MUDr. Milan Cabrnoch, 8. dubna 2003 |
projev na plánu 14. schůze sněmovny |
|
V návrhu pořadu čtrnácté schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR je zařazen bod číslo 84, kterým je projednávání materiálu
Teze střednědobé politiky ministerstva zdravotnictví ČR v letech
2003 až 2006, tisk 238.
Navrhuji tento bod vyřadit z programu čtrnácté schůze sněmovny
a neprojednávat jej.
Důvodem k mému návrhu je skutečnost, že sněmovna svým usnesením
číslo 224 ze své osmé schůze, přijatým dne 10. prosince 2002,
požádala vládu ČR o předložení materiálů, které svým obsahem
i formou přinesou poslancům podstatně obsáhlejší a potřebnější
informace než které obsahuje tisk 238.
Předpokládám, že vláda nebude usnesení sněmovny 224 arogantně
ignorovat a vyžádané materiály skutečně sněmovně v dohledné
době předloží. Jsem si jist, že všichni členové vlády vnímají
stávající
kritickou situaci ve zdravotnictví, způsobenou již pět let
odkládaným řešením narůstajících problémů a akcentovanou
naprosto nepřipraveným
přehozením podstatných odpovědností bez potřebných kompetencí
na kraje.
Dovoluji si těm, kdo se problematice nevěnují tak podrobně, připomenout,
že tato sněmovna požádala vládu o to, aby sněmovně předložila
ve spolupráci s kraji do 15. února 2003
- koncepci zdravotnictví
- návrhy restrukturalizace lůžkového
fondu stávajících nemocnic
- návrhy na zefektivněn kontroly
financování lůžkových zdravotnických zařízení
Není pochyb o tom, že tisk
238 není žádným požadovaných materiálů.
Nechci kritizovat fakt, že žádný z požadovaných materiálů nebyl
vládou předložen v požadovaném termínu, tedy před 15. únorem
2003. Bezpochyby jde o velmi obsažné a potřebné materiály a
jsem ochoten ještě několik dnů počkat.
Faktem je, že tisk 238 nejeví žádné známky toho, že by byl
předkládán vládou ve spolupráci s kraji. Naopak se zdá, že
nejméně některé
kraje se od tohoto materiálu distancují a odmítají jej. Souhlas
krajů, na které jsme zákonem přenesli velkou část odpovědnosti
za zdravotnictví, je u koncepce, má-li být vnímána vážně a
má-li se stát skutečně podkladem k dalšímu rozvoji zdravotnictví,
potřebný
a nezbytný.
Je zřejmé, že teze koncepce nemohou nahradit koncepci. Teze
jsou podkladem pro toho, kdo koncepci zpracovává, nemohou
však být
předkládány někomu, kdo má koncepci schvalovat či kdo si ji
dokonce vyžádal.
Každému je jasné, že ať již koncepce (nebo dokonce pouze její
teze) jednoho resortu se musí zákonitě zásadně lišit od koncepce
(nebo jejich tezí) pokud půjde o koncepci vlády. Právě proto
požádala sněmovna o koncepci zdravotnictví vládu, protože jsme
si všichni vědomi toho, že nad koncepcí zdravotnictví musí
zcela zákonitě v každé vládě každé země vzniknout velmi ostrá
diskuse,
jejímž výsledkem může být pouze kompromis lišící se od představ
resortu.
Materiály, které si sněmovna od vlády vyžádala současně s koncepcí
zdravotnictví mají smysl právě jen tehdy, pokud budou zpracovány,
předkládány, přijímány a především politicky podpořeny a realizovány
současně s touto koncepcí.
Proto se obracím na všechny poslankyně a poslance s tím, abychom
odmítli projednávat nám předložený částečný materiál jednoho
resortu v podobě jeho tezí. Nechť se tezemi zabývají ti, kdo
z nich zpracují koncepci resortu, nechť resortní ministr předloží
tuto koncepci vládě, nechť na jejím základě vláda vytvoří koncepci
vládní.
Počkejme na to, až vláda nalezne cestu k otevřené diskusi s
kraji a předloží nám koncepci zdravotnictví, s kterou bude
ztotožněna
nejen vláda, ale i kraje, jak jsme již jednou žádali. Počkejme
až bude na stole koncepce a spolu s ní návrh restrukturalizace
lůžkového fondu a návrh pravidel kontroly lůžkových zařízení.
Potom budeme tyto materiály, o které jsme vládu v prosinci
minulého roku požádali, vážně projednávat a pokusíme se na
nich postavit
něco, co naše zdravotnictví opravdu potřebuje - koncepci zdravotnictví
přijatou Parlamentem!
Jsem si jist, že projednávání tezí resortní politiky ministerstva
je slepou uličkou na této cestě. Nemáme tolik času, abychom
mohli slepé uličky prohledávat - to přenechme věčnému géniu
Járy Cimrmana.
|