MUDr. Milan Cabrnoch, 8. ledna 2003 |
Názor |
|
Po celou dobu vlád sociální demokracie v České republice neexistuje
žádná přijatá ani přijatelná koncepce vývoje zdravotnické legislativy.
Veřejnost je tedy vystavena překvapením, s čím že to zase paní
ministryně přichází, až ve chvíli, kdy se objeví návrh konkrétního
zákona. Druhou cestou, kudy informace přichází, jsou domněnky
a spekulace, vznikající z toho, co kdosi z ministerských někde
utrousil.
Není divu, že v takové situaci je málokdo ochoten jednotlivé
návrhy podporovat. Není totiž jasné, kam legislativa resortu
vlastně směřuje, jaká je vize a jaký je cíl cesty. Obávám se,
že to v tuto chvíli neví doopravdy nikdo.
Odmítání komunikace je chyba, která není omluvitelná. Veřejnost,
a to jak laická, tak odborná, potřebují informace o plánech vedení
resortu. Zkusme tedy spolu spekulovat nad jedním z materiálů
z porady vedení Ministerstva zdravotnictví ČR o tom, co na nás
vlastně paní ministryně chystá. Možná nám naše spekulace vyjde
a budeme méně překvapeni, možná naše spekulace přiměje ministryni
k tomu, aby nás se svými plány seznámila.
1. Oslabení rezervních fondů zdravotních pojišťoven
Ze zákona zřizují všechny zdravotní pojišťovny rezervní fondy.
Tyto fondy jsou určeny ke krytí schodku hospodaření základního
fondu a k úhradě zdravotní péče v případě hromadných onemocnění
a přírodních katastrof. Pojišťovny jsou povinny udržovat na
rezervním fondu rezervu ve výši 3% průměrných ročních výdajů
za předcházející tři roky.
Je jasné, co měl zákonodárce na mysli, když uložil pojišťovnám
vytvářet rezervu. Každý dobrý hospodář ví, že nesmí vše utratit
hned, že je třeba myslet na neočekávané situace a je dobré mít
uloženo něco „do rezervy“. Neví to však Špidlova vláda – možná
proto, že není dobrým hospodářem - utrácí vše hned, a dokonce
žije na dluh.
Ministerstvo zdravotnictví v duchu této nehospodárnosti hodlá
sáhnout na rezervní fondy a „projíst“ je co nejdříve. Připravuje
návrh zákona, kterým se výše rezerv sníží na pouhou polovinu
a uvolněné peníze se převedou do základního fondu, tedy se bez
odkladu spotřebují („projí“). Jde pro informaci o více jak půl
miliardy korun.
2. Zastavení plateb do zajišťovacího fondu
Zákon zřídil Zajišťovací fond zdravotních pojišťoven. Smyslem
tohoto fondu je vytvořit finanční rezervu pro případ krachu
některé ze zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. Ti, kdo
si vzpomenou na problémy vzniklé po pádu například Hornické
zdravotní pojišťovny, ti si uvědomují, jak je především pro
zdravotnická zařízení, potažmo jejich pacienty, existence zajišťovacího
fondu potřebná. Zajišťovací fond zabrání tomu, aby problémy
jedné pojišťovny dopadly prostřednictvím zdravotnických zařízení
na občany, pojištěnce a pacienty. Každá pojišťovna je povinna
do zajišťovacího fondu odvést 0,5% svých průměrných ročních
výdajů ze základního fondu.
Zákon dále stanoví, že pokud by došlo ke krachu některé zdravotní
pojišťovny a prostředky Zajišťovacího fondu by v té chvíli nestačily
na pokrytí pohledávek, poskytl by stát zajišťovacímu fondu potřebné
prostředky formou návratné půjčky.
Ministerstvo připravuje změnu zákona, která zastaví platby pojišťoven
do zajišťovacího fondu a vypustí ze zákona povinnost státu poskytnout
Zajišťovacímu fondu v případě potřeby návratnou finanční výpomoc.
Ve skutečnosti se tak navrhuje zrušit zákonem připravenou cestu
řešení pohledávek po zkrachovalé pojišťovně. Takové řešení je
nezodpovědné, protože by všechny dopady krachu pojišťovny dopadly,
tak jak se tomu již stalo, prostřednictvím zdravotnických zařízení
na pojištěnce, občany.
Dramatické zvýšení nejistoty občana při volbě pojišťovny je
bezprostředním ohrožením systému více zdravotních pojišťoven
a povede k návratu pojištěnců k jediné pojišťovně, které v případě
problémů stát pomůže, tedy k VZP. Je to krok zpátky od systému
více zdravotních pojišťoven a od systému svobodné volby pojištěnce,
krok zpět na cestě k rovnému postavení všech zdravotních pojišťoven
a všech občanů – jejich pojištěnců.
3. Snížení provozních fondů zdravotních pojišťoven
Ministerstvo zdravotnictví hodlá snížit provozní fondy zdravotních
pojišťoven, respektive jejich relativní podíl na výši celkových
příjmů zdravotních pojišťoven.
V takové úvaze je nezbytné vyhodnotit, jaký dopad bude mít snížení
provozních fondů na činnost zdravotních pojišťoven. Bylo by jistě
nešťastné, aby snížení provozních fondů vedlo ke zhoršení kontroly
výběru pojistného nebo ke snížení kvality revizní činnosti. Takové
falešné úspory by ve svém důsledku systém poškodily.
4. Změna přerozdělení
V současné době se přerozděluje 60% vybraného pojistného + 100%
platby státu za pojištěnce, za které platí pojistné stát. Zjednodušeně
řečeno, na pojištěnce, za které platí pojistné stát, a to do
60 let věku pojištěnce jeden díl a nad 60 let věku pojištěnce
tři díly.
Ve stávajícím systému jsou tedy zohledněna pouze dvě rizika:
1) skutečnost, že pojištěnec spadá do kategorie pojištěnců, za
které hradí pojistné stát
2) dosažení věku nad 60 let.
Ministerstvo zdravotnictví má cíl přerozdělovat veškeré vybrané
pojistné, na dočasnou dobu se chystá navrhnout přerozdělování
80% vybraného pojistného podle stávajících pravidel (tedy stejných
rizik).
Jistě je možné diskutovat o problematice solidarity uvnitř pojištění
z mnoha pohledů. Na jedné straně je zřejmé, že v systému povinného
pojištění má pojištěnec jisté právo očekávat, že mu systém bude
poskytovat srovnatelné krytí bez ohledu na to, u které pojišťovny
je pojištěn. Na druhé straně v systému otevřených zdravotních
pojišťoven a svobodné volby pojištěnce mezi nimi má pojištěnec
jisté právo očekávat, že jeho volba bude mít praktický dopad
na služby, kterých se mu dostane.
Přerozdělování má smysl pouze tehdy, pokud reflektuje skutečná
rizika, tedy reflektuje skutečné náklady na zdravotní péči. Hrubé
stanovení pouhých dvou rizik, která zohledňuje stávající systém
přerozdělení, je pouze administrativní a pro praxi nevyhovuje.
Pokud by bylo zavedeno přerozdělování 80% vybraného pojistného
podle starých nevyhovujících pravidel, stali by se pojištěnci
za které platí pojistné stát pro pojišťovnu lukrativními a pojištěnci
výdělečně činní nezajímavými. Pojišťovnám by zbývala tak malá
část z vybraného pojistného, že by se jim naprosto nevyplatilo
provádět kontrolu výběru pojistného a jeho případné vymáhání.
Má-li být provedena změna způsobu přerozdělování, musí být vypracován
kvalitní systém vážení rizik nákladů na zdravotní péči. Současně
musí být vytvářena rovnováha mezi solidaritou uvnitř systému
na straně jedné a motivačními prvky v prostředí svobodné volby
pojišťovny na straně druhé.
5. Ovládnutí správních rad vládou
Zdravotní pojišťovny jsou řízeny správními radami, které jsou
složeny třetinou ze zástupců pojištěnců, třetinou ze zástupců
zaměstnavatelů a třetinou ze zástupců státu. Zástupce státu jmenuje
vláda.
Vláda připravuje změnu zákona, podle které by se počet zástupců
státu ve správních radách zdravotních pojišťoven změnil tak,
aby měli vždy zástupci státu ve správní (a podobně i dozorčí)
radě nadpoloviční většinu. V případě VZP by to bylo 16 zástupců
státu, 7 zástupců pojištěnců a 7 zástupců zaměstnavatelů, ve
správních radách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven by to
bylo 60%:20%:20%.
Ovládnutí nejvyššího orgánu pojišťovny lidmi jmenovanými a kdykoli
odvolatelnými vládou je ve skutečnosti zestátněním zdravotního
pojištění natvrdo. Znamená to konec systému veřejného zdravotního
pojištění nezávislého na státu, konec jakékoli konkurence mezi
pojišťovnami. Můžeme se dohadovat, co to znamená pro soukromé
poskytovatele zdravotní péče, jak se k nim stát zachová pod neustálým
vyhrožováním státních zaměstnanců stávkami za plošné zvyšování
platů.
6. Změna územního členění VZP
Ministerstvo hodlá změnit zákon tak, aby byly zrušeny okresní
pojišťovny VZP a vznikly Krajské pojišťovny VZP.
Jedná se o kosmetické opatření, které změní stávající okresní
pojišťovny na úřadovny. Nepřinese žádné úspory, pouze náklady
spojené se změnou. Dá se očekávat, že by se pojišťovna vzdálila
svým pojištěncům v případech, které bude třeba řešit na pobočce
a ne v úřadovně.
7. Změny rozhodování o užití prostředků fondů prevence
Zdravotní pojišťovny tvoří fondy prevence. Hlavními zdroji těchto
fondů jsou pokuty, penále a komerční činnost zdravotních pojišťoven.
Fondy nejsou naplňovány z pojistného vybíraného od plátců.
Ministerstvo zdravotnictví má v plánu ovládnout i tyto prostředky,
vzniklé vlastní aktivní činností zdravotní pojišťovny. Vláda
má ambici určovat, jaké programy se budou z prostředků fondů
prevence hradit. Jedná se tedy opět o zestátnění dnes nestátních
finančních prostředků.
8. Souhrn
Pozorný čtenář zjistil, že výše uvedené plány nejsou vedeny žádnou
jasnou koncepcí. Spojují je ale dva motivy:
1. okamžitě vyčerpat všechny vyčerpatelné zdroje, rezervy a
úspory
2. o všem bude rozhodovat vláda a ministr, samospráva v sytému
končí
Pro všechna plánovaná opatření je společné, že neřeší problémy,
které současný systém veřejného zdravotního pojištění má, a současně
omezují svobody občanů, kterými jsou možnost volby a samosprávnost
systému nezávislého na státu.
|