MUDr. Milan Cabrnoch, 15. května 2002 |
politický program pro zdravotnictví |
|
Reforma zdravotnictví v ČR
Selhání vlády ČSSD ve zdravotnictví
Hlavní body resortního programu
Reforma zdravotnictví v ČR
Po roce 1989 byla v České republice zahájena reforma zdravotnictví.
Příliv nových technologií a částečné posílení role pacienta
při volbě lékaře, zdravotnického zařízení a léčebných postupů
přinesly v devadesátých letech výrazné zlepšení poskytované
zdravotní péče. Tak jako ve všech vyspělých zemích se i u nás
v plné naléhavosti obnažil problém financování zdravotní péče,
které se podstatnou částí oddělilo od státního rozpočtu. Od
roku 1992 existuje všeobecné zdravotní pojištění, založené
na principu solidarity, otevřené a povinné pro všechny občany.
Během několika málo let pravicových vlád byla privatizována podstatná
část ambulantní zdravotní péče. Velmi rychle byla vyplněna
především technologická mezera mezi komunistickým zdravotnictvím
ČSSR a zdravotnictvím vyspělého světa.
Politická destabilizace vyvolaná pádem koaliční vlády v roce
1997 zastavila uprostřed reformu zdravotnictví. Nebyla projednána
a schválena připravená a Parlamentu předložená podstatná resortní
legislativa. Zastavila se privatizace i vývoj mechanismů úhrady
zdravotní péče z veřejného zdravotního pojištění.
Selhání vlády ČSSD ve zdravotnictví
Socialistická vláda ČSSD i ve zdravotnictví promarnila čtyři
roky.
Ani jeden ze dvou ministrů vlády ČSSD nedokázal sestavit potřebné
odborné týmy, které by předložily do Parlamentu přijatelné
návrhy potřebných zákonů.
Zvláště v posledních dvou letech je ministr zdravotnictví pod
silným vlivem zdravotnických odborů. Všechna podstatná rozhodnutí
směřují ve prospěch odborářů ve státních zdravotnických zařízeních.
Za vydatného přispění poslanců bývalé čtyřkoalice byl prosazen
zákoník práce, který ve zdravotnictví přináší a bude přinášet
mnoho problémů.
Opakované plošné navyšování platů zdravotníků ve státních nemocnicích
bez snahy o zvýšení kvality zdravotní péče a bez snahy o lepší
využití veřejných prostředků je slepou uličkou, která vyhovuje
pouze krátkodobě jedině zaměstnancům státních nemocnic. Z dlouhodobého
hlediska poškodí takové nekoncepční řešení nejen pacienty a
soukromé zdravotníky, ale i samotné zaměstnance nemocnic.
Populistické zvyšování platů ve státním zdravotnictví tvrdě dopadá
na soukromá zdravotnická zařízení. Vláda rozhoduje o zvýšení
platů aniž by definovala zdroje pro krytí tohoto kroku. Prostředky
na vyšší platy ve zdravotnictví se však neberou, na rozdíl
od školství či veřejné správy, ze státního rozpočtu, ale z
fondu veřejného zdravotního pojištění, určeného na zdravotní
péči. Vláda zneužívá peníze pojištěnců k pokrytí svých volebních
slibů a k získávání volebních hlasů odborářů a zaměstnanců
státních zdravotnických zařízení.
Důsledkem je zcela protismyslný přesun veřejných financí z efektivnější
ambulantní (z velké části soukromé) péče do drahé a méně efektivní
(ale státní) péče nemocniční. Vláda prostřednictvím svých rozhodování
o cenách i o zdravotně pojistných plánech zdravotních pojišťoven
i nepřímo cestou svých zástupců ve správních radách neustále
tlačila na růst rozpočtů určených na nemocniční péči na úkor
rozpočtů péče ambulantní.
Hlavní body resortního programu
Je nejvyšší čas skoncovat se socialismem ve zdravotnictví, s
ponižujícími úplatky, s plýtváním skrývaným za falešnou solidaritu,
s nehospodárností, za kterou nikdo nenese odpovědnost, s ponižujícím
postavení pacienta bez informací a bez skutečné možnosti ovlivnit
svůj vlastní osud.
Zdraví je tím nejcennější, co každý z nás má. Nemůžeme tedy
připustit, aby nám o něm rozhodoval někdo jiný, ať je to stát,
nebo pojišťovna či lékař. Hlavní roli v péči o své zdraví hraje
každý sám.
Zdraví člověka není veřejným, ale soukromým statkem. Zdraví naše
a našich blízkých je pro nás tím nejcennějším majetkem. Jeho
ztráta má pro nás větší dopad, než je ztráta jakéhokoli jiného
majetku. Odmítáme proto, aby stát považoval nemocného člověka
za veřejný problém, který musí být ve veřejném zájmu a za veřejné
prostředky vyřešen. Nechceme takový stát, který přistupuje
k pacientovi jako k poruše stroje, jako k problému, který společnosti
překáží, který společnost stojí peníze, za které bude zase
napraven.
Nechceme, aby stát za nás řešil naše zdravotní problémy. Nechceme,
aby státní lékaři zachraňovali naše životy z rozhodnutí společnosti.
O to více si přejeme, aby nám špičkově vzdělaní a dobře placení
lékaři poskytovali kvalitní služby na základě naší volby a
podle našich potřeb.
Pro Občanskou demokratickou stranu není středem zdravotní péče
ani stát a jeho úředníci, ani pojišťovna a její metodiky, ani
zdravotníci a jejich platy. Tímto středem je konkrétní člověk
- občan - pojištěnec - pacient, jeho zdravotní problémy, a
jeho blízcí, jeho rodina. On zdravotní péči potřebuje, on zdravotní
péči platí a tedy především on a ne stát musí mít jako první
možnost o zdravotní péči rozhodovat a nést za tato rozhodnutí
odpovědnost.
Pacient má právo vybrat si toho, kdo a jakou zdravotní péči mu
poskytne. Nástrojem k realizaci tohoto práva je svobodná volba
zdravotnického zařízení. Zachováme možnost svobodné volby lékaře.
Zachováme možnost zvolit si vedle klasické medicíny i nekonvenční
metody péče (kterým se někdy mylně říká alternativní medicína).
Rozšíříme svobodnou volbu tak, aby si pacient mohl zvolit i
toho lékaře, který nemá smlouvu s jeho zdravotní pojišťovnou.
Prosadíme, aby ve zdravotnictví rozhodoval pacient a zdravotníci
byli jeho rádci a poskytovatelé služeb.
Svobodu jakékoli volby vždy omezuje nedostatek informací. V našem
případě jsou to informace o kvalitě péče poskytované v jednotlivých
zdravotnických zařízeních a informace o vlastním zdravotním stavu
a možnostech léčení.
Pacient má právo na informace o svém zdraví. Má právo být plně
informován o svém zdraví či nemoci. ODS prosadí právo pacientů
žádat informace o svém zdravotním stavu v plném rozsahu. Informace
musí být podána v takové podobě, aby ji pacient mohl dobře
porozumět a mohl se podle ní rozhodnout.
Dále ODS prosadí, aby zdravotnická zařízení zveřejňovala informace,
které mohou občané využít k porovnávání kvality a ceny zdravotní
péče v jednotlivých nemocnicích a u jednotlivých lékařů.
Občanská demokratická strana vždy prosazovala, aby z daní stát
platil záležitosti veřejné, ne soukromé. Považujeme za přirozené,
že si péči o své zdraví hradí každý sám, ať už prostřednictvím
veřejného (povinného) zdravotního pojištění, komerčního (nepovinného)
pojištění nebo přímou platbou.
Péči běžnou, levnou a předvídatelnou si může každý občan uhradit
přímo, a to nejlépe z prostředků, které nezaplatí na daních.
Nákladnou zdravotní péči si občan hradí prostřednictvím veřejného
zdravotního pojištění. V tomto pojištění se promítá solidarita
zaměřená na případy, které občan sám nemůže finančně zvládnout.
Každý má právo být informován o tom, kolik zaplatil na zdravotním
pojištění a kolik uhradila pojišťovna za jemu poskytnutou zdravotní
péči.
Občanská demokratická strana posílí finanční disciplínu systému
veřejného zdravotního pojištění tak, aby každý pojištěnec znal
částku, která je skutečně za něho do pojištění odvedena. Prvním
krokem k tomu je zahrnutí pojistného, které dnes za pojištěnce
hradí zaměstnavatel, do jeho hrubé mzdy. Každý tak získá přehled
o výši svého příspěvku do zdravotního pojištění, a současně
jasný doklad o tom, že zdravotní péče není zadarmo ani že ji
za nás neplatí někdo jiný, například stát.
Stejnou kontrolu bude mít každý pojištěnec nad tím, jaké zdravotní
péče byla na něho pojišťovně vykázána a pojišťovnou zaplacena,
a komu. ODS bude prosazovat, aby o určité části peněz zaplacených
na zdravotní pojištění rozhodoval pacient sám. Nástrojem k
tomu budou osobní zdravotní účty. O prostředcích na svém osobním
zdravotním účtu a jejich použití rozhoduje pojištěnec sám.
Jedním z velkých problémů, které v našem systému vidíme, je plýtvání,která
se často zakrývá falešnou solidaritou. Trváme na tom, že solidarita
nesmí přerůstat v plýtvání.
Ze zdravotního pojištění je dnes hrazeno bez větších omezení
téměř vše. Tím se ztrácí důvod k rozumnému šetření. Zbytečně
plýtváme penězi na velmi levné léky a na další služby, které
si každý může bez problémů dovolit uhradit sám. Vyplýtvané
peníze chybí na zaplacení té nejdražší, život zachraňující
péče, jako je například léčba rakoviny nebo transplantace.
Zamezíme tomu, aby falešná solidarita nekontrolovaně přerůstala
v plýtvání. Prosadíme, aby bylo více peněz na drahou a kvalitní
péči pro každého, kdo ji opravdu potřebuje. Cestu vidíme v
tom, že si to nejlevnější uhradí každý ze svého. Zasadíme se
o to, aby byla ostře ohraničena péče, která je hrazena z pojištění
a péče, která v rámci solidarity hrazena není.
Často je předmětem kritiky zákon, který zakazuje zdravotnickým
zařízením požadovat od pacientů úhradu zdravotní péče, která
není hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Poslanci ODS
v uplynulých čtyřech letech opakovaně předkládali návrhy na
změnu v této věci, nenašli však podporu u ostatních parlamentních
stran. Z toho důvodu si stále občan za své peníze nesmí kupovat
zdravotní péči, která není hrazena z pojištění.
Každý občan musí mít právo koupit si legálně zdravotní péči.
Rozhodování občana o zdravotní péči nebude svobodné, dokud
nezíská možnost koupit si zdravotní péči jako každou jinou
službu na volném trhu.
Občanská demokratická strana ví a respektuje, že i v péči o zdraví,
stejně jako v jiných oblastech života, mají různí lidé různá
očekávání. Popíráním této skutečnosti je sociální demokracií
prosazený a spolu s lidovci hájený nesmyslný zákaz přímých
plateb. Výsledkem není nic jiného než nedůstojné úplatky a
ponižující vyžádané sponzorské dary.
Prosadíme legalizaci přímých plateb. Tato možnost se nijak nedotkne
práva pojištěnce čerpat péči hrazenou z veřejného zdravotního
pojištění.
Často se odborné i politické diskuse věnují financování. Stejně
tak důležitým, ne-li důležitějším problémem je kvalita poskytované
zdravotní péče. Jsme přesvědčeni, že kvality nedosáhneme ani
represí, ani revizemi, kontrolami, komisemi či okresními a
krajskými odborníky. Cestou ke zvyšování kvality je konkurence.
Občanská demokratická strana se nevzdává odpovědnosti státu za
kvalitu zdravotní péče. Cestou k realizaci této odpovědnosti
je kvalitní vzdělávání zdravotníků a přísná pravidla pro poskytování
zdravotní péče.
Současně s tím bude Občanská demokratická strana vytvářet podmínky
pro širokou konkurenci mezi zdravotnickými zařízeními. Konkurence
vždy zvýší kvalitu poskytovaných služeb. Pro rozvoj konkurence
ve zdravotních službách budeme prosazovat rovné podmínky pro
všechny poskytovatele zdravotní péče.
Prosadíme stejná pravidla pro státní i soukromá zdravotnická
zařízení. Nelze dále protěžovat státní zařízení dotacemi, nevratnými
půjčkami a promíjením dluhů. Nebudeme podporovat nespravedlivé
rozdělení veřejných prostředků ve prospěch státních nemocnic
na úkor soukromých zdravotnických zařízení.
Platba ze zdravotního pojištění musí následovat pacienta a jemu
poskytnutou zdravotní péči, nesmí fungovat jako rozpočet zdravotnického
zařízení. Pacient svou volbou nejlépe rozhodne o tom, které
zařízení dostane jakou platbu z veřejného zdravotního pojištění
i mimo ně.
Jsme toho názoru, že stát je nejhorší možný podnikatel a nejhorší
možný hospodář. Ve všech oblastech, kde je to možné, prosazujeme
odpovědnost konkrétních vlastníků, konkrétních poskytovatelů
služeb - i ve zdravotnictví.
Budeme pokračovat v privatizaci zdravotnických zařízení. Uplynulých
deset let jasně ukázalo, že soukromá zdravotnická zařízení
dovedou poskytovat nejméně stejně kvalitní péči jako zařízení
státní. Navíc soukromá zdravotnická zařízení dovedou lépe hospodařit
než stát.
|