|
Pediatrická
primární péče v ČR před vstupem do EU - co můžeme nabídnout a
co se naopak můžeme naučit? |
|
|
|
|
Organizace primární péče
o děti a dorost v ČR |
MUDr. Pavel Neugebauer
|
Celosvětově i v Evropě existují významné rozdíly v pojetí primární
péče, její organizaci, financování i postavení profesionálů a
jejich vzdělávání. Přes tyto rozdíly existují společné principy
a je možno formulovat společné cíle. Dovoluji si tedy použít definici,
která je v souladu s naplňováním strategie WHO „Zdraví pro všechny
v 21. století“.
Tato definice by tedy zněla asi takto:
„Primární péče je koordinovaná komplexní zdravotně-sociální
péče poskytovaná zejména zdravotníky jak na úrovni prvního kontaktu
občana se zdravotnickým systémem, tak na základě dlouhodobě kontinuálního
přístupu k jednotlivci. Je souborem činností souvisejících s podporou
zdraví, prevencí, vyšetřováním, léčením, rehabilitací a ošetřováním.
Tyto činnosti jsou poskytovány co nejblíže sociálnímu prostředí
pacienta a respektují jeho bio-psycho-sociální potřeby. „
Primární péče by proto měla být nepřetržitě dostupná a měla
by úzce navazovat na ostatní složky zdravotnického systému a dalších
potřebných služeb mimo zdravotní systém.
Kvalita primární péče by měla být v prvé řadě garantována odpovídajícími
odborníky. Proto je nezbytné, aby bylo zajištěno jejich komplexní
vzdělání. To se týká všech zdravotníků, kteří tuto péči poskytují,
tedy počínaje ošetřovateli přes střední zdravotnický personál
a konče u lékařských profesí. Nezanedbatelnou podmínkou je pak
i odpovídající vybavení a samozřejmě i splnění hygienických kritérií
pro provoz zdravotnických zařízení poskytujících tento druh zdravotní
péče.
V našich podmínkách jsou poskytovateli primární zdravotní péče
následující zdravotnická zařízení lékařů, kde je primární zdravotní
péče poskytována na základě dobrovolné registrace občana.
- Ordinace praktických lékařů (pro dospělé) – registrace občanů
od 14ti let
- Ordinace praktických lékařů pro děti a dorost – péče o věkové
skupiny od narození do dosažení 19. narozenin
- Ordinace ambulantních gynekologů – péče o populaci bez rozlišení
věku
- Ordinace ambulantních stomatologů – bez rozlišení věku
Jak již bylo uvedeno výše, podmínkou pro poskytování komplexní
primární zdravotní péče hrazené z tzv. veřejného zdravotního pojištění
je registrace občana. Způsoby registrace a z ní vyplývající nároky
na čerpání zdravotní péče specifikuje zákon č.48/1996 Sb. o veřejném
zdravotním pojištění. Úhrada poskytnuté zdravotní péče je pak
realizována poskytovatelům zdravotní péče zdravotními pojišťovnami,
kterých je u nás devět. Ta největší, Všeobecná zdravotní pojišťovna
registruje v současnosti kolem 70% naší populace.
Nezanedbatelnou úlohu v systému poskytování primární zdravotní
péče mají i další zdravotnická zařízení, která lze shrnout pod
název – agentury domácí péče, poskytující komplexní zdravotní
péči občanovi v jeho domácím prostředí. Tato péče je zaměřena
především na ošetřovatelství a je poskytována především kvalifikovanými
středními zdravotnickými pracovníky. Tento druh zdravotní péče
má na rozdíl od předcházejících vyjmenovaných ordinací lékařů
poměrně krátkou tradici a v některých lokalitách teprve hledá
své místo v systému. Donedávna, a někde je tomu tak dosud, byla
tato činnost poskytována přímo z ordinací praktických lékařů zdravotními
sestrami a dále byla doplňována sociálními službami organizovanými
jednotlivými městy. I tak zůstává poskytnutí tohoto druhu zdravotní
péče zcela závislé na jejím předepsání registrujícím praktickým
lékařem. Nutno podotknout, že tradice poskytování tohoto druhu
zdravotní péče v případě péče poskytované dětem má v našich podmínkách
prakticky nulovou tradici, neboť dosud je tento druh zdravotní
péče poskytován prakticky výhradně ordinacemi praktických lékařů
pro děti a dorost.
Do výčtu poskytovatelů primární zdravotní péče v našich podmínkách
je třeba zahrnout i ordinace – lékařské služby první pomoci a
lékárenské pohotovostní služby. Jde o pohotovostní ordinace jejichž
organizace doznala v posledních letech mnohé změny.
Institut tzv. rodinného lékaře, tzn. lékaře poskytujícího lékařskou
péči všem věkovým kategoriím, nebyl dosud u nás zaveden, i když
se na toto téma již několik let vedou diskuse. Jeho uplatnění
v našich podmínkách závisí na mnoha faktorech. Především je to
nulová tradice, díky níž lze spíše předpokládat preferenci obou
typů současných praktických lékařů. Často zmiňovaný nepříznivý
demografický vývoj, kdy přibývá občanů ve vyšších věkových kategoriích,
prodlužuje se střední délka života a porodnost se drží na nízkých
hodnotách, nemusí být nutně limitujícím faktorem. Neustále se
zlepšující mobilita nejen na straně občana, ale i na straně poskytovatelů
zdravotní péče postupně eliminuje požadavek na úplnou saturaci
všech oblastí poskytovateli primární zdravotní péče. Nezanedbatelnými
faktory jistě budou i faktory ekonomické, ale i kvalitativní,
odrážející rozsah a kompetence práce obou typů praktických lékařů..
Primární zdravotní péče tedy není v našich podmínkách poskytována
jen praktickými lékaři, ale tito jsou rozhodně jejím základním
článkem a výrazně rozhodují o kvalitě a charakteru primární péče.
Výsledná kvalita je pak odrazem jejich vzájemných vazeb, vztahů
a koordinace jak uvnitř systému primární péče, tak i směrem k
dalším službám mimo ni a není tak závislá pouze na jejich množství
a kvalitě jejich vlastní činnosti.
Ukazuje se, že ani rozvinuté společnosti zatím nedokázaly vyvinout
takovou soustavu zdravotnictví, která by se pružně adaptovala
potřebám společnosti a přitom by se vyvíjela v rámci hospodárných
proporcí. Značný růst specializace, farmaceutický a přístrojový
pokrok znamenal a znamená velký vzrůst výdajů společnosti na zdravotnictví.
Vzniká otázka, nakolik je tento růst objektivně potřebný pro zdraví
obyvatelstva, nakolik je vynucen předimenzovaností zdravotnické
soustavy.
Ve všech zdravotních systémech je však možno pozorovat jisté
trendy. Od kurativy je přenášen důraz na prevenci a podporu zdraví,
namísto drahé nemocniční péče je tendence posilovat levnější péči
ambulantní, vedle vysoce specializované péče je podporována péče
všeobecná, integrující péči zdravotní a sociální, pro náročné
a drahé postupy je hledána stejně efektivní a přitom levnější
alternativa.. Všechny uvedené faktory vedou k posilování role
praktického lékaře a primární péče jako klíčového článku zdravotnické
soustavy.
Primární péče v našich podmínkách se v době socialistického
zdravotnictví profilovala do budování společných pracovišť, zdravotních
středisek a poliklinik, což sice přinášelo soustředění zdravotní
péče na jedno místo, ale poskytování zdravotní péče se začalo
vzdalovat od občana a to i v souvislostí s nakupením množství
specialistů na těchto pracovištích. Péče se pak postupně začala
přesouvat právě do ambulancí specialistů a postupně klesal statut
praktických lékařů, jako lékařů s širokým spektrem znalostí a
praxe.
Tyto skutečnosti se staly rozhodujícím momentem transformace
našeho zdravotnictví v devadesátých letech minulého století. V
soustavě primární péče, stejně jako v dalších sférách zdravotnictví,
byla spuštěna privatizace, která vedla postupně k dnešnímu stavu,
kdy převážná většina péče praktických lékařů, tedy i praktických
lékařů pro děti a dorost, je poskytována samostatnými ordinacemi
pracujícími v režimu tzv. soukromých, resp. nestátních zdravotnických
zařízení. Desetiletí prohlubované specializace však dodnes fixují
v ambulantní sféře nastavené rozhraní mezi specialisty a praktickými
lékaři.
Po létech socialistického zdravotnictví tak byli, a dodnes i
jsou, praktičtí lékaři přístrojově nevybavení a při nízké hodnotě
lidské práce v celkových nákladech zůstal jejich průměrný měsíční
příjem nebezpečně hluboko pod hladinou příjmů ambulantních specialistů.
Tato skutečnost se, bohužel, nepříjemně odráží i v některých trendech,
kdy roste počet specialistů, což má sice umožnit postupné nahrazování
vysoce nákladné lůžkové péče péčí ambulantní, není však sledován
odpovídajícím růstem úlohy praktických lékařů.
Srovnání obsahu primární péče u nás a v zahraničí tak v současné
době ukazuje, že specialisté stále poskytují řadu služeb, které
by mohli poskytovat právě praktičtí lékaři. Projevuje se to nejen
v přístrojovém vybavení, ale i v rozsahu poskytovaných diagnostických
a terapeutických výkonů, ale i ve formálních požadavcích na vzdělání
a praxi lékařů před udělením povolení k otevření praxe. Rozdílnost
v šíři přístrojového vybavení a kompetencí provádět různé léčebné
a diagnostické výkony je přitom limitním faktorem adekvátnosti
odesílání pacientů ke specialistům.
Z hlediska současného platného právního řádu České republiky
není pojem primární péče zakotven v žádném právním předpise, který
by se týkal oblasti zdravotnictví. Není-li definice, je pochopitelné,
že není upraven ani obsah a formy primární péče, postavení poskytovatelů
primární péče a ani jejich rozdělení a kompetence. V základním
právním předpise, který koncepčně charakterizuje poskytování zdravotní
péče, tj. v zákoně č.20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, jsou zmiňovány
jednotlivé druhy zdravotní péče a podmínky jejich realizace pouze
v členění na péči ambulantní, nemocniční, lázeňskou, závodní,
atd. Pouze v již zmíněném zákoně č.48/1996 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, se objevují pojmy praktický lékař a praktický lékař
pro děti a dorost, ovšem bez bližšího vymezení.
Polikliniky a zdravotnická střediska se tedy privatizací převážně
rozvolnily do soustavy samostatných zdravotnických zařízení, kdy
z úhrnného počtu praktických lékařů pro dospělé z 4.420 bylo k
31.12.2002 privátních přibližně 96%, praktických lékařů pro děti
a dorost z 2.111 97%, ambulantních stomatologů z 5.410 99% a ambulantních
gynekologů z 1.131 97%..
Tyto zdravotnické subjekty představují určitou síť, která zabezpečuje
primární péči pro 10.203.269 obyvatel ČR (údaj k 31.12.2002) a
zahraniční pracovníky a návštěvníky, přičemž na jednu ordinaci
praktického lékaře pro dospělé připadá průměrně 1.900 obyvatel
a na jednu ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost průměrně
900 obyvatel. Z demografického přehledu pak vyplývá, že od roku
1990 ubývá postupně celkový počet obyvatel ČR (k 31.12.1990 to
bylo 10.364.124 obyvatel), neboť ročně umírá cca 109 000 obyvatel
přičemž se postupně prodlužuje střední délka života ( v r. 1990
zemřelo 129.166 obyvatel, zatímco v r. 2002 - 108.243 obyvatel)
Zajímavý je vývoj porodnosti, kdy v roce 1990 se živě narodilo
130.564 dětí, zatímco v roce 1996 to bylo již jen 90.446 dětí.
Toto číslo zůstává od tohoto roku prakticky nezměněno do roku
2001, v roce 2002 došlo k mírnému nárůstu na 92.786 živě narozených
dětí. Poslední číslo, které bych rád uvedl je počet obyvatel věkové
kategorie 0-19, kdy k 31.12.2002 to bylo 2.255.048 obyvatel. Pokud
by tedy byla péče této věkové skupině poskytována výhradně praktickými
lékaři pro děti a dorost, činil by podíl na 1 ordinaci přibližně
1.068 obyvatel. V ČR však mohou registrovat praktičtí lékaři pro
dospělé občany od 14 let věku.
Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že dvě třetiny z celkového
počtu praktických lékařů tvoří ženy a převážná část praktických
lékařů spadá do věkové kategorie 40-70 letých..
Od počátku transformace zdravotnictví je uznávána potřeba posílit
roli praktického lékaře v systému zdravotní péče, avšak bez vytvoření
k tomu nezbytných podmínek a opatření, a zároveň bez možnosti
regulovat a kontrolovat rostoucí náklady. Podíl primární péče
na výdajích na jednoho pojištěnce zdravotních pojišťoven vykazuje
dokonce sestupnou tendenci (za 10 let, tj. od roku 1993, kdy to
bylo cca 7,05 % na současných 4,95 %.).
Nejen z důvodů administrativní náročnosti se v praxi neosvědčila
čistá forma úhrad za výkon s bodovým ohodnocením každého výkonu.
Tato metoda vedla především k motivaci poskytování kvantity zdravotní
péče se zákonitě se zvyšujícími výdaji, a to při neuspokojivém
finančním ohodnocení praktických lékařů. Proto došlo v roce 1996
ke změně a od tohoto roku jsou praktičtí lékaři odměňovány formou
kombinované kapitační platby, jejíž podstatou je kombinace paušální
platby za registrovaného pojištěnce a platbou za vybrané výkony
s hodnotou bodu, stanovovanou při tzv. dohodovacím řízení mezi
zástupci poskytovatelů a zástupci zdravotních pojišťoven. Mezi
hrazené výkony pak spadají především výkony prevence a některé
další výkony vázané na určité přístrojové, či prostorové vybavení
ordinace praktického lékaře.
Vzhledem k již zmíněné neexistenci legislativní ani faktické
definici primární péče v podmínkách České republiky se však dohodovací
řízení omezují na dohodování rozdělení příjmů zdravotních pojišťoven
ze zdravotního pojištění bez zohlednění jakékoliv zdravotní politiky,
tj. bez zohlednění potřeb či možností společnosti. V České republice
tak nebyly a dosud nejsou vytvářeny podmínky na posílení role
praktického lékaře a ani pro vytvoření plně integrovaného systému
zdravotně-sociální péče. Primární péče tak představuje slabý,
opomíjený a legislativně nevymezený článek zdravotnického systému.
Závěrem si dovolím vyslovit své přání, aby došlo konečně k naplnění
skutečné úlohy praktického lékaře nejen legislativně, ale především
fakticky, aby bylo možno maximálně naplnit pojmy charakterizující
základní prvky primární péče – prevence, dostupnost, účelnost,
kvalita, přehlednost, citlivost, humánnost, ale i ekonomičnost,
k čemuž jsou nutné kroky především ze strany státu, ale i každého
z nás, každého praktického lékaře. Jsem hluboce přesvědčen, že
vzhledem k rozsahu komplexnosti poskytování primární zdravotní
péče je i nadále žádoucí současné členění na praktického lékaře
pro dospělé a praktického lékaře pro děti a dorost. Jen jasná
koncepce zdravotní politiky a tomu odpovídající kroky přivedou
do našich řad nové tváře, které nám pomohou překonat současný
generační problém a zajistí i atraktivnost obou odborností praktických
lékařů pro absolventy lékařských fakult.
|
|
|
Pohled praktického lékaře
pro dospělé |
Doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc.
|
O tom, že primární péče zůstává i po roce 2000 jednou z priorit
WHO, svědčí program „Health 21“. V tomto dokumentu se o primární
péči hovoří nejen v souvislosti s léčením nemocí, ale také v souvislosti
s prevencí nemocí a se zdravým životním stylem v lokální komunitě.
Navazující sekundární a terciální péče by podle tohoto programu
měla primární zdravotní péči jasně podporovat. Do nemocnic by
měli být umísťováni pouze pacienti, jejichž obtíže vyžadují ambulantně
neproveditelné diagnostické a terapeutické postupy. Primární péče
je koordinovaná komplexní zdravotně sociální péče poskytovaná
zejména zdravotníky na úrovni prvního kontaktu občana se zdravotnickým
systémem a na základě dlouhodobě kontinuálního přístupu k jednotlivci.
Je souborem činností souvisejících s podporou zdraví, prevencí,
vyšetřováním, léčením, rehabilitací a ošetřováním. Tyto činnosti
jsou poskytovány co nejblíže sociálnímu prostředí pacienta a respektují
jeho bio-psycho-sociální potřeby. V současné době v ČR tyto služby
zabezpečují 3 odbornosti, a to praktický lékař pro dospělé (PL),
praktický lékař pro děti a dorost (PL DD) a gynekolog. Na první
pohled by nahrazení těchto odborností rodinným lékařem (RL) mělo
vést k zjednodušení systému a možným úsporám. Důvody k tak závažné
systémové změně by měly být následující:
A) zkvalitnění péče
B) snížení nákladů
C) zlepšení dostupnosti
D) prohloubení znalosti prostředí
E) měřítko kvality přípravy
Zkvalitnění péče: pochybné, protože RL by měl
být lepší než PL DD v oblasti dětského lékařství a PL v oblasti
praktického lékařství, k tomu ale má kratší specializační přípravu
a mnohem širší obor než PL a PL DD, v praxi se může věnovat oběma
problematikám vzhledem k menšímu počtu pacientů méně a obdobně
je tomu i v rámci kontinuálního vzdělávání.
Snížení nákladů: pochybné, vzhledem k tomu,
že nedojde ke snížení počtu lékařů a ordinací v primární péči,
protože součty počtů obyvatel a lékařů jsou konstantní a po vydělení
se dostaneme na průměrné hodnoty na jednoho lékaře. Jednalo by
se tedy jen o technické přerozdělení spektra pacientů. Dále s
největší pravděpodobností u PL by se jednalo o nárůst nákladů
na úpravu ordinací.
Lepší dostupnost: ano, pouze v některých lokalitách.
Lepší znalost prostředí: ano, ale při současných
možnostech komunikace lehce odstranitelné, dále se nesmí zapomínat
na svobodnou volbu lékaře, kdy každý člen rodiny důvěřuje jinému
lékaři a toho si i volí.
Měřítko pro posouzení kvalifikace zahraničních lékařů
mimo EU: ano, a možnost práce českých lékařů v EU ano.
Řešením by mohlo být zřízení nového specializačního oboru „rodinné
lékařství“, v ČR spíše nadstavbového charakteru nad PL nebo PL
DD. Ať pacienti, pojišťovny a trh rozhodnou, zdali je v podmínkách
ČR o tento typ specializace zájem a v jakém rozsahu by mohl doplňovat
současný systém.
V žádném případě nelze tuto problematiku řešit „revolučně“ administrativními
iniciativami úředníků typu posouvání věku, kompetencí, přejmenováváním
apod. Tyto postupy by nutně vedly ke zhoršení poskytované LPP
jak pro děti, tak i dospělou populaci, protože obě skupiny lékařů
by poskytovaly LPP bez potřebné erudice a praxe. |
|
Pediatrická primární péče
v Itálii a Evropě |
Stefano del Torso, Md.
|
V Evropě existuje mnoho systémů poskytování primární zdravotní
péče dětem a adolescentům, ve většině evropských zemí primární
péči dětem a adolescentům poskytují pediatři v soutěži s praktickými
lékaři, kteří buď mají nebo nemají specifikou přípravu.
V mnoha zemích se pokles porodnosti projevil zvýšenou soutěží
o menší počet dětí mezi pediatry a dětskými lékaři, ačkoliv účinnost
pediatrické péče se projevila snížením dětské úmrtnosti v těch
zemích, kde primární péči poskytují pediatři.
V blízké budoucnosti se v některých zemích předpokládá nedostatek
pediatrů – je pravděpodobné, že primární a sekundární péče může
být na odpovědnosti toho samého pediatra jak v nemocnici, tak
v ambulanci.
V mnohých zdravotnických systémech budou nezbytné organizační
změny s cílem posílit optimální využití pediatrů, aby vedle optimální
péče v případě akutních a chronických chorob bylo možno pokračovat
v prosazování zdravotní výchovy.
Pracovní skupina Evropské rady pediatrické primární péče doporučuje,
aby všechny děti a adolescenti měli poskytovatele primární péče,
který bude plně proškolen jako pediatr, a který podstoupil specifické
školení v oblasti primární pediatrické péče podle pokynů EBP a
národních edukačních požadavků pro pediatrii.
Pokud je to možné, měly by děti spolu s adolescenty mít školeného
poskytovatele primární pediatrické péče alespoň do věku 6 let,
ale pokud možno do věku 18 let.
Pediatr poskytující primární péči je pediatr, který nabízí léčebné
a preventivní služby u akutních a chronických problémů ambulantním
pacientům v ambulantních zařízeních jako jsou polikliniky, zdravotní
střediska a individuální nebo skupinové privátní praxe.
Zemím, kde dětem a adolescentům neposkytuje primární péči pediatr,
doporučuje, aby všichni lékaři, kteří pečují o děti, podstoupili
intenzivní školení v primární péči o děti, za které by odpovídala
národní pediatrická společnost pod dohledem pediatrů, kteří jsou
způsobilí ke školení v primární pediatrické péči. Školení v primární
pediatrické péči pro praktické lékaře by mělo trvat alespoň 2
roky, přičemž by se používal syllabus doporučený evropskými pediatrickými
organizacemi (CESP – EBP, ESAP).
Všichni účastníci školení by měli nabýt zkušenost v ambulanci
primární pediatrické péče, která by byla spojena s a integrována
do sekundární pediatrické péče bez ohledu na jejich plány.
Mimonemocniční praxe by se měla provádět zejména u akreditovaných
skupin s moderní organizací a vybavením, rovněž ve spolupráci
se sestrami, které prošly rozsáhlým školením v primární pediatrické
péči.
Od roku 1978 poskytuje Italská národní zdravotní služba dětem
primární pediatrickou péči prostřednictvím praktických pediatrů
(rodinní pediatři). Tato prezentace v přehledu uvádí úsilí pediatrů
pracujících pro Italskou národní zdravotní službu splnit požadavky
kladené na moderní poskytovatele primární pediatrické péče v prostředí
s řízenou péčí (managed care environment).
Italská národní zdravotní služba požaduje, aby každé dítě mělo,
v závislosti na věku, určeného pediatra nebo rodinného lékaře.
Pediatři pracující pro Italskou národní zdravotní službu pracují
ve svých privátních ordinacích a poskytují primární péči pacientům
od narození do 14 let věku a jsou placeni na základě kapitace.
Pediatři pracující pro Italskou národní zdravotní službu jsou
obvykle jediným místem, kudy se pacient ve věku 0 až 6 let dostane
k sekundární a terciární péči, zatímco u dětí ve věku 6 až 14
let mohou rodiče volit mezi pediatrem a praktickým lékařem. Lékaři
pracující pro Italskou národní zdravotní službu, včetně 7 000
pediatrů, mají smlouvy o péči o pacienty přímo s vládou na základě
kapitace.
Akutní, chronickou a preventivní péči, jak v ordinacích, tak
při návštěvách u pacientů, poskytují pediatři, kteří jsou placeni
na základě kapitace, kdy se platí 8,50 USD za měsíc a pacienta.
Pediatr pracující pro Italskou národní zdravotní službu se stará
v průměru o 700 a maximálně o 1 000 pacientů, pracuje od pondělí
do pátku od 8 do 20 hodin, v sobotu od 8 do 14 hodin a ročně vykoná
4 000 až 6 000 návštěv. Vedle akutní ambulantní a domácí péče
zahrnují jeho úkoly koordinaci péče o chronicky nemocné, konzultace
se specialisty, pravidelné kontroly a veškeré certifikace školních
aktivit, potvrzování pracovních neschopenek pro rodiče z důvodu
péče o nemocné dítě, posuzování škod na zdraví a sociální zabezpečení.
Pediatři, stejně jako praktičtí lékaři, pracující pro Italskou
národní zdravotní službu mají ze zákona zakázáno pečovat o své
pacienty během jejich hospitalizace. Individuální praxe tvoří
hlavní část primárních pediatrických praxí, ačkoliv se zvyšuje
počet skupinových praxí sdílejících sestry nebo administrativní
pracovníky, přičemž využívají ekonomické pobídky poskytované většinou
současných smluv s národními a regionálními institucemi. Očkování
obvykle provádí jiná služba národní zdravotní služby. Italskou
národní zdravotní služba zajišťuje noční a víkendové služby po
telefonu, stejně jako naléhavou domácí péči všem pacientům, přičemž
využívá nočních služeb lékařů bez pediatrické specializace. Obě
tyto služby se poskytují všem pacientům bezplatně. Pediatři pracující
pro Italskou národní zdravotní službu se pokusili identifikovat
potřeby pacientů a vyhovět jim, stejně jako identifikovat potřeby
poskytovatelů primární péče v systému s řízenou péčí (managed
care system).
Vznikly nezávislé asociace praktických pediatrů s prvotním cílem
podpořit výzkum a vzdělávání v primární pediatrické péči vedle
péče tradiční. Bylo zorganizováno několik multicentrických kolaborativních
výzkumných studií na národní úrovni a některé univerzitní programy
školí své posluchače rovněž v ordinacích pediatrů, přičemž upřednostňují
aktivity specifické pro ambulantní praxi a drží se doporučení
italské pracovní skupiny pro ambulantní školení pediatrů.
Italská národní zdravotní služba umožnila italským pediatrům zaměřit
se na péči o pacienty a na jejich vzdělávání spíše než na obchod.
Do medicínské praxe byla prostřednictvím rozvoje záznamů na elektronická
média zavedena komputerizace – tato technologie umožňuje kombinování
efektivní klinické péče s výzkumy a usnadňuje další vzdělávání
lékařů a školení posluchačů. Požadavkem dalšího vzdělávání lékařů
je získání 50 kreditů za rok. Ideálním modelem primární pediatrické
péče je strukturovaná skupinová praxe s asistenty lékařů, kteří
prošli specifickým školením, diagnostickými zařízeními, networking
a interakce se sekundárními a terciárními pediatry. Ve smíšených
systémech, kde ne všechny děti a adolescenti mají poskytovatele
primární pediatrické péče, musí všichni lékaři poskytovat služby
pod dohledem pediatra poskytujícího primární péči, a pokud možno
ve strukturovaných skupinových praxích.
Cílem pediatrů poskytujících primární péči všude ve světě je
poskytovat preventivní péči, léčení každodenních a chronických
chorob a sloužit jako advokáti svých pacientů bez ohledu na jejich
kulturní či sociální status. Tohoto společného cíle se v různých
národních zdravotních systémech dosáhlo různými způsoby. Analýzy
neúspěchů a úspěchů těchto různých systémů provedené kolaborativním,
informovaným a mezinárodním způsobem by pomohly vyhovět potřebám
našeho budoucího světa, dětem.
Přetištěno zčásti z http://www.pediatrics.org/cgi/conten/full/99/1/e8
|
|
Model pediatrické
primární péče ve Španělsku |
María J. Torregrosa, Md.
|
Převažujícím modelem primární péče o dítě v Evropě je systém
pediatrický a nebo kombinovaný, pouze v šesti evropských státech
pečuje o dítě rodinný lékař. Uvedené informace však ještě neupřesňují,
nakolik je v jednotlivých státech skutečně propracovaný model
primární pediatrické péče, tedy péče lékaře, který není pouhým
specialistou pro oblast péče o dítě, ale skutečným praktickým
lékařem pečujícím o určitou věkovou skupinu, tedy o dítě a o dorost.
Nakolik je užší toto věkové období, o které naši kolegové pečují,
o to více je kladen důraz na systém propracované prevence s dopady
na zdraví pro celý zbytek života.
Prodlužování délky života vede zákonitě k nárůstu požadavků
na péči geriatrickou, dochází k vzestupu počtu onemocnění, jejichž
frekvence výskytu je přímo závislá na stáří pacienta. Za této
situace je nemožné se domnívat, že budoucností primární péče může
být jeden universálně vzdělaný rodinný lékař. Tento model se jistě
osvědčil v zemích, kde v linii prvního kontaktu chyběl lékař jakýkoliv,
kdy zajištění dostupnosti péče bez ohledu na kvalitu bylo prioritou.
Budování skupinových praxí s profilací se některých rodinných
lékařů pro oblast péče o dítě, konsultace specialistů pediatrů
bez další návaznosti poskytované péče, očkování dětí ve školách,
preventivní péče vykonávaná středním zdravotnickým personálem,
to vše pak nahrazuje chybění modelu, který známe i z České republiky
a na který jsme právem pyšní. Jak sledujeme vývoj ve Velké Británii,
která v oblasti zdravotnictví nemůže být modelem, ke kterému bychom
chtěli směřovat, je zřejmé, že požadavek na dostupnost primární
péče pro všechny je prosazován především s důrazem na kvantitu,
se snahou o zdvojnásobení sítě rodinných lékařů.
Direktivní vybudování modelu pediatrického zařadilo historicky
naši republiku mezi státy, které mají propracovaný model primární
péče o dítě, a to až do ukončeného devatenáctého roku života.
Tento zavedený systém, který zaznamenal převratný rozvoj po roce
1989, je také důvodem, samozřejmě ne jediným, proč ve statistických
ukazatelích (kojenecká úmrtnost, úmrtnost dětí do 5 let, proočkovanost
dětské populace) předčí Česká republika mnohé již členské státy
EU.
Velmi pozitivním krokem porevolučního vývoje v ČR bylo zachování
stávající sítě ordinací praktických lékařů (PL) a praktických
lékařů pro děti a dorost (PLDD) a vytvoření podmínek pro další
rozvoj praxí. Jakkoliv můžeme být dnes kritičtí k výši ohodnocení
práce praktických lékařů, je nutné konstatovat, že zvolený model
privatizace těchto praxí a následné nastavení způsobu financování,
včetně zlomové změny v roce 1997 (zavedení kombinované kapitačně
výkonové platby), vedl k zachování systému a možnosti jeho dalšího
rozvoje.
Nakolik stagnoval v posledních letech rozvoj materiální daný
výší finančního ohodnocení, docházelo k velmi výraznému odbornému
rozvoji lékařů. Důvodem a hnacím motorem se stal konkurenční boj
o pacienta, snaha po co odborně i nákladově nejefektivněji poskytované
péči. Nastavované modely financování tak stimulovaly PLDD k výraznému
rozšiřování znalostí a praktických dovedností tak, aby nahradili
práci kolegů specialistů, poskytujících péči jinak indukovanou
PLDD. Velmi výrazný rozvoj začala zaznamenávat i oblast rychlé
laboratorní diagnostiky, testovacích metod přímo v ordinaci PLDD.
Porovnáváme–li systém očkování dětí před deseti lety, zaznamenáváme
výrazné posilování individualizace celého procesu kladoucí zvýšené
nároky na znalosti PLDD a administrativu ordinace. Bohužel ještě
není v možnostech PLDD, aby větší část administrativy praxe přenechal
odborníkům. Zde vidíme oblasti dalšího možného rozvoje praxí.
I přes značné úspěchy a doložitelný efekt tohoto rozvoje (pokles
obložnosti pediatrických oddělení lůžkových zařízení), to, co
velmi výrazně chybí, je odraz zvyšujících se požadavků na vzdělávání
PLDD v legislativní úpravě tohoto systému. Většina kolegů PLDD
je absolventy Fakulty dětského lékařství, kdy pregraduální příprava
již preferovala budoucí uplatnění a po absolvování atestace následný
požadavek na 3 roky praxe doplňoval chybějící praktické vzdělání.
Bohužel však již několik let probíhá vzdělávání na lékařských
fakultách podle jednotného modelu fakulty všeobecného lékařství
a adekvátně nebyl upraven systém postgraduálního vzdělávání dětských
lékařů. Stále narážíme na nepochopení více odborností v rámci
jednoho oboru pediatrie. Lékaři pracující v terénu jako pediatři
v primární péči tak mají stejné vzdělání zakončené stejnou atestací
jako kolegové pracující samostatně v lůžkových zařízeních. Reflexe
rozvoje primární pediatrické péče uvedená i v doporučení UEMS
(European Union of Medical Specialists) pro obor pediatrie se
tak zákonitě musela promítnout do požadavku na odlišnost postgraduálního
vzdělávání prosazovaného samostatnou odbornou společností praktických
dětských lékařů.
Poslední připravená verze zákona o vzdělávání lékařů (Zákona
o způsobilosti k výkonu lékařského povolání) definuje mnoho oborů
zabývajících se péčí o dítě, jejichž role v systému poskytování
péče není rovnocenná. Mezi obory se tak zařadily i okrajové specializace,
na druhou stranu se však objevuje i nový obor rodinný lékař. Aktivity
směřující k ustavení samostatného oboru rodinný lékař by pak v
praktické realizaci mohly znamenat existenci pouze dvou oborů
v primární péči, tedy praktického lékaře pro dospělé a lékaře
rodinného. To bylo také důvodem, proč naše odborná společnost
na základě dohody odborných pediatrických společností o odlišnosti
vzdělávacího curicula pro PLDD následně prosazovala a prosazuje
i nadále ustavení samostatného oboru, který má pro primární pediatrickou
péči v ČR své historické i odborné opodstatnění. Ve svém důsledku
v něm spatřujeme i legislativní zakotvení stávajících 2200 praxí
PLDD v systému primární péče.
Co vede Ministerstvo zdravotnictví ČR k ustavení oboru rodinný
lékař do legislativy ČR? Požadavek na kompatibilitu vzdělávání
členských států EU nás nenutí k ustavení nového oboru. Kompatibilita
je dána především náplní vzdělávání, délkou pobytu na akreditovaném
pracovišti a nikoliv názvem složené atestace. V některých členských
státech se dokonce atestace v podobě, jak je známe z ČR, ani neskládá,
pouze za účelem způsobilosti je nutné doložení délky realizovaného
vzdělávání, které musí splňovat požadavky dané evropskými doporučeními
pouze ve své minimální délce, jinak respektující specifika členského
státu EU. Umožnit realizovat takovéto vzdělání v ČR budoucím zájemcům
o výkon této profese v zemi, kde historicky obor rodinný lékař
v primární péči zůstává, je možné ihned po definici akreditovaného
pracoviště. Je ale otázkou, zda o takovéto odborníky má mít zájem
i Česká republika.
|
|
Budoucnost primární péče
o děti a dorost v ČR |
MUDr. Hana Cabrnochová
|
Převažujícím modelem primární péče o dítě v Evropě je systém
pediatrický a nebo kombinovaný, pouze v šesti evropských státech
pečuje o dítě rodinný lékař. Uvedené informace však ještě neupřesňují,
nakolik je v jednotlivých státech skutečně propracovaný model
primární pediatrické péče, tedy péče lékaře, který není pouhým
specialistou pro oblast péče o dítě, ale skutečným praktickým
lékařem pečujícím o určitou věkovou skupinu, tedy o dítě a o dorost.
Nakolik je užší toto věkové období, o které naši kolegové pečují,
o to více je kladen důraz na systém propracované prevence s dopady
na zdraví pro celý zbytek života.
Prodlužování délky života vede zákonitě k nárůstu požadavků
na péči geriatrickou, dochází k vzestupu počtu onemocnění, jejichž
frekvence výskytu je přímo závislá na stáří pacienta. Za této
situace je nemožné se domnívat, že budoucností primární péče může
být jeden universálně vzdělaný rodinný lékař. Tento model se jistě
osvědčil v zemích, kde v linii prvního kontaktu chyběl lékař jakýkoliv,
kdy zajištění dostupnosti péče bez ohledu na kvalitu bylo prioritou.
Budování skupinových praxí s profilací se některých rodinných
lékařů pro oblast péče o dítě, konsultace specialistů pediatrů
bez další návaznosti poskytované péče, očkování dětí ve školách,
preventivní péče vykonávaná středním zdravotnickým personálem,
to vše pak nahrazuje chybění modelu, který známe i z České republiky
a na který jsme právem pyšní. Jak sledujeme vývoj ve Velké Británii,
která v oblasti zdravotnictví nemůže být modelem, ke kterému bychom
chtěli směřovat, je zřejmé, že požadavek na dostupnost primární
péče pro všechny je prosazován především s důrazem na kvantitu,
se snahou o zdvojnásobení sítě rodinných lékařů.
Direktivní vybudování modelu pediatrického zařadilo historicky
naši republiku mezi státy, které mají propracovaný model primární
péče o dítě, a to až do ukončeného devatenáctého roku života.
Tento zavedený systém, který zaznamenal převratný rozvoj po roce
1989, je také důvodem, samozřejmě ne jediným, proč ve statistických
ukazatelích (kojenecká úmrtnost, úmrtnost dětí do 5 let, proočkovanost
dětské populace) předčí Česká republika mnohé již členské státy
EU.
Velmi pozitivním krokem porevolučního vývoje v ČR bylo zachování
stávající sítě ordinací praktických lékařů (PL) a praktických
lékařů pro děti a dorost (PLDD) a vytvoření podmínek pro další
rozvoj praxí. Jakkoliv můžeme být dnes kritičtí k výši ohodnocení
práce praktických lékařů, je nutné konstatovat, že zvolený model
privatizace těchto praxí a následné nastavení způsobu financování,
včetně zlomové změny v roce 1997 (zavedení kombinované kapitačně
výkonové platby), vedl k zachování systému a možnosti jeho dalšího
rozvoje.
Nakolik stagnoval v posledních letech rozvoj materiální daný
výší finančního ohodnocení, docházelo k velmi výraznému odbornému
rozvoji lékařů. Důvodem a hnacím motorem se stal konkurenční boj
o pacienta, snaha po co odborně i nákladově nejefektivněji poskytované
péči. Nastavované modely financování tak stimulovaly PLDD k výraznému
rozšiřování znalostí a praktických dovedností tak, aby nahradili
práci kolegů specialistů, poskytujících péči jinak indukovanou
PLDD. Velmi výrazný rozvoj začala zaznamenávat i oblast rychlé
laboratorní diagnostiky, testovacích metod přímo v ordinaci PLDD.
Porovnáváme–li systém očkování dětí před deseti lety, zaznamenáváme
výrazné posilování individualizace celého procesu kladoucí zvýšené
nároky na znalosti PLDD a administrativu ordinace. Bohužel ještě
není v možnostech PLDD, aby větší část administrativy praxe přenechal
odborníkům. Zde vidíme oblasti dalšího možného rozvoje praxí.
I přes značné úspěchy a doložitelný efekt tohoto rozvoje (pokles
obložnosti pediatrických oddělení lůžkových zařízení), to, co
velmi výrazně chybí, je odraz zvyšujících se požadavků na vzdělávání
PLDD v legislativní úpravě tohoto systému. Většina kolegů PLDD
je absolventy Fakulty dětského lékařství, kdy pregraduální příprava
již preferovala budoucí uplatnění a po absolvování atestace následný
požadavek na 3 roky praxe doplňoval chybějící praktické vzdělání.
Bohužel však již několik let probíhá vzdělávání na lékařských
fakultách podle jednotného modelu fakulty všeobecného lékařství
a adekvátně nebyl upraven systém postgraduálního vzdělávání dětských
lékařů. Stále narážíme na nepochopení více odborností v rámci
jednoho oboru pediatrie. Lékaři pracující v terénu jako pediatři
v primární péči tak mají stejné vzdělání zakončené stejnou atestací
jako kolegové pracující samostatně v lůžkových zařízeních. Reflexe
rozvoje primární pediatrické péče uvedená i v doporučení UEMS
(European Union of Medical Specialists) pro obor pediatrie se
tak zákonitě musela promítnout do požadavku na odlišnost postgraduálního
vzdělávání prosazovaného samostatnou odbornou společností praktických
dětských lékařů.
Poslední připravená verze zákona o vzdělávání lékařů (Zákona
o způsobilosti k výkonu lékařského povolání) definuje mnoho oborů
zabývajících se péčí o dítě, jejichž role v systému poskytování
péče není rovnocenná. Mezi obory se tak zařadily i okrajové specializace,
na druhou stranu se však objevuje i nový obor rodinný lékař. Aktivity
směřující k ustavení samostatného oboru rodinný lékař by pak v
praktické realizaci mohly znamenat existenci pouze dvou oborů
v primární péči, tedy praktického lékaře pro dospělé a lékaře
rodinného. To bylo také důvodem, proč naše odborná společnost
na základě dohody odborných pediatrických společností o odlišnosti
vzdělávacího curicula pro PLDD následně prosazovala a prosazuje
i nadále ustavení samostatného oboru, který má pro primární pediatrickou
péči v ČR své historické i odborné opodstatnění. Ve svém důsledku
v něm spatřujeme i legislativní zakotvení stávajících 2200 praxí
PLDD v systému primární péče.
Co vede Ministerstvo zdravotnictví ČR k ustavení oboru rodinný
lékař do legislativy ČR? Požadavek na kompatibilitu vzdělávání
členských států EU nás nenutí k ustavení nového oboru. Kompatibilita
je dána především náplní vzdělávání, délkou pobytu na akreditovaném
pracovišti a nikoliv názvem složené atestace. V některých členských
státech se dokonce atestace v podobě, jak je známe z ČR, ani neskládá,
pouze za účelem způsobilosti je nutné doložení délky realizovaného
vzdělávání, které musí splňovat požadavky dané evropskými doporučeními
pouze ve své minimální délce, jinak respektující specifika členského
státu EU. Umožnit realizovat takovéto vzdělání v ČR budoucím zájemcům
o výkon této profese v zemi, kde historicky obor rodinný lékař
v primární péči zůstává, je možné ihned po definici akreditovaného
pracoviště. Je ale otázkou, zda o takovéto odborníky má mít zájem
i Česká republika.
|
|
|