MUDr. Milan Cabrnoch, 24. září 2003 |
legislativa |
|
Na program jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byl v úterý
23. září 2003 zcela překvapivě a mimo navrhovaný program a zcela
mimo charakter schůze (která se věnuje pouze zákonům takzvané
reformy veřejných financí) poslanecký návrh zákona, kterým se
mění zákon č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu.
Obsahem tohoto poslaneckého návrhu, který je veden jako tisk
419, je uzákonění takzvaných registrů ve zdravotnictví. Navrhuje
se stanovit zákonem vedení registrů, které jsou součástí Národního
zdravotnického informačního systému.
Zcela na začátku tohoto textu zdůrazňuji, že nejsem nepřítelem
zdravotnické informatiky, nejsem nepřítelem sběru dat pro účely
zdravotní statistiky ani pro podporu rozhodování ve zdravotnictví.
Nejsem nepřítelem Národního zdravotního informačního systému a
budu jej vždy podporovat v jeho fungování a rozvoji.
Přesto musím, pokud se chci chovat odpovědně, mít o návrhu zákona
jisté pochybnosti a položit jisté otázky. Cílem je získat dostatek
informací proto, aby mé rozhodnutí a rozhodnutí dalších poslanců
bylo co nejsprávnější a co nejlépe vyjadřovalo potřeby a sledovalo
prospěch občanů této země.
1. Proč poslanecký návrh a proč na poslední chvíli?
Poslanecký návrh zákona zcela jednoznačně reaguje na to, že
po přijetí Zákona o ochraně osobních údajů již dále nelze bez
souhlasu osob, o kterých jsou informace shromažďovány, zdravotnické
registry vést. Předkladatelé i ministryně zdravotnictví argumentují
nedostatkem času a hrozbou přerušení sběru údajů.
Předkladatelé navrhli, aby byl dokonce zákon přijat již v prvním
čtení, tedy bez projednávání v příslušných výborech. Tento pokus
zákon de facto neprojednávat ODS zablokovala. Předkladatelé tedy
alespoň prosadili zkrácení lhůty na projednávání ve výborech z
běžných 60 na pouhých 10 dnů! Z toho je jasné, že se předkladatelé
obávají diskuse nad návrhem zákona, zvláště potom chtějí omezit
časový prostor pro jednání s odbornou veřejností.
Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů byl přijat a
vstoupil v platnost v polovině roku 2000. Tedy již více jak tři
roky je zřejmé a jasné, že shromažďovat osobní údaje ve zdravotnických
registrech bude možné pouze se souhlasem pacientů nebo na základě
zvláštního zákona. Proč tedy takový zákon nepřipravila vláda v
dostatečném časovém předstihu tak, aby mohl být podroben řádnému
připomínkovému řízení aby mohl být přijat v řádném režimu projednávání
v Poslanecké sněmovně a následně potom v Senátu Parlamentu ČR?
2. Nezavádí se nový stav
Předkladatelé argumentují tím, že se nezavádí nový stav. Není
to pravda. Nový stav věcí zavedlo především přijetí zákona o ochraně
osobních údajů. Nové je, že o občanovi nesmí kdokoli bez jeho
vědomí a souhlasu shromažďovat jeho osobní údaje.
Osobní údaje lze, zjednodušeně řečeno, shromažďovat pouze ve
dvou případech:
- pokud to stanoví zákon
- pokud s tím osoba, které se osobní údaje týkají, souhlasí
Cílem přijetí zákona o ochraně osobních údajů jistě nebylo to,
aby se všechny osobní údaje v nezmenšeném rozsahu sbíraly dál
a k jejich sběru byly upraveny zákony. Cíl byl opačný - omezit
neodůvodněné shromažďování osobních údajů na nejmenší možnou míru.
Zásadním rozdílem, který navrhovaný zákon vytváří, je to, že právo
shromažďovat osobní údaje a povinnost je shromažďovateli předávat
by byla zavedena zákonem. Doposud se informace shromažďovaly na
základě podzákonného právního předpisu. A to prostě rozdíl je,
a velký.
3. Pokrytí nákladů
Předkladatelé v důvodové zprávě k návrhu zákona tvrdí, že návrh
nevyvolá žádné náklady na rozpočty zdravotnických zařízení. S
tímto tvrzením nesouhlasím.
Není pochyb o tom, že vyplňování a odesílání nejrůznějších,
mimochodem stále četnějších, dotazníků a vyplňování stále složitějších
formulářů s sebou nese náklady, a to nezanedbatelné.
Předkladatelé tvrdí, že vyplňování hlášení je součástí vedení
zdravotní dokumentace a jako takové je plně hrazeno z veřejného
zdravotního pojištění. To pravda není a ani nemůže být, a to z
několika důvodů:
- Náklady na hlášení do zdravotnických registrů nejsou součástí
kalkulačního vzorce a do hodnoty výkonu nebyly kalkulovány.
- V době vzniku a tedy kalkulace Seznamu zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami řada registrů neexistovala a tedy náklady
s podáváním informací ani do kalkulace výkonů zařazeny být nemohly.
- Zdravotní pojištění je zákonem vynucováno od občanů a je
určeno k úhradě jim poskytnuté zdravotní péče. Prostředky zdravotního
pojištění nejsou prostředky státu a státního rozpočtu a tedy
nesmí být využívány k financování státní statistiky a naplňování
Národního zdravotního informačního systému.
- Podle návrhu zákona až po jeho přijetí Ministerstvo zdravotnictví
vyhláškou stanoví kdo a kdy bude data do registrů předávat.
Pokud by byla úhrada za tato předávání součásti výkonů hrazených
z pojištění, ta zdravotnická zařízení, která by data do registrů
předávat nemusela, by obdržela tuto úhradu neoprávněn - to nelze
připustit.
Poznámka předkladatelů o tom, že připojení na Internet by v dnešní
době již mělo být samozřejmostí, je až úsměvná. Ano, připojení
na Internet je již možná samozřejmostí, ale rozhodně není zdarma
- a ironií náhody právě několik hodin před prvním čtením návrhu
zákona právě předkladatelé svými hlasy ve sněmovně rozhodli o
tom, že Internet a připojení k němu od příštího roku pro zdravotnická
zařízení významně podraží.
Úhrada nákladů spojených se získávání a předáváním dat do registrů
tedy řešena není. Je vyloučeno, aby zákon ukládal subjektům, ať
již státním,obecním, krajským či soukromým, pracovat bez úhrady
nákladů. V takovém případě by tyto subjekty vlastně platili Národní
zdravotní informační systém ze svého. Problém pokrytí nákladů
spojených se sběrem dat pro registry se musí vyřešit.
4. Světová dominanta
V důvodové zprávě se mimo jiné uvádí, že sbírané osobní údaje
představují mnohdy světovou dominantu. Z toho usuzuji, že pravděpodobně
žádná jiná země na světě! taková osobní data o svých občanech
a jejich zdraví či nemoci neshromažďuje. Rád bych věděl, proč
máme být jediná (snad poslední?) země na světě, která ze zákona
o svých lidech citlivé osobní údaje bez jejich souhlasu shromažďuje.
5. Sledování zdravotního stavu jednotlivců a zajištění návaznosti
péče
V důvodové zprávě se uvádí, že registry spravované NZIS mají
sloužit k sledování vývoje zdravotního stavu jednotlivců. Tato
poznámka je přímo varovná. Státní statistika, kterou Národní zdravotní
informační systém je, má jistě mnoho úkolů, ale jistě mezi nimi
není a nemá být sledování vývoje zdravotního stavu jednotlivce.
Zdravotní stav jednotlivce sleduje v ideálním případě jeho registrující
praktický lékař ve spolupráci s dalšími ošetřujícími lékaři. Informace
o zdravotním stavu jednotlivce jsou vedeny ve zdravotní dokumentaci
tohoto pacienta v jednotlivých zdravotnických zařízeních. Stejným
způsobem je zajišťována kontinuita poskytování zdravotní péče
o pacienta.
Je absurdní představovat si, že například při potřebě výměny
endoprotézy se bude ošetřující lékař dotazovat národního registru
kloubních náhrad na to, jaký druh operace pacient prodělal a jaký
typ protézy mu byl implantován. Taková komunikace musí probíhat
mezi ošetřujícím lékařem, pacientem a případně jeho předchozími
ošetřujícími lékaři. Především by měly být všechny informace o
péči shromážděny u registrujícího praktického lékaře a u pacienta
samotného.
6. Nejasnost rozsahu předávaných údajů
Z návrhu zákona není jasné, jaké všechny údaje a od koho budou
na základě zákona vyžadovány.
Návrh zákona stanoví, že Ministerstvo zdravotnictví někdy v budoucnosti
rozhodne vyhláškou o tom, která zdravotnická zařízení, jakým způsobem
a v jaké periodicitě budou údaje registrům předávat. Dále navíc
dostane Ministerstvo zdravotnictví kompetenci k tomu, aby rozhodlo
o povinnosti předávat další údaje a upravit rozsah jiných než
osobních údajů předávaných do NZIS.
Z textu návrhu lze vyvodit, že Ministerstvo zdravotnictví na
základě této novely dostává oprávnění k tou, aby vyžadovalo od
kteréhokoli zdravotnického zařízení kdykoli jakékoli informace.
7. Přístup ke shromážděným osobním údajům
Na základě návrhu zákona bude mít přístup k osobním údajům shromážděným
v registrech oprávněný zdravotnický pracovník zdravotnického zařízení,
které poskytuje pacientovi zdravotní péči.
Zákon neříká nic o tom, že by měl být přístup k informací v registru
omezen, například souhlasem pacienta, nebo že by měl být jen v
odůvodněných případech, v případech, kdy poskytovaná péče souvisí
s informacemi shromažďovanými v registru, přístup se neomezuje
ani například požadavkem ošetřujícího lékaře, který pacienta převzal
do péče.
Z návrhu zákona tedy vyplývá, že pokud občanovi poskytne jakoukoli
zdravotní péči například fakultní nemocnice na kterémkoli svém
pracovišti, má na základě zákona jistý pracovník této nemocnice
přístup ke všem osobním údajům tohoto občana shromážděným ve všech
registrech NZIS. Nemusí se o tom dozvědět ani příslušný občan,
ani jeho ošetřující lékař. Informace v registrech nemusí mít žádný
vztah k péči, kterou občanovi pracoviště nemocnice poskytlo.
Je to opravdu stav, který chceme vědomě uzákonit?
8. Argumentace přenosnými onemocněními
Ve svém vystoupení dne 24. září ve sněmovně paní ministryně
argumentovala ve prospěch mimo jiné i systémy rychlého hlášení
přenosných onemocnění včetně SARS. Pro pořádek chci uvést, že
registry obsažené v tomto návrhu zákona se ani v jednom případě
nedotýkají sledování přenosných onemocnění - tato problematika
je řešena zákonem č. 258/2000 o ochraně veřejného zdraví.
9. O co mi jde?
Jde mi o to, aby v rámci byť dramaticky zkráceného, ale přesto
prostoru pro jednání o návrhu zákona byly shromážděny informace,
na základě kterých by poslanci mohli posoudit skutečnou potřeby
a nezbytnost shromažďování osobních údajů.
Rád bych posoudil, zda není možné podmínit alespoň v některých
případech sběr osobních údajů v registru souhlasem osoby, které
se údaje týkají. Rád bych diskutoval o tom, zda v některých případech
není možné sbírat anonymní data. Rád bych podrobněji a přísněji
upravil přístup k informací shromážděným v registrech.
Věřím, že se nakonec podaří, bude-li k tomu ochota, nalézt dobré
řešení. Za nešťastné bych pokládat "proválcování" návrhu
politickou silou 101 koaličního poslance. Doufám, že k tomu nedojde.
|