Milan Cabrnoch, 22. července 2003 |
názor |
|
V pondělí 21. července 2003 rozhodla vláda ČR o návrhu ministryně
zdravotnictví na odkoupení závazků nemocnic a zdravotních pojišťoven
Českou konsolidační agenturou. Tato událost je prezentována vládní
stranou jako vstřícný krok, kterým chce stát pomoci krajům. Údajná
pomoc je navíc podmíněna dalšími okolnostmi.
Prvním problémem je samotný vznik dluhů okresních nemocnic. Vysoké
dluhy vznikly v krátké době před předáním nemocnic krajům.
Určitý podíl na zadlužení nemocnic bylo rozhodnutí vlády o plošném
navýšení platů v nemocnicích. Toto navýšení nebylo pokryto odpovídajícím
navýšením příjmů nemocnic. Řada ředitelů nemocnic na problém upozornila
v dostatečném časovém předstihu. Vláda ČSSD však tato varování
ignorovala a upřednostnila splnění svých předvolebních slibů -
tím nemocnice potopila a poškodila i jejich zaměstnance. Potvrzení
uváděných argumentů lze nalézt dostatečně zřetelně v každé jednotlivé
nemocnici.
Podstatný podíl viny na zadlužení okresních nemocnic před jejich
předáním krajům nese opět stát a jeho úředníci, bývalí přednostové
okresních úřadů. S vědomím chystaného převodu na kraje rezignovali
odpovědní úředníci státu na řízení nemocnic. Nezodpovědní manažeři
potom v některých případech spekulovali na přechod zřizovacích
práv a nemocnice zadlužili. Dokladem toho může být graf prezentovaný
ministryní zdravotnictví - tento graf porovnává dynamiku zadlužení
jednotlivých typů nemocnic a dokládá, že ač ve stejném prostředí,
hospodařily okresní nemocnice významně hůř než nemocnice ostatní.
Oddlužování je principiálně kritickým postupem,
který vede přímou cestou ke ztrátě motivace k hospodaření. Nemocnice,
která špatně hospodařila a propadla se do dluhů, bude nyní oddlužena
- tedy dostane (opět, pokolikáté již…) další peníze navíc. Naproti
tomu nemocnice, která pečlivě hospodařila, nezvyšovala mzdy nad
své možnosti, nenakupovala a neinvestovala, udržela vyrovnané
hospodaření, a nyní nedostane nic. Principiálně je tedy oddlužování
špatné a nelze jej podpořit.
Do odlišného světla staví problém celkově velmi nepodařená reforma
veřejné správy. V jejím rámci, nepřipraveně a nepromyšleně, převedla
sociálně-demokratická vláda podstatnou část státních nemocnic
na nestátní subjekty - kraje.
Vláda převod nemocnic nepřipravila a jeho vlastní provedení
nezvládla. Jedním z mnoha, a možná nejzávažnějším dokladem této
nepřipravenosti je fakt, že až do dnešního dne nemají bývalé okresní
nemocnice registraci nestátního zdravotnického zařízení, která
by je opravňovala k poskytování zdravotní péče. Nemocnice, zřizované
kraji, tedy poskytují zdravotní péči, ačkoli k tomu nejsou podle
zákona oprávněny. Ministryně zdravotnictví i vláda o této skutečnosti
ví a problém neřeší.
Vraťme se však k problematice dluhů. Vláda navrhla a prosadila
v Parlamentu zákon, podle kterého se na kraje převádí okresní
nemocnice a s nimi i jejich dluhy. Kromě toho zákon blokoval krajům
možnost zacházet volně s majetkem nemocnic a vymiňoval si souhlas
ministerstva zdravotnictví při případném zcizení majetku po dobu
deseti let. Vláda tak jedním zákonem 1) přesunula problém nevyhovující
struktury lůžkové péče a nutnost její restrukturalizace na kraje,
2) přesunula na kraje vysoké dluhy, které vznikly pod její správou
a 3) současně zablokovala krajům zacházení s jejich majetkem.
Blokaci zacházení s majetkem již zrušil svým rozhodnutím Ústavní
soud. Vyjádřil se také k převodu dluhů na kraje - posoudil tento
převod jako nesprávný. V kompetenci Ústavního soudu však již není
dluhy vypořádat - tady se musí ke své odpovědnosti přihlásit vláda.
Vláda se však ke své odpovědnosti opět nestaví čelem. Ministryně
zdravotnictví navrhuje přihlásit se pouze k polovině svých dluhů.
Jako důvod jsem zatím slyšel dva argumenty .- oba nepřijatelné.
První z nich - za dluhy nemohou pouze okresní úřady, ale také
ředitelé nemocnic. A tak se o dluh podělíme půl na půl. Vláda
se tu pokouší předstírat, že přednosta okresního úřadu byl podřízen
vládě a ta je odpovědna za jeho chyby, ale ředitel nemocnice již
ne, protože ten v nemocnici zůstal i po jejím převodu na kraj.
Hluboký omyl - ředitel nemocnice byl stejně státním zaměstnancem
a stejně řízen vládou jako přednosta okresního úřadu. Oba nesou
za celý dluh svou odpovědnost. Dluh je státu a nelze jej rozdělit.
Druhý argument je ještě úsměvnější. Je jím smutná prázdnota
ve státní pokladně. Je to argument vážný, smutný, ale nepoužitelný.
Není možné říkat my za dluh nemůžeme, po opačném rozhodnutí soudu
přiznat, že za něj můžeme, ale protože jsme na tom právě špatně,
hlásíme se jen k polovině dluhu! Správné je - hlásíme se k celému
svému dluhu, dnes nemáme více než na polovinu a zbytek doplatíme
(s příslušenstvím), jakmile na to budeme mít.
Poslední zamyšlení chci věnovat transparentnosti. V zacházení
s nemalými státními penězi jsou vlastně jen dvě možnosti. Buď
přijmeme předem jasná pravidla, podle kterých budou peníze rozděleny,
tak aby si po jejich přečtení každý dokázal spočítat kolik dostane
a kolik ne, nebo vytváříme korupční prostředí. Výroky paní ministryně
o tom, že bude ke každé nemocnici přistupovat individuálně, že
se stát ke své odpovědnosti přihlásí jen tehdy, pokud nemocnice
nezmění svou právní formu, nebo podle toho, jak bude realizovat
retśtrukturalizaci lůžkového fondu či nezvyšovat nadtarifní složky
platu. Pokud má laskavý čtenář pocit, že tomu nerozumí, je na
tom stejně, jako já. Jediné,m co lze z doposud dostupných pravidel
pochopit je: každá nemocnice dostane tolik, kolik určí paní ministryně!
A to je, samozřejmě pouze pro paní ministryni, velmi zajímavý
závěr.
|