MUDr. Milan Cabrnoch, 19. února 2004
V minulém týdnu prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR druhým
čtením vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o VZP a zákon
o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách.
Důležité je, že tento zákon předložila vláda Parlamentu 8. září
2003 a sněmovna jej projednala v prvním čtení 29. října 2003.
Od konce října byl tedy vládní návrh zákona projednáván v příslušném
výboru, konkrétně Výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Výbor ukončil projednávání tohoto zákona 4. února 2004, věnoval
se mu tedy více jak tři měsíce.
Stejně důležité pro správné pochopení následující kritiky je
vědět, co předchází předložení návrhu zákona vládou do Parlamentu.
Obvykle vláda projedná věcný záměr zákona, ve kterém jsou popsány
principy, které se zákonem mají zrušit, změnit či nově zavést.
Po schválení věcného záměru zákona vypracuje příslušné ministerstvo
paragrafové znění návrhu zákona. Toto paragrafové znění je (mělo
by být) projednáváno s příslušnou odbornou veřejností. Dále je
paragrafové znění návrhu zákona podrobeno nejprve resortnímu (vnitřnímu)
a potom meziresortnímu (vnějšímu) připomínkovému řízení.
Po vypořádání připomínkových řízení (během vypořádání by mělo
ministerstvo zohlednit připomínky, případně objasnit, z jakého
důvodu připomínky nebyly zohledněny) projedná návrh zákona legislativní
rada vlády. Projednávání návrhu zákona tímto odborným právnickým
sborem a jeho komisemi má velký význam a přiznejme si, že v případě
návrhů předkládaným ministerstvem zdravotnictví představuje často
velký oříšek – legislativní rada vlády bývá kritická.
Je zřejmé, že prosazení některých principů již při projednávání
věcného záměru nemusí být snadné, zvláště v případě tak různorodé
vládní koalice a vlády.
Je jasné, že zveřejnění principů návrhu nebo jeho paragrafového
znění vyvolá zájem těch, kterých se nový zákon dotkne. Obvykle
se ozývají především ti, kdo s návrhem nesouhlasí, a brání se.
Už jsme si zvykli, že se zdravotníci bránit umí a brání se velmi
účinně – nakonec dobrým dokladem toho je bezkonkurenčně nejvyšší
počet ministrů zdravotnictví. Pro autory návrhu zákona a pro ministra
zvlášť je tedy celé připomínkové řízení a projednávání návrhu
zákona před jeho předložení do Parlamentu velmi nepříjemným obdobím,
ve kterém musí prokázat, že je schopen komunikovat, že ví, co
chce prosadit i umí ustoupit ve prospěch věci. Pro zákon jako
takový je připomínkové řízení tím nejdůležitějším obdobím. Právě
v připomínkovém řízení se odhalí (protože více očí víc vidí) největší
množství chyb a nedostatků a objeví řada nových možností a řešení.
Pro opozici je období připomínkového řízení možností seznámit
se s tím, co „vláda zase chystá“, mobilizovat síly proti těm principům,
s kterými nesouhlasí a připravit se na projednávání v Parlamentu.
Pokud chce ministr prosadit do zákona principy, které jsou primárně
problematické, musí se pokusit tuto proceduru obejít. Obejít odbornou
veřejnost, obejít připomínkové řízení resortní i meziresortní,
obejít legislativní radu vlády a nakonec obejít i vládu. Cestou
k tomu je předložení pozměňovacích návrhů některým spřízněným
poslancem až v průběhu projednávání zákona ve Sněmovně (téměř
kaskadérským kouskem to lze i během projednávání v Senátu).
Již vícekrát jsem nejen já vystupoval proti této metodě obcházení.
Ona je totiž výhodná pro ministra, někdy snad i pro vládu, ale
rozhodně není výhodná pro všechny ostatní, především potom pro
ty, kdo podle námi takto zpackaných zákonů musí žít a pracovat.
Odborná i laická veřejnost prakticky ztrácí možnost vyjádřit se
k navrhovaným změnám. Naivní je ten, kdo si myslí, že několik
úředníků na ministerstvu, ministr či poslanec dokáží připravit
zákon bezchybně a dobře. Je to kritika do vlastních řad, ale sděluji
Vám, že nedokáží. Řádné připomínkové řízení včetně řádného vypořádání
je nezastupitelné.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákony o zdravotních pojišťovnách,
obsahoval následující principy:
- pravidla pro naplňování a užívání fondů zdravotních pojišťoven
- organizační strukturu Všeobecné zdravotní pojišťovny
- úpravu ustanovení upravujících orgány zdravotních pojišťoven,
volbu a odvolávání jejich členů
- právo veta pro zástupce státu, zaměstnavatelů a pojištěnců
ve Správní radě pojišťovny
S tímto obsahem byl návrh zákona propuštěn v prvním čtení ve
sněmovně k projednání ve výboru – Výboru pro sociální péči a zdravotnictví.
Během tří měsíců řada poslanců výboru návrh zákona prostudovala
a někteří z nich si připravili pozměňovací návrhy. Není to zcela
obvyklé, ale vzhledem k relativně malému rozsahu problémů řešených
návrhem zákona, se poslanci ve svých pozměňovacích návrzích soustředili
na problémy, které návrh zákona řeší. Nevnesli tedy, jak se často
stává, do návrhu zákona nové problémy, nepokusili se o nepřímou
novelu jiných zákonů. Myslím, že je možné říci, že poslanci při
projednávání ve výboru nenavrhli nic, o čem by se již dlouho předtím
nehovořilo a co by nebylo obsahem vládního návrhu.
Potom přišlo druhé čtení ve sněmovně. Pro méně informované doplňuji,
že druhé čtení je poslední možností jak ve sněmovně navrhnout
změnu v projednávaném návrhu zákona. Pozměňovací návrhy, které
může každý poslanec přednést ke každému projednávanému návrhu
zákona, nemusí obsahovat žádné odůvodnění, nejsou pochopitelně
předmětem vůbec žádné diskuse – ani s veřejností, ani v připomínkovém
řízení, ani v legislativní radě vlády, ani ve vládě a vlastně
ani ve sněmovně. Během několika dnů se o pozměňovacích návrzích
hlasuje – ano nebo ne. Mnohdy, až příliš často hlasují poslanci
o takto “nadivoko, na poslední chvíli“ bez toho, že by věděli,
co navržené změna způsobí – ti odpovědnější proto hlasují proti
nebo se hlasování zdržují.
Co se tedy stalo při druhém čtení vládního návrhu zákona o zdravotních
pojišťovnách: ministryně zdravotnictví se rozhodla obejít celý
legislativní proces a využila k tomu několik poslanců vládních
stran. Ministryně se rozhodla prosadit do zákona úpravy, které
nebyly projednány s odborníky, s připomínkovými místy, s jinými
resorty, s vládou, s opozičními poslanci a dokonce zcela evidentně
a poslanci koaličními. Kdyby nešlo o tak vážné věci, řekl bych,
že je komické, že ministryně zřejmě neprojednala navrhované změny
ani s těmi, kdo je na její pokyn ve sněmovně nakonec jako své
pozměňovací návrhy přečetli.
První signál o připravovaném podrazu zazněl, když ministryně
zdravotnictví ve své úvodní řeči argumentovala ve prospěch změn,
které ve vládním návrhu nejsou navrhovány a ani v té chvíli nebyly
předloženy jako pozměňovací návrhy. Tomu se ve svém vystoupení
vzápětí podivoval i poslanec ODS Miroslav Ouzký. V podrobné rozpravě
následovala „smršť“ rozsáhlých pozměňovacích návrhů, předkládaných
poslanci vládní koalice. Pozměňovací návrhy lze nalézt na www.psp.cz
jako tisk
444/2.
- Poslanec Krákora (ČSSD, člen VSPZ) navrhl zavedení platebních
výměrů a výkazů nedoplatků, nástrojů, které by měly posílit
schopnost zdravotních pojišťoven vybírat pojistné.
- Poslanec Votava (ČSSD) navrhl povinnost zdravotních pojišťoven
zasílat výpisy uhrazené péče všem pojištěncům i bez jejich žádosti.
- Poslanec Kubinyi (ČSSD, člen VSPZ, potencionální kandidát
na ministra zdravotnictví) navrhl zavedení zcela nového principu
přerozdělování pojistného a zavedení fondu nákladné péče (návrh
na šest stran textu včetně nové přílohy zákona!).
- Poslanec Janeček (KDU, místopředseda VSPZ) navrhl dokonce
změnu v zákoně o pojistném na zdravotní pojištění, tedy v zákoně,
kterého se původní vládní návrh zákona vůbec netýkal. Tento
návrh se týká zvýšení pojistného u některých skupin plátců.
- Poslanec Říha (KDU, člen VSPZ a zpravodaj návrhu zákona)
navrhl zásadní změnu v naplňování fondu prevence pro VZP a změny
v procesu schvalování zdravotně pojistných plánů zdravotních
pojišťoven.
Z uvedeného přehledu je jasné, že během několika desítek minut
se na poslední chvíli z relativně „malé“ novely stala zásadní
novela, která podstatným způsobem změní celé zdravotní pojištění
a fungování zdravotních pojišťoven, které jej provádí. Novela,
která se dotkne každého občana. Změny, o kterých se bude během
několika dnů hlasovat bez možnosti jakékoli diskuse, nebyly předem
projednány ani řádně odůvodněny.
Jak se mají poslanci k takovým návrhům postavit? Nu přece odpovědně.
Odpovědně znamená v případě koaličních poslanců „nepodrazit“ návrh
svých kolegů, zvláště když ví, že jim ho do ruky vložila již tak
těžce zkoušená ministryně zdravotnictví. U poslanců opozice ono
odpovědně znamená to, že nemohou v žádném případně odpovědně zvednout
ruku pro něco, co s nimi ani s odbornou veřejností nebylo projednáno,
na co z prostých časových důvodů nemohou mít vypracovaný odborný
posudek. Výsledek bude tedy podobný, jako v mnoha jiných případech
– zákon bude sněmovnou protlačen těsnou většinou vládní koalice,
a s největší pravděpodobností se vrátí ze Senátu s řadou návrhů
na změny. Tyto změny budou potom s mobilizací všech koaličních
poslanců opět přehlasovány a narychlo bez diskuse navržené změny
budou prosazeny. Není divu, že takové „horkou jehlou“ šité zákony
mají prachbídnou kvalitu.
Poslední dny ve sněmovně ukazují ještě jeden možný scénář. Někteří
vládní poslanci již mají plné zuby toho, jak jim vláda a její
jednotliví členové předkládají bez jakéhokoli jednání a jakéhokoli
odůvodňování své představy k „prohlasování“. Možná i tento zákon,
který se věnuje „pouze“ zdravotnímu pojištění, který se týká „pouze“
každého jednoho z nás a to významně, bude jednou z těch příslovečných
kapek, které přetékají. Uvidíme…
|