Milan Cabrnoch, 12. února 2004
V poslanecké sněmovně se projednává vládní návrh zákona, kterým
se mění zákony upravující činnost zdravotních pojišťoven. Jedná
se o zákon číslo 551/1991 Sb. o všeobecné zdravotní pojišťovně
a zákon číslo 280/1992 o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách.
Novela mění řadu ustanovení. Mění se organizační struktura VZP,
pravidla se zacházení s prostředky fondů prevence pro všechny
zdravotní pojišťovny, pravidla pro volení a odvolávání členů orgánů
zdravotních pojišťoven, zavádí se právo veta pro jednotlivé skupiny
členů orgánů pojišťoven (zástupci zaměstnavatelů, pojištěnců a
státu).
Ani tato vládní novela nenapravuje zásadní problém zákonné úpravy
provádění veřejného zdravotního pojištění. Je nepochybné, že v
demokratické společnosti musí platit princip rovnosti před zákonem.
V oblasti provádění veřejného zdravotního pojištění tomu tak není.
Rovnost před zákonem
Veřejné zdravotní pojištění provádí v ČR zdravotní pojišťovny.,
Jedna z nich, a to VZP, procuje podle jednoho zákona, ostatní
podle jiného zákona. Pojišťovny tedy spravují pojistné, vybírané
na základě zákona, podle rozdílných pravidel, nejsou si rovny
před zákonem. Logicky si tak nejsou rovni před zákonem ani jejich
pojištěnci. Taková právní úprava je principielně nesprávná. Vláda
sociální demokracie za celých dosavadních šest let nenavrhla změnu
tohoto stavu.
Rezervní fond
Zásadním problémem novely je přístup vládní koalice k rezervním
fondům zdravotních pojišťoven a k zajišťovacímu fondu zdravotního
pojištění.
Rezervní fond vytváří ze zákona každá zdravotní pojišťovna a
jeho smyslem je vytvořit a udržovat rezervu pro mimořádné situace.
Zákon ukládá naplňovat tento rezervní fond tak, aby výše rezervy
odpovídala nejméně 3% výdajů základního fondu (výdajům na úhradu
zdravotní péče) v bezprostředních třech předchozích letech. Rezervní
fond slouží podle zákona ke krytí schodků základního fondu a ke
krytí zdravotní péče v případech výskytu hromadných onemocnění
a přírodních katastrof nebo Pojišťovnou nezaviněného významného
poklesu výběru pojistného.
Znamená to, že pojišťovna použije prostředky z rezervního fondu
tehdy, kdy nemá dostatek prostředků v základním fondu, tedy dost
prostředků na úhradu zdravotní péče poskytnuté jejím pojištěncům.
Dále použije pojišťovna prostředky rezervního fondu v případě
výskytu hromadného onemocnění a přírodních katastrof. V dnešní
době, kdy svět opakovaně napjatě sleduje hrozbu šíření nebezpečných
infekcí z Asie a kdy denně sledujeme diskuse o hrozbě bioterorismu
je vytváření a udržování rezerv pro podobné případy více než aktuální
a více než odůvodněné.
Posledním případem možného použití je situace pojišťovnou nezaviněného
významného poklesu výběru pojistného. K takové situaci může vést
jak stále se zvyšující nezaměstnanost, tak neplacení pojistného
státními podniky. I taková je naše realita.
V této situaci vláda nejen že neukládá vytvářet větší rezervy,
ale naopak navrhuje rezervy snížit, a t o až na polovinu. Takové
řešení je nesprávné, neodpovědné, a ohrožuje bezprostředně jistoty
všech účastníků veřejného zdravotního pojištění.
Znám důvody, které vedou vládu k takovému návrhu. Vláda, svázána
nereálnými předvolebními sliby a ideologickými tabu sociální demokracie
nemá řešení pro zdravotní pojištění, jehož výdaje překračují jeho
příjmy a které se nezadržitelně sune ke krachu. V takové situaci
sahá po všech možných rezervách a „vymetá kouty v sýpkách“. Tyto
důvody však nejsou přijatelné. Naopak, politika „po nás potopa“
poškozuje každého jednoho občana této země.
Zajišťovací fond
Zajišťovací fond je společný pro všechny zaměstnanecké zdravotní
pojišťovny a jeho smyslem je ochrana pojištěnců pro případ krachu
zaměstnanecké zdravotní pojišťovny.
Zákon ukládá všem zaměstnaneckých zdravotním pojišťovnám přispívat
do fondu. Roční příspěvek zaměstnanecké pojišťovny do Fondu činí
0,5% průměrných ročních výdajů základního fondu (výdajů na úhradu
zdravotní péče) zaměstnanecké zdravotní pojišťovny.
Prostředky fondu jsou určeny k úhradě zdravotní péče poskytnuté
zdravotnickými zařízeními pojištěncům likvidované zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny v případech, kdy nebyly ke dni skončení likvidace
zaměstnanecké pojišťovny uspokojeny všechny splatné pohledávky
zdravotnických zařízení, a v případech, kdy zaměstnanecká pojišťovna
má více věřitelů a není schopna po delší dobu plnit své splatné
závazky, nebo je-li předlužena.
Znamená to, že fond uhradí zdravotnickým zařízením péči poskytnutou
pojištěncům zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, která se dostala
do vážných problémů. Existence fondu dává pojištěncům zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven jistotu, že jim v případě problémů jejich
pojišťovny zdravotnická zařízení neodmítnou poskytnout zdravotní
péči.
Vládní koalice navrhuje ukončit plnění zajišťovacího fondu.
Pokud nebude zajišťovací fond dávat jistotu úhrady péče v případě
krachu pojišťovny, budou se zdravotnická zařízení v případě problémů
zaměstnanecké pojišťovny obávat že jim poskytnutá péče nebude
uhrazena a budou se tedy obávat takovou péči poskytnout.
Zablokování zajišťovacího fondu je nesprávné, jeho důsledkem
je snížení jistot pojištěnců veřejného zdravotního pojištění a
v případě problémů zdravotní pojišťovny dopadne tato změna na
pojištěnce a ohrozí dostupnost zdravotní péče.
|