5. parlamentní zdravotnický seminář |
tisková zpráva, Praha, 17. ledna 2002 |
|
Potřebuje české zdravotnictví certifikace?
Špičková zdravotní péče a spokojený pacient jsou cíle, jejichž
naplnění vyžaduje trvalé zvyšování kvality systémů řízení a plánování.
Účinným nástrojem pro dosažení kvality mohou být certifikace.
Certifikacím ve zdravotnictví se věnoval 5. parlamentní seminář
nazvaný "Potřebuje české zdravotnictví certifikace?".
Seminář, který se uskutečnil 17. ledna 2002 v Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, uspořádal ing. Zdeněk Škromach,
předseda Výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PSP ČR,
ve spolupráci s Národní politikou podpory jakosti. Organizačně
seminář zajistila společnost Pears Health Cyber.
Mezi přenášejícími byli MUDr. Antonín Malina, náměstek pro zdravotní
péči Ministerstva zdravotnictví ČR, MUDr. Pavel Horák, CSc.,
náměstek ředitele VFN, ing. Petr Kopecký, manažer Rakouské
certifikační a posudkové společnosti ÖQS v ČR a SR, a další
experti. Součástí semináře byla panelová diskuse, které se
kromě přednášejících zúčastnil doc. MUDr. Jaroslav Zvěřina,
CSc., předseda Výboru pro evropskou integraci PSP ČR, ing.
Zdeněk Škromach, ing. Pavel Ryšánek, tajemník Národního informačního
střediska v rámci NPJ, a další.
Co je to certifikace? Podle ing. Jiřího Růžičky, ředitele Českého
institutu pro akreditaci, je certifikace ubezpečení poskytnuté
nezávislým orgánem, že výrobek, služba, nebo odborná způsobilost
osob jsou ve shodě se specifikovanými požadavky. Za současný
mezinárodní standard jsou stále více považovány certifikace
dle norem řady ISO.
V České republice je hlavním odborným garantem problematiky kvality
Česká společnost pro jakost (ČSJ). Důležitým krokem pro zvyšování
kvality bylo přijetí Národního programu podpory politiky jakosti.
V oblasti zdravotnictví je základním programem zvyšování kvality
a efektivity péče program akreditace zdravotnických zařízení,
který je v souladu s akreditačními principy Mezinárodní společnosti
pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua). Pro přípravu komplexního
programu zvyšování kvality a efektivity bylo zřízeno Centrum
pro řízení kvality ve zdravotnictví ve Státním zdravotním ústavu.
Získávání certifikátů na procesy činnosti zdravotnických zařízení
je a bude, jak zdůraznil MUDr. Malina, dobrovolnou interní
záležitostí jednotlivých zdravotnických zařízení, která sama
posoudí vhodnost a efektivnost získání příslušného certifikátu.
Podle MUDr. Horáka je certifikace a akreditace mechanismem, který
může přispět ke změně nepříznivé situace v některých státních
nemocnicích. Jeho slova potvrdila i PharmDr. Rotterová, vedoucí
nemocniční lékárny VFN - první certifikované lékárny v ČR -
která vybudovala systém řízení jakosti a získala certifikát
dle normy ISO 9001:2000.
|