Milan Cabrnoch, 17. dubna 2003 |
Názor |
|
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR přijala dnes na své 14. schůzi
vládní návrh zákona o způsobilosti k výkonu povolání lékaře,
zubního lékaře a farmaceuta, který byl projednáván jako sněmovní
tisk 53.
Ve druhém čtení byly k vládnímu návrhu předloženy pozměňovací
návrhy výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, výborem
pro evropskou integraci, a dále poslanci Krákorou, Emmerovou,
Rujbrovou, Zvěřinou, Maštálkou a Cabrnochem.
Ve třetím čtení sněmovna hlasovala o jednotlivých pozměňovacích
návrzích a nakonec v závěrečném hlasování vládní návrh zákona
těsnou většinou přijala.
Poslanci Občanské demokratické strany v závěrečném hlasování
zákon nepodpořili a hlasovali proti jeho přijetí. Rozhodli
jsme se k tomu z následujících důvodů.
Jedním z hlavních důvodu, a pro mne zcela otevřeně podstatným
důvodem pro přípravu zákona byla decentralizace a zprůhlednění
systému specializační přípravy. V hlasování o pozměňovacích
návrzích byly přijaty dva návrhy, které zásadně změnily
podstatu zákona
právě v těchto principech. Výsledkem je zákon, který
potvrzuje a upevňuje předrevoluční centralistický a neprůhledný
státní
systém specializační přípravy.
Veškerá moc a rozhodování zůstává v rukou ministra zdravotnictví.
Zůstane jeden nebo dva instituty podřízené a plně kontrolované
ministrem. Zákon nedává žádný prostor a žádnou roli
ani fakultám, ani komorám, ani odborným společnostem, ani
komukoli jinému.
Prvním konkrétním problémem je otázka náplně specializační
přípravy a profilu jeho absolventa. Výsledkem všech
odborných i politických
diskusí, kterých jsem se zúčastnil, je takový, že
náplň přípravy a profil jejího absolventa navrhnou organizace
zastupující
odbornou veřejnost (komory, společnosti,…) a ministerstvo
zdravotnictví je následně schválí a zveřejní ve Věstníku
MZ. Stejný princip
byl obsažen i ve vládním návrhu, i v návrhu schváleném
výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, nezpochybnil
jej ani
výbor
pro evropskou integraci. Přesto vládní poslanci spolu
s komunisty podpořili komunistický návrh na změnu
tohoto
principu. Obsah
specializační přípravy bude stanovat ministr zdravotnictví
vyhláškou.
Druhým problémem je složení akreditačních komisí.
Akreditační komise rozhoduje o tom, zda konkrétní
zdravotnické
zařízení či jiný subjekt získá statut akreditovaného
zařízení
a bude se podílet
na specializačním vzdělávání. Jak ve vládním návrhu,
tak ve všech ostatních verzích návrhu zákona bylo
zákonem definováno
složení
akreditační komise. Její členy měl jmenovat ministr
zdravotnictví na návrh fakult, komor a odborných
společností. Vládní
poslanci spolu s komunisty podpořili změnu, podle
které bude o složení
akreditační komise rozhodovat bez dalšího ministr
zdravotnictví. Případné zastoupení fakult, komor
či odborných společností
zůstává tedy na libovůli ministra, či spíše na
ochotě těchto představitelů
podřídit se ministrově vůli.
Zákon tak, jak byl přijat, potvrzuje a prohlubuje
stávající centralistické řízení specializačního
vzdělávání. Rozhodování
bude neprůhledné,
zákonem svěřené do rukou úředníka bez jakékoli
možnosti kontroly. Není jistě pochyb o tom, že
takový zákon
prohlubuje korupční
prostředí, nepřeje konkurenci, nepodporuje zvyšování
kvality specializačního vzdělávání. Zákon, který
levice ve sněmovně
prosadila, zcela ignoruje roli jak fakult, tak
komor a odborných společností.
Je ukázkou státního paternalismu, soustředění
moci v rukou člena vlády a ignorace k principům demokracie
a
občanské
společnosti.
Nad návrhem zákona jsem strávil desítky hodin.
Ještě před hlasováním jsem věřil, že se nám
podaří přijmout
normu,
na které můžeme
stavět nový, kvalitnější systém specializačního
vzdělávání. Jsem hluboce zklamán, že se nám
to opět nepovedlo.
Ještě více jsem
však zklamán, že sněmovna podpořila zákon,
který nás neposunuje vpřed, ale vrací zpátky.
|