Milan Cabrnoch, 23. července 2003 |
názor |
|
V sobotu 12. července 2003 na semináři v Lidovém domě, tedy
na půdě sociální demokracie, zveřejnila ministryně zdravotnictví
a místopředsedkyně ČSSD Marie Součková své plány na zavedení spoluúčasti
na úhradě zdravotní péče. Marie Součková tak překvapila nejen
veřejnost a opozici, ale i své spolustraníky.
První otázkou je, zda se jedná o skutečný záměr, nebo zda jde
jen o další proklamaci, účelově použitou k odpoutání pozornosti
od jiných, problematických návrhů.
Návrh na zavedení spoluúčasti může být pouhou proklamací, hrou.
Ministryně přichází s mediální bombou, dostává se na první stránky
novin, ovšem proti jejímu návrhu se obrátí jak politici, tak veřejnost,
a tak se nakonec dobrou myšlenku prosadit nepodaří. Ve stínu této
mediální kampaně si však nikdo nevšimne, že se zvyšuje pojistné
na zdravotní pojištění, že stát ovládl správní rady doposud veřejnoprávních
zdravotních pojišťoven, že dochází k plíživé likvidaci soukromého
zdravotnictví, že jsou vyčerpávány současné rezervy a zastavuje
se vytváření rezerv nových.
Možná to není ani tak složité - paní ministryně se prostě dostala
na první stránky všech deníků - o nic jiného zřejmě nešlo ani
Zdeňku Škromachovi, když před rokem sliboval všechny léky lidem
nad 70 let zdarma - řeči se vedou a voda teče.
Pokud se jedná o skutečná záměr motivoval pojištěnce k hospodárnějšímu
využívání prostředků veřejného zdravotního pojištění, je nezbytné
přivítat minimálně odtabuizování tématu.
Problematika motivace pacientů - pojištěnců nesmí být ani na
začátku diskusí omezena na vybírání poplatků. Je nezbytné kombinovat
motivace pozitivní (benefity) a motivace negativní (pokuty). Je
nezbytné pojmenovat priority a zájmy systému tak, aby mohly být
motivace nastaveny v souladu s těmito zájmy. Je nezbytné vedle
motivace poskytovat potřebné informace k tomu, aby se pod vlivem
těchto motivací mohl odpovědný pojištěnec správně rozhodovat.
Pokud zredukujeme úvahy o motivacích na pouhé vybírání poplatků,
nedosáhneme ničeho jiného než deziluze a zlosti.
Čím má spoluúčast být? Motivačním prvkem, pokutou, regulačním
mechanismem nebo příjmem zdravotnictví? To jsou otázky, na které
je třeba jasně a veřejně odpovědět, ale nejen to, je třeba záměr
věrohodně vysvětlit tak, aby občané pochopili a přijali důvody
jejich zavedení.
Spoluúčast se musí stát součástí motivace pacienta k tomu, aby
se více zajímal o čerpání zdravotní péče, aby se více podílel
na rozhodování o tomto čerpání a aby nesl větší díl odpovědnosti
na tomto rozhodování. Spoluúčast způsobí, že ten, kdo péči čerpá,
odevzdává do systému více prostředků než ten, kdo péči nečerpá.
Není tedy ničím jiným, než narušením principu úplné solidarity.
Nic proti tomu.
Pokud má spoluúčast zvýšit zájem pojištěnce na nákladech péče,
kterou čerpá, musí být spoluúčast stanovena jako poměrná část
ze skutečné úhrady. Pokud je spoluúčast nastavena jako pevný poplatek,
vede pouze k tlaku na omezení frekvence čerpání péče, ale paradoxně
potom může vést ke zvyšování nákladů na jeden kontakt a může se
minout účinkem (podle hesla "když už jsem zaplatil, ať to
stojí za to").
Jakékoli výjimky z pravidel komplikují uplatňování těchto pravidel.
Pokud bude určitá skupina pojištěnců od plateb osvobozena, dá
se očekávat, že náklady na péči o tuto skupinu narostou.
Důvody jsou dva - 1) bude tendence vykazovat na tyto pojištěnce
péči, poskytnutou ve skutečnosti pojištěncům, kteří by poplatek
zaplatit měli, a 2) bude v zájmu poskytovatelů poskytovat těmto
pojištěncům více péče, aby tím kompenzovali snížení příjmů díky
omezení spotřeby péče pojištěnci poplatky platícími.
Pokud bude výše spoluúčasti omezena ať již například ročním
limitem, či počtem dnů, za které se platí, je třeba odpovědět
na otázky: 1) jak se bude vyčerpání limitu prokazovat a komu,
2) jak bude poskytovatel identifikovat pojištěnce, který již limit
vyčerpal a poplatek neplatí, 3) jak bude stanovena výše úhrady
za péči - zda bude poplatek "nad" úhradu z pojištění
nebo zda bude úhrada z pojištění o poplatek krácena.
Samostatným problémem je obava z toho, že pacienti z obavy před
poplatkem (jistě úsměvné, ale je třeba o tom uvažovat) budou oddalovat
návštěvu lékaře a zanedbávat prevenci a díky tomu potom budou
čerpat vyšší náklady. Těmto obavám lze předejít tak, že v primární
péči nebude poplatek uplatněn - úhrada kombinovanou kapitačně-výkonovou
platbou je na to připravena.
V případě poplatku za recept je vhodné uvažovat o odlišném poplatku
v případě většího,a tedy ekonomicky výhodnějšího balení léků,
podobně, jako je tomu v některých zemích EU. U léků lze jistě
souhlasit s tím, že léky v ceně do x korun nebudou z pojištění
hrazeny vůbec. Takové opatření je ale nezbytné doplnit tak, aby
se spotřeba nepřesouvala do kategorií nákladnějších léků.
Ve výčtu možných poplatků chybí například poplatek za využití
služeb první pomoci či poplatek za využívání služeb zdravotní
dopravy.
Zásadní je, že v souvislosti s negativními motivacemi není uvažováno
o motivacích pozitivních, které by zapojily do hry také ty pojištěnce,
kteří zdravotní péči nespotřebovávají či spotřebovávají pouze
velmi málo.
Z neúplného výčtu problémů a otázek, na které ministryně zdravotnictví
a místopředsedkyně ČSSD neodpověděla, usuzuji, že její návrhy
jsou buďto velmi rámcové a nepromyšlené, a nebo, a to je podle
mne pravděpodobnější, nejsou míněny vážně. Pokud tomu tak není,
jsem spolu se svými spolupracovníky připraven zcela seriozně se
podílet na dopracování těchto principů tak, aby mohly být ve prospěch
pojištěnců veřejného zdravotního pojištění uvedeny do praxe.
|