tento návrh zákona je jasným příkladem toho, že vláda,
která nedokáže řádně hospodařit s veřejnými prostředky,
řeší tento
svůj problém na účet soukromých osob, podnikatelů, a
to navíc bez jakéhokoli příslibu zlepšení hospodaření
s veřejnými
prostředky do budoucna.
Ve sněmovně doporučím a budu spolu s celým klubem ODS
prosazovat zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení.
|