MUDr. Milan Cabrnoch, 11. ledna 2003 |
Na otázku týdeníku Ekonom odpovídá MUDr.
Milan Cabrnoch |
|
Solidarita s nemocnými spoluobčany je jednou z vymožeností moderní
společnosti, ve které žijeme.
S touto solidaritou se ztotožňují jak pravicové, tak levicové
myšlenkové směry napříč celou společností. Rozdílné názory jsou
na míru solidarity a na míru osobní odpovědnosti každého občana.
Pohybují se od extrémního rovnostářství (každému stejně), od
extrémního krytí (aby se měl v nemoci úplně stejně jako ve zdraví)
až po silné zdůrazňování osobní odpovědnosti v systémech nepovinných,
se zohledňováním skutečného individuálního rizika a akcentem
na spoluúčast. To však není předmětem tohoto zamyšlení, vyžádaného
týdeníkem Ekonom.
Solidarita v nemoci - nebo pojištění v nemoci, je v tuto chvíli
jedno, jak tomu budeme říkat, má dvě složky plnění – peněžité
dávky v nemoci a věcné dávky v nemoci. Přesto, že jsou tyto dvě
složky v naší realitě zcela odděleny, jsou to stále dvě složky
jednoho systému.
Podívejme se, jaké mají styčné body:
1) pojištěnec je v obou systémech občan, který je pojištěn na
základě zákona povinně, zákon stanoví i výši pojistného
2) plátce pojištění je v obou systémech jak pojištěnec, tak jeho
zaměstnavatel
3) onemocnění je v obou systémech pojistným případem, ke kterému
se vztahuje pojistné plnění
4) lékař je v obou systémech tím, kdo spolu s pojištěncem rozhoduje
o plnění – předepisuje pracovní neschopnost a současně poskytuje
nebo předepisuje zdravotní péči
5) během nemoci pojištěnec v obou systémech neplatí pojistné
Oddělení nemocenského pojištění od pojištění zdravotního je
umělé a vychází z historického vývoje, kdy se v letech 1991 až
1992 oddělilo financování zdravotnictví od státního rozpočtu
a vzniklo veřejné, tehdy ještě všeobecné, zdravotní pojištění.
Umělé oddělení obou součástí jednoho systému přináší následující
nevýhody:
1) občan nevidí obě složky svého pojištění pro nemoc jako jeden
celek a není tedy jeho výší motivován k péči o své zdraví i k
hospodaření se svými prostředky
2) komplikovaný výběr pojistného, každá ze složek se jinak vypočítává,
z jiného základu, a jinam odvádí, na jiné výběrčí místo; dvojí
výběr vyvolává náklady nejen na straně vybírajících institucí,
ale i na straně plátců
3) komplikovaná kontrola výběru pojistného – je třeba dvojí kontroly,
pro každou jsou rozhodující rozdílné podklady; dvojí kontroly
výběru vyvolávají náklady nejen v institucích, které pojistné
vybírají, ale i u plátců
4) chybějící motivace jak pacienta, tak lékaře k hospodaření
s prostředky obou fondů současně
5) dvojí od sebe oddělená revize, kontrola odůvodněnosti plnění
Stávající organizace má dále následující chyby:
1) pojištěnec hradí pouze menší část pojistného, větší část
pojistného za něho hradí zaměstnavatel; pojištěnec tak nevidí
celou částku a není dostatečně motivován ke kontrole jejího využívání
a k hospodaření s těmito prostředky
2) relativně hodně občanů - zaměstnanců - má tak vysoké peněžité
dávky v nemoci, že pro ně pracovní neschopnost neznamená žádnou
finanční ztrátu - zcela se tedy vytrácí motivace nečerpat zbytečně
na straně pojištěnce
3) v systému zdravotního pojištění je minimální spoluúčast, pojištěnec
není motivován k hospodárnému využívání prostředků
4) podle platných pravidel není možná ani krátká nepřítomnost
v zaměstnání bez potvrzení lékaře - taková organizace indukuje
zbytné návštěvy u lékaře, a ty dále indukují delší pracovní neschopnost
a čerpání zdravotní péče
5) pracovní neschopností často řeší jiné problémy jak zaměstnanci
(pracovně právní problémy) tak zaměstnavatelé (sezónní nebo jiný
dočasný nedostatek práce pro zaměstnance); to indukuje náklady
nejen v systému nemocenského pojištění, ale i ve zdravotním pojištění
– z administrativních důvodů sed konají návštěvy u lékaře, ale
i zbytečná diagnostika a léčba; do obou systémů navíc není placeno
pojistné
Je třeba připravit takový systém, který připojí peněžité dávky
v nemoci organizačně k věcným dávkám v nemoci. Zdravotní pojišťovny
mají dostatek informací a zkušeností k tomu, aby mohly tuto agendu
převzít.
Dále je třeba systém změnit tak, aby byly vytvořeny pokud možno
především pozitivní motivace jednotlivých účastníků systému k
chování ve prospěch systému.
Je potřeba vycházet z následujících principů:
1) pojištěnec hradí celé pojistné, jak na nemocenské tak na zdravotní
pojištění, na jedno místo – zdravotní pojišťovně, kterou si
svobodně zvolil
2) vzniká přímý smluvní vztah pojištěnec – pojišťovna, v tomto
vztahu mají obě strany své povinnosti a svá práva
3) zdravotní pojišťovny jsou samosprávné organizace pracující
na základě zákona všechny v rovných podmínkách; složení samosprávných
orgánů odpovídá složení plátců pojistného, zástupci pojištěnců
jsou voleni pojištěnci
4) zdravotní pojišťovna provádí kontrolu výběru pojistného, neplacení
pojistného má dopad do krytí v případě pojistné události
5) o čerpání rozhodují společně pojištěnec a lékař; pojištěnec
se rozhodne vyhledat lékaře, souhlasí s pracovní neschopností
a s čerpáním zdravotní péče, lékař předepisuje pracovní neschopnost
a poskytuje nebo předepisuje zdravotní péči; oba musí být motivováni
k efektivnímu chování, motivace pro věcné i peněžité dávky musí
být propojeny
6) kontrola odůvodněnosti plnění (revizní resp. posudková činnost)
je prováděna společně
7) zákonem jsou dány záruky plnění tak, aby měl pojištěnec, který
řádně platí pojistné a dodržuje smlouvu o pojištění, jistotu
plnění v případě pojistné události
8) legislativa umožní krátkodobou nepřítomnost v zaměstnání bez
nutnosti lékařského potvrzení a eliminuje další indukce kontaktů
pojištěnec – lékař z jiných než zdravotních důvodů
Podporuji spojení obou dnes násilně oddělených složek pojištění
v nemoci, tedy nemocenského a zdravotního pojištění. Spojené
pojištění mohou bez nebezpečí a s přínosem realizovat zdravotní
pojišťovny. Stát je špatným správcem takového pojištění, nepřináší
konkurenci ani stabilitu. Celý systém nezbytně potřebuje koncepční
změny.
|