|
Směřuje
české zubní lékařství do krize? |
Sylabus 9. parlamentního semináře
|
konaného pod záštitou předsedkyně Výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví PSP ČR Doc. MUDr.
Milady Emmerové, CSc., a místopředsedy Výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví PSP ČR MUDr. Milana Cabrnocha,
ve spolupráci se Všeobecnou fakultní nemocnicí a
1. lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v Praze.
Konaný dne 13. března 2003 v Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky v místnosti
205, Sněmovní 1, Praha 1. Organizační zajištění: Pears
Health Cyber s.r.o.
|
- Úvod do problematiky
zubního lékařství - Prof. MUDr. Jiří Mazánek,
DrSc.
- Česká stomatologie – zubní lékařství rok před vstupem
do EU - Prof. MUDr. Jiří Vaněk, CSc.
- Úroveň pregraduální výchovy a perspektiva profesního
rozvoje z pohledu studenta fakulty - Jan Streblov
- Náklady na výchovu studenta v programu magisterského
studia zubní lékařství - Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc.
- Řešení a koncepce zajištění
péče o orální zdraví z pohledu MZ ČR - MUDr. Rostislav Čevela
- Souhrn krátkodobých a systémových návrhů, jak vyvést
české zubní lékařství z útlumu včetně modelací a dopadů
/ přínosů - Prof. MUDr. Jiří Mazánek,
DrSc. |
|
|
|
|
|
Úvod do problematiky
zubního lékařství |
Prof. MUDr. Jiří Mazánek, DrSc.
|
Stomatologie (po vstupu ČR do EU od šk. roku 2004-2005 zubní
lékařství) je lékařským směrem, který se zabývá prevencí, diagnostikou,
léčením a výzkumem chorob a poruch zubů, chrupu, tkání ústní
dutiny a orgánů, které s ní topograficky souvisejí.
Cílem oboru je zabezpečit úroveň orálního zdraví všech věkových
skupin obyvatelstva ve smyslu současných vědeckých poznatků
tak, aby odpovídala aktuálním dokumentům Světové zdravotnické
organizace. Základní metodou zajištění péče o orální zdraví
v budoucnosti se jeví prevence stomatologických onemocnění.
Výuka zubního lékařství probíhá v ČR na pěti lékařských fakultách,
v současné době připravované odborné kurikulum směřuje k tomu,
aby odborná i sociální kompetence absolventa magisterského
studia zubní lékařství odpovídaly požadavkům Evropské unie.
Současný stav, ale především rozvoj oboru zubního lékařství
přináší s sebou následující vážné problémy:
- hrozící nedostatek zubních lékařů v blízké budoucnosti;
- deficitní ekonomické a personální zajištění výchovy mladých
zubních lékařů při nutném navýšení počtu studentů a při zásadní
změně odborného kurilula směrem k praktické výchově v oboru
|
|
|
Česká stomatologie
– zubní lékařství rok před vstupem do EU |
Prof. MUDr. Jiří Vaněk, CSc.
|
Stomatologie v ČR od začátku 90. let minulého století prošla
významnými pozitivními změnami, které vytvořily podmínky pro
zkvalitnění péče, ale také pro zvýraznění specifik tohoto lékařského
směru, jak je definován ve zpracované a přijaté Koncepci stomatologie
MZ ČR v r. 2001. Z této koncepce vyplynuly priority a popis
hlavních problémů. Jedním z problémů je v budoucnu očekávaný
nedostatek zubních lékařů v ČR.
V návaznosti na tento vývoj, v souběhu s přípravou Zákona o způsobilosti
k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta,
na doporučení inspekčních misí EU, DentEd a TAIEX, v souladu
se strategií ČSK na rok 2000-2005, za součinnosti s Akreditační
komisí pro lékařské fakulty MŠMT, bylo v roce 2002 přistoupeno
k zásadní transformaci pregraduální výuky stomatologie na stomatologických
směrech 5 lékařských fakult ČR na výuku zubního lékařství kompatibilní
s výukou v zemích EU. Přitom bude nutné v reakci na očekávaný
nedostatek zubních lékařů počet studentů stomatologie - zubního
lékařství podstatně zvýšit a zároveň v zájmu zajištění odpovídající
kvality výuky vynaložit vyšší finanční náklady v relaci asi 200
000 Kč na jednoho studenta za jeden rok.
Vedle změn v pregraduální výchově bude po přijetí příslušných
zákonů dále dopracován systém kontinuální postgraduální výchovy
zubních lékařů a postupně dále personálně, ekonomicky, legislativně
stabilizovány všechny obory a odbornosti stomatologie - zubního
lékařství se zvláštním zřetelem na obor ortodoncie a dořešení
postavení oboru maxilofaciální chirurgie. Ke splnění všech cílů
bude třeba úzké součinnosti vedení stomatologických klinik, lékařských
fakult, univerzit, ČSK, členů zastupitelských orgánů a samozřejmě
MZ a MŠMT.
|
|
Úroveň pregraduální výchovy
a perspektiva profesního rozvoje z pohledu studenta fakulty |
Jan Streblov
|
Nepříznivá věková skladba zubních lékařů v naší republice
vede k potřebě výrazného navýšení počtu studentů zubního lékařství
v následujících 10 – 15 letech. Počty studentů je zapotřebí
zvýšit až čtyřikrát, aby nedošlo ke zhroucení péče o chrup
obyvatelstva. Toto navýšení výrazně překračuje současné možnosti
lékařských fakult v naší republice.
Pregraduální výuka
Pro zajištění pregraduální výuky je třeba kvalitní vybavení,
vysoce erudovaní učitelé a studijní plán (curriculum).
Vybavení: V současnosti je katastrofální situace na I.
LF UK. Studenti zde ošetřují pacienty i na strojích vyrobených
v roce
1973, které nevyhovují technicky, hygienicky ani ergonomicky.
Ostatní fakulty jsou relativně dobře vybaveny pro stávající
počet studentů, na nezbytné navýšení počtu studentů ale vybaveny
nejsou.
Učitelé: Věková skladba vysokoškolských učitelů je obdobná
jako u zubních lékařů obecně. V celé republice je nedostatek
pedagogů na fakultách, mnohde je již problémem zajištění
stávající výuky. Pedagogičtí pracovníci jsou přetížení výukou
studentů,
nezbývá jim čas na vědeckou činnost, což se zpětně odráží
v kvalitě výuky.
Studijní plán: Vzniká nové curriculum (studijní plán), které
se vytváří v souladu s oborovými směrnicemi EU. Nicméně stále
chybí zákon o způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání
a nejsou jasně stanoveny kompetence budoucích zubních lékařů.
Bez znalosti těchto kompetencí je nanejvýš obtížné zodpovědně
sestavit profil absolventa i curriculum.
Výuka stojící na těchto základech má značné rezervy zejména
v praktické části. Pacienti nejsou zvýhodňováni, nechávají-li
se ošetřit od studentů. Moderní postupy a metody do výuky pronikají
obtížně a se zpožděním.
Perspektivy profesního rozvoje
Určitá dichotomie v postgraduálním vzdělávání mezi státem
(IPVZ) a ČSK. Možnosti absolventa jsou následující: postgraduální
studium, nástup na kliniku, nástup do privátní praxe k
lékaři
učiteli, případně další možnosti (zástupce firmy apod.)
Kliniky obecně velmi obtížně motivují absolventy k tomu,
aby se věnovali klinické nebo vědecko-pedagogické dráze.
Mezi studenty
výrazně převládá zájem o vstup do privátního sektoru. Tento
trend se bude s klesajícím počtem zubních lékařů v ČR dále
prohlubovat. Závěry
Pro nezbytné radikální navýšení počtu studentů zubního lékařství
je nutné zajistit:
1) kvalitní vybavení odpovídající počtu studentů
2) motivovat učitele i absolventy k setrvání na klinikách a
výrazně podpořit vědeckou a pedagogickou činnost
3) urychleně vychovat novou generaci pedagogů K naplnění těchto bodů je zapotřebí značných finančních prostředků.
Při nedostatečně rychlém řešení situace však v relativně krátké
době (10 – 15 let) hrozí kolaps péče o chrup obyvatelstva v
ČR pro nedostatek zubních lékařů. |
|
Náklady na výchovu studenta
v programu magisterského studia zubní lékařství |
Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc.
|
V současné době je program stomatologie zařazen do druhé
kategorie financování a lékařské fakulty dostávají na výchovu
jednoho studenta asi 70 000 Kč ročně. Tato částka je v posledních
10 letech neměnná a je stejná jako pro program lékařství.
Co charakterizuje pedagogiku zubního lékařství:
- nízký poměr učitel / student 1:1 ve výuce u křesla
- drahá technika
- vysoká materiálová náročnost
- požadavek velké samostatnosti v době promoce
I pro laika je zřejmé, že poměr student pedagog musí být v
oboru stomatologie v klinické části jiný. Při praktické výuce
s ošetřováním pacientů na stomatologickém křesle může jeden
učitel vyučovat maximálně 1-2 studenty. I další provozní náklady
výuky jsou vyšší (cena techniky, stomatologické materiály).
Je třeba konstatovat, že celý systém financování studijních
programů českých vysokých škol je deformován a nekryje náklady
na výuku. Na základě iniciativy České konference rektorů
vznikl projekt: Rozvoj veřejných vysokých škol s cílem
propočítat
např. náklady na realizaci jednotlivých studijních programů
(část materiálu zde využíváme).
Celkově pak je u programu stomatologie (uvažována je průměrná
náročnost 3 studenti na jednoho pedagoga), třeba přiznat
mzdové náklady 107 000 Kč na rok studia. Náročné jsou i další
náklady.
Roční odpisy hmotného investičního majetku pro výuku na naší
fakultě cca 8 mil. Kč. Další část majetku (s odpisy 33 mil.Kč)
slouží z větší části pro výzkum,ale cca 1/3 je využívána
i pro výuku 11 mil. Kč. Pro výuku slouží i část majetku fakultních
nemocnic.
Odhadujeme, že z 200 milionů Kč hodnoty majetku
připadá
na výuku cca 9 mil. Kč. Uvedený majetek nemocnic je nejméně
z 5% využíván pro pedagogiku. Tuto z hlediska zdravotnictví
sníženou efektivitu (vyšetří se méně pacientů) je třeba
financovat v rámci rozpočtu na studenta. Instrumentální nároky
na praktickou
výuku na fantomech i při kontaktu s pacienty jsou v tomto
programu výrazně vyšší. V provozních nákladech oboru stomatologie
je
započtena velká spotřeba stomatologických materiálů. Součet
všech nemzdových nákladů na studenta je přes 100 000 Kč.
Doktorský studijní program biomedicína má zatím prakticky
jednotné financování.
Byla vypočtena náročnost doktorského programu ve stomatologii
na cca 180 000 Kč na studenta.
Změnou na nový 5-letý program praktické zubní lékařství
ušetří stát asi 17% prostředků. Výuka však bude praktická
z více
než 50% (dosud kolem 30%). Náklady pak budou celkově kolem
220
000 Kč na studenta.
V současných podmínkách nelze tedy program stomatologie
prakticky vyučovat. Studenti jsou vyučováni a zastaralé
technice a
kliniky fakult nemají dostatečnou výukovou kapacitu, jak
z hlediska
pedagogického tak z hlediska technického.
Pro přizpůsobení se evropským trendům je nutné: 1. Získat
pro obor adekvátní každoroční dotaci cca 220 000Kč. 2.
Vyvést obor
z krize investováním cca 300 milionů v rozmezí 3 let na
obnovu techniky a na vytvoření dostatečné výukové kapacity.
|
|
Řešení a koncepce zajištění
péče o orální zdraví z pohledu MZ ČR |
MUDr. Rostislav Čevela
|
Ministerstvo zdravotnictví považuje v oboru stomatologie
za hlavní 3 oblasti, kterými se chce neodkladně zabývat. Je
to oblast prevence, zajištění pregraduální výuky studentů a
hrozící nedostatek stomatologů a nedostatek lékařů se specializací
v ortodoncii.
1) oblast prevence
Naším cílem je nepříznivé hodnoty svědčící o zhoršujícím
se stavu chrupu dětí a mladistvých zlepšit. Podporujeme
veškeré
aktivity, které se zaměřují na oblast prevence a rádi bychom
je sjednotili, což bude předmětem dalších jednání s Českou
stomatologickou komorou, zdravotními pojišťovnami, ale
i zástupci samosprávy. Navrhujeme vytvoření společné komise.
Její náplní by byla koordinace těchto v současné době roztříštěných
preventivních programů.
2) zajištění pregraduální výuky studentů a hrozící nedostatek
stomatologů
Těmito problémy se zabývala již jak Rada pro vzdělávání Ministerstva
zdravotnictví, tak i Vědecká rada Ministerstva zdravotnictví,
která na svém zasedání přijala koncepci oboru stomatologie.
Navrhujeme vytvoření mezirezortní komise za účasti Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy, České stomatologické komory
a zástupců vysokých škol, která by navrhla vyřešení tohoto
problému, ale i za něj odpovídala. 3) nedostatek lékařů se specializací v ortodoncii
Zkrácení odborné přípravy těchto specialistů, které je
již zakomponováno do návrhu zákona o podmínkách získávání
a uznávání
odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu
zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta,
by mělo přispět ke zvýšení počtu těchto specialistů, stejně
tak jako možnost jejich přípravy na akreditovaných pracovištích,
mimo univerzitní centra. To by mohlo zajistit větší dostupnost
této přípravy pro stávající praktické zubní lékaře i nově
vycházející absolventy. Samozřejmě při dodržení všech měřítek
kvality na poskytování této zdravotní péče. Navrhujeme
svolat společné jednání za účasti České stomatologické
komory a
zástupců zdravotních pojišťoven, na kterém bychom se snažili
najít řešení přijatelné pro všechny strany, neboť máme
nepochybně všichni zájem, aby byla ortodontická péče
pro občany zajištěna. |
|
Souhrn krátkodobých a systémových návrhů, jak vyvést české
zubní lékařství z útlumu včetně modelací a dopadů / přínosů |
Prof. MUDr. Jiří Mazánek, DrSc. |
Hlavní problémy zajištění péče o
orální zdraví:
- ve výhledu 5 – 10 let akutní nedostatek zubních lékařů;
- nedostatečné povědomí populace o vlastních možnostech
ovlivnění orálního zdraví a pěstování vlastní zodpovědnosti
za stav
orálního zdraví;
- absence podpory preventivních programů
péče o děti;
- absence podpory programů o handicapované pacienty;
- nedořešená
organizace lékařské služby první pomoci;
- nedostatečné personální
a materiálové zajištění univerzitních výukových pracovišť
(v kontextu naprosté převahy
privátních zařízení je postavení klinik výsadní a nezastupitelné);
- nedořešené postavení pregraduálních i postgraduálních
studentů ve fakultních nemocnicích (ošetřování
pacientů studenty, přímé
platby za úkony prováděné studenty);
- absence
podpory k uskutečnění technických standardů v souvislosti
s normami EU (Zákon o odpadech,
zákon o zdrojích
ionizujícího
záření);
- ceny úhrad zdravotní péče v chirurgických
oborech;
- stabilizace pedagogického sboru (finanční
ohodnocení práce vysokoškolských uči-telů)
Návrhy řešení :
- zvýšení počtu studujících;
- stabilizace výukových pracovišť
přijetím opatření ke zlepšení technického, materiá-lového
a personálního zajištění výuky
na vysokých školách;
- cílená účelová dotace v hodnotě
cca 300 milionů v horizontu 3 roků na obnovení techniky
a vytvoření dostatečné výukové
kapacity;
- zajištění státní dotace ve výši 200.tis.- Kč
/ 1 studenta / 1 rok;
- legislativní zajištění postavení
studenta při ošetřování pacientů v průběhu výuky ve fakultních
nemocnicích
\Mechanismus řešení:
- Ustanovení pracovní skupiny s cílem vypracování komplexního
programu – vláda ČR (zástupci Parlamentu ČR, ministerstev MŠMT
a MZ, ČSK, lékařských fakult ČR)
|
|
|