MUDr. Milan Cabrnoch, 23. února 2003 |
legislativa |
|
Dne 10. února 2003 rozeslalo Ministerstvo zdravotnictví do meziresortního
připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákony č.
551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR a č. 280/1992
Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách a č. 592/1991 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění.
V návrhu zákona je obsaženo mnoho z toho, co jsem kritizoval
před časem ve svém článku "Co
chystá ministerstvo zdravotnictví v roce 2003?"
Přesto, že poslanci nejsou účastníky připomínkového řízení,
pokládám za vhodné alespoň stručně poznamenat k návrhu zákona
následující.
Obecně je chybou, že návrh zákona zcela rezignuje na dva hlavní
úkoly legislativy v oblasti pojišťoven a pojistného.
Těmito úkoly
jsou
- sjednocení legislativy pro všechny pojišťovny, které provádějí
veřejné zdravotní pojištění tak, aby měly rovné podmínky
- sjednocení základů a pravidel pro stanovení pojistného na
veřejné zdravotní pojištění s pojistným na sociální pojištění
Rezignace na jakýkoli pokrok v této oblasti je nenapravitelnou
chybou, která znovu oddaluje skutečné řešení problémů a brzdí
rozvoj systému veřejného zdravotního pojištění.
Redukce rezervního fondu
Navrhovaný zákon podle očekávání redukuje rezervní fondy zdravotních
pojišťoven. Pokud se seznámíme s tím, za jakým účelem je rezervní
fond vytvořen, není jeho omezení na polovinu ničím jiným než
nezodpovědným "projedením" všech dostupných zdrojů.
U vlády, která vede zemi do života na dluh to není žádným překvapením,
já s tím samozřejmě nesouhlasím.
Do stejné kategorie patří zablokování zajišťovacího fondu zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven. V tomto případě se navíc stát chce
zcela zbavit své role a otázku vypořádání pohledávek za zrušenou
zdravotní
pojišťovnou nechává dopadnout zcela na občany.
Fond prevence
Zásah do samosprávnosti pojišťovny v rozhodování o využití fondu
prevence také nepřekvapuje. Vláda chce mluvit do všeho, do života
každého z nás. Technicky je však novela připravena velmi chabě.
Zákaz hradit preventivní programy, jejichž cílem je získávání
nových pojištěnců je snad pouze vtip. Již sám text přece potvrzuje,
že cílem každého preventivního programu je prevence, tedy předcházení
vzniku a zhoršování nemocí. Že se snad takový přístup pojišťovny
líbí pojištěncům a ti si ji zvolí?
Následující vyjmenované programy nejsou ničím jiným než výčtem
stávajících preventivních programů. Právníci i praxe mne učí,
že cokoli následuje v zákoně za slovem "například" nebo "zejména",
je v zákoně zbytečné. Pokud má mít v zákoně výčet smysl, musí
to být výčet úplný. Další spor je odborný - co má například ministerstvo
proti programu na včasný záchyt rakoviny plic?
Přerozdělení
Návrh obsahuje změnu přerozdělování. Ponechává se stávající mechanismus,
pouze se namísto přerozdělování šedesáti procent navrhuje přerozdělovat
80% vybraného pojistného.
Již letmý pohled na princip a čísla ukazuje chybnost tohoto
návrhu. Pokud pomineme, že přerozdělování samo o sobě je demotivující
a brzdí rozvoj systému, zjišťujeme, že použitím navrženého mechanismu
se pro pojišťovnu stanou výdělečně činní pojištěnci nezajímavými,
a nastane "honba" za pojištěnci, za které hradí pojistné
stát, zvláště potom za těmi, kteří jsou starší než šedesát let.
Zbylé výdělečně činné pojištěnce se nadále rozhodně nevyplatí
obtěžovat kontrolou výběru pojistného.
Ovládnutí orgánů pojišťoven
Podstatným zločinem, obsaženým v návrhu zákona, je nestydatý
pokus o ovládnutí orgánů zdravotních pojišťoven, tedy správních
a dozorčích rad, vládními úředníky. Právo veta, protože ničím
jiným než tím vyžadovaný souhlas všech přítomných zástupců státu
ve všech podstatných rozhodováních není, zakládá nepřijatelnou
nerovnost mezi členy orgánu. Z návrhu jasně vyplývá, že vláda
si cení svých úředníků a sama sebe podstatně více než zaměstnavatelů
nebo občanů.
Více na místě by bylo uvažování o tom, že by se zastoupení jednotlivých
skupin plátců pojistného v orgánech zdravotních pojišťoven mělo
řídit podílem těchto skupin na skutečně placeném pojistném. Bez
podrobných analýz se dnes dá říci, že stát platí zhruba jednu
čtvrtinu pojistného, měl by tedy mít v orgánech pojišťovny zastoupení
jednou čtvrtinou, nikoli právo veta.
To by platilo, pokud bychom rozvíjeli systém skutečně veřejného,
na státu nezávislého zdravotního pojištění. Špidlova vláda
však nic takového rozvíjet nemíní a dokazuje to na každém
kroku. Špidlova
vláda hodlá omezovat svobody občanů a nahrazovat ji mocí úřední,
tedy mocí svou, a to proto, že úředník a ministr ví vždy lépe,
co občanovi prospívá, než chudák občan sám.
|