9. parlamentní zdravotnický seminář |
tisková zpráva, Praha 13. března
2003 |
|
Směřuje české zubní lékařství do krize?
Hosté v pořadí 9. parlamentního zdravotního semináře, který
je uspořádán pod záštitou předsedkyně Výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví PSP ČR Doc. MUDr. Milady Emmerové, CSc. a místopředsedy
Výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PSP ČR MUDr. Milana
Cabrnocha, definují nejpalčivější problémy, které trápí české
zubní lékařství rok před vstupem do Evropské unie a hledají možnosti
jejich řešení.
První náměstek ministryně zdravotnictví MUDr. Rostislav Čevela
tvrdí, že ministerstvo považuje pro zubní lékařství za prioritní
tři oblasti: prevenci, zajištění pregraduální výuky studentů
a hrozící nedostatek specialistů v ortodoncii. „V preventivní
oblasti je naším cílem zlepšit nepříznivé hodnoty svědčící
o zhoršujícím se stavu chrupu dětí a mladistvých. Podporujeme
veškeré
aktivity, které se zaměřují na prevenci a rádi bychom je sjednotili,
což bude předmětem dalších jednání s Českou stomatologickou
komorou, zdravotními pojišťovnami a zástupci samosprávy,“
vypočítává R.
Čevela. Problémy v ortodoncii by ministerstvo rádo řešilo zkrácením
odborné přípravy specialistů, které je už zakomponováno do
návrhu zákona o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti
k výkonu
povolání.
Podle prof. MUDr. Jiřího Vaňka, CSc. ze stomatologické kliniky
LF MU v Brně, prošla Česká stomatologie od začátku 90. let
minulého století významnými pozitivními změnami, které vytvořily
podmínky
pro zkvalitnění péče. Zásadním problémem však podle něj zůstává
nedostatek zubních lékařů: „V roce 2002 bylo přistoupeno k
zásadní transformaci pregraduální výuky stomatologie na pěti
lékařských
fakultách na výuku kompatibilní se zeměmi EU. V reakci na očekávaný
nedostatek zubních lékařů bude nutné podstatně zvýšit počet
studentů a zároveň v zájmu zajištění odpovídající kvality výuky
vynaložit
vyšší finanční náklady v relaci asi 200 tisíc korun na jednoho
studenta za rok,“ upozorňuje J. Vaněk.
Prof. MUDr. Jiří Mazánek, DrSc. ze stomatologické kliniky 1.
LF UK v Praze přidává k těmto návrhům ještě několik bodů: stabilizaci
výukových pracovišť na vysokých školách, přidělení cílených
účelových dotací v hodnotě asi 300 miliónů korun v horizontu
tří let na
obnovení techniky a vytvoření dostatečné výukové kapacity,
a legislativní zajištění postavení studenta při ošetřování
pacientů
v průběhu výuky ve fakultních nemocnicích.
„Kliniky jen velmi obtížně motivují absolventy k tomu, aby
se věnovali klinické nebo vědecko-pedagogické dráze. Mezi
studenty výrazně převládá zájem o vstup do privátního sektoru.
Tento
trend
se bude s klesajícím počtem českých zubních lékařů dále prohlubovat,“
míní Jan Streblov, student 6. ročníku výuky stomatologie
na 1. LF UK v Praze, a zdůrazňuje význam motivování učitelů
a
absolventů
k setrvání na klinikách, které by měly více podporovat vědeckou
a pedagogickou činnost. Neméně důležitá je podle něj urychlená
výchova nové generace vysokoškolských pedagogů.
|