MUDr. Milan Cabrnoch, 15. října 2003 |
legislativa |
|
Na pořadu 22. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, která
byla zahájena včera, byl mimo jiné zařazen k prvnímu čtení vládní
návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání
lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
Tento v pořadí již devátý návrh zákona má sněmovní
tisk 445.
Žádný z předchozích návrhů nebyl přijat, poslední skončil až
poté, kdy byl vrácen Senátem a Sněmovna nepodpořila ani senátní,
ani původní sněmovní verzi návrhu.
Návrh zákona obsahuje podmínky, za kterých je osoba způsobilá
k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře a lékárníka na území
České republiky.
Návrh stanoví podmínky odborné způsobilosti, specializované
způsobilosti, zdravotní způsobilosti a bezúhonnosti. Stanoví pravidla
pro získávání specializované způsobilosti, způsobilosti k samostatnému
výkonu povolání a popisuje zásady celoživotního vzdělávání.
Návrh zákona extenzivně definuje jak zdravotní způsobilost, tak
bezúhonnost. V těchto bodech výrazně překračuje přístup obvyklý
jak v zahraničí, tak u jiných povolání v ČR.
Jedním z kruciálních bodů všech předchozích návrhů zákona byl
výčet specializačních oborů pro lékaře. tento návrh definuje obory
v příloze zákona, definuje je prostým výčtem, a to v počtu 83.
Tento přístup byl opakovaně předmětem kritiky, není v zahraničí
obvyklý a z odborného pohledu na věc je nesprávný. I přes konkrétní
sněmovnou ani senátem nezpochybněné výčty hlavních oborů vláda
znovu diferenciaci oborů ve svém návrhu nepřipouští.
Vládní návrh znovu obsahuje princip, na základě kterého hlasoval
klub ODS proti předchozímu návrhu zákona. Jedná se o způsob stanovení
vzdělávacích programů jednotlivých specializačních oborů (§ 5
odst. (5), § 8 odst. (4) a § 11). Podle návrhu tyto programy stanoví
ministerstvo vyhláškou a přitom spolupracuje s komorami a odbornými
společnostmi. Požadujeme, aby ministerstvo stanovilo tyto programy
na návrh odborných společností, komor a lékařských fakult. Role
akreditovaných a vzdělávacích zařízení není významná.
Návrh zákona může být podle mého názoru propuštěn do druhého
čtení, ve kterém budeme navrhovat změny v oblasti zdravotní způsobilosti,
bezúhonnosti a způsobu stanovení vzdělávacích programů.
|