MUDr. Milan Cabrnoch, 28. prosince 2002 |
Názor |
|
Konec roku je tradičně časem bilancování, časem zamyšlení nad
tím, co se vlastně podařilo a co nepodařilo v uplynulém roce.
Byl jsem v této souvislosti požádán Zdravotnickými novinami
o hodnocení činnosti Ministerstva zdravotnictví po půlroce.
Navržené téma k zamyšlení je mimochodem zcela typické pro směr,
kterým se nás snaží již pátý rok směřovat socialistická vláda.
Společnost, kterou socialisté vytvářejí, je společností nekompetentních
a nesamostatných lidí, kteří si o svých věcech nedovedou rozhodovat
sami. V takové společnosti za občana rozhoduje vláda, která mu
nenápadně ukrajuje z jeho svobody a přidává jeho závislosti na
státu. V takové společnosti skutečně může být tématem k zamyšlení
na konci roku hodnocení práce Ministerstva zdravotnictví.
V takové společnosti však žít nechci a proto navrhované téma
přijímám jen nerad. Chci žít ve společnosti samostatných lidí,
kteří si dovedou a chtějí o svém životě rozhodovat sami. Chci
žít ve společnosti lidí, kteří jsou si rovni ne svými nároky,
ale svými šancemi, kteří jsou si rovni před zákonem. V takové
společnosti není a dokonce nesmí být otázkou bilance především
práce vládního úřadu. V takové společnosti se musíme zamyslet
především každý sám nad sebou, nad tím, co jsem chtěl dokázat
a co jsem dokázal, co se mi podařilo a co ne, kde jsem udělal
chybu a co musím v příštím roce dělat lépe.
Role každý den o něco málo méně svobodných občanů, role prosebníků,
kteří jsou den ode dne stále více závislí na tom, co jim dobrotivý
stát poskytne, role plátců daní, kteří, aby mohl stát uspokojovat
potřeby nejrůznějších zájmových skupin, musí den ode dne státu
stále více odevzdávat na daních přímo i nepřímo (a podílet se
na rostoucím státním zadlužení), role těch, kteří nejsou dost
chytří a schopní rozhodovat o svém životě (a zdraví), taková
role občana přímo čiší z výstupů práce Ministerstva zdravotnictví
zvláště v druhé polovině roku 2002.
Jako hlavní úkol Ministerstva zdravotnictví vidím přípravu potřebné
legislativy. To je úkol, který nikdo jiný nemůže převzít. Zákonodárnou
iniciativu sice mají jednotliví poslanci, kraje a senát, ale
žádný z těchto subjektů nedisponuje zázemím, jak odborným tak
právnickým, k řádné přípravě komplexní a funkční soustavy zákonů.
V této úloze ministerstvo zdravotnictví od roku 1998 zásadně
selhává. Důvody jsou podle mne následující:
1) Za celou dobu vlády sociální demokracie nebyla veřejnosti
předložena přijatelná koncepce dalšího vývoje zdravotnické legislativy.
Bez této jasné koncepce je nemyslitelné získat podporu veřejnosti
a tedy i zákonodárných sborů k prosazování jednotlivých kroků.
Proklamace typu „chceme zdraví pro všechny“ či „za nižší úmrtnost“
koncepci rozvoje legislativy nahradit prostě a jednoduše nemohou,
byť jsou ve své podstatě v pořádku (to chceme všichni).
2) Ani jednomu ze čtyř dosavadních socialistických ministrů
zdravotnictví se nepodařilo sestavit kompetentní tým odborníků,
který by byl schopen a ochoten pracovat na potřebné legislativě.
Není to proto, že bychom odborníky neměli, dokonce mnozí z nich
na ministerstvu pracují. Chybí však jasné zadání a potřebné kompetence.
Na ministerstvu se pracuje každý den na něčem jiném a prakticky
nikdo z úředníků neví, kam práce směřuje.
3) Navrhované zákony nejsou předkládány na základě široké diskuse,
kterou s oblibou právě pan Špidla, jeden z řady neúspěšných ministrů
zdravotnictví sociální demokracie, velmi často deklaruje. Návrhům,
předkládaným Parlamentu, předchází i několik desítek pracovních
verzí, které se od vlastního návrhu podstatně liší. Veřejnosti
ani zákonodárcům není známo, z jakého důvodu došlo ke změnám
mezi jednotlivými verzemi. Návrhy nevychází z všeobecně přijímaných
výsledků odborné diskuse. Předložení zákona často nepředchází
řádné a dostatečně dlouhé připomínkové řízení. Jednotlivé organizace
obdrží návrh zákona v jeho poslední verzi pouze formálně na několik
málo dnů těsně před jeho předložením vládě. Není divu, že zkušení
odborníci již ví, že předkládat připomínky ministerstvu v této
chvíli je v podstatě zbytečná práce, a proto svůj nesouhlas prezentují
až na parlamentní půdě. Následuje samozřejmě klasicky velmi dlouhé
projednávání návrhu zákona v Parlamentu, stovky pozměňovacích
návrhů a mnohdy smutný výsledek.
4) Návrhy zákonů, vycházející z Ministerstva zdravotnictví,
nerespektují zásady toho, čemu jsme zvyklí říkat vláda zákona.
V demokratické společnosti je plným právem požadováno, aby podstatné
záležitosti a především povinnosti ukládané občanům i organizacím,
byly upraveny zákonem. Po přečtení zákona musí být každému jasné,
co je jeho povinností a na co má právo. Návrhy zákonů Špidlovy
vlády však příliš často obsahují pouze definice pojmů, proklamace
a hlavně mnohá zmocnění vládě a ministrům k vydávání vyhlášek
a nařízení. O podstatných věcech a povinnostech potom rozhoduje
vláda a její členové bez „zbytečně komplikujících a zdržujících“
procesů v Parlamentu. Výsledkem je, že zákon vlastně nikomu neříká,
jaké jsou jeho povinnosti a práva. V praxi je třeba neustále
shánět nové a nové verze vyhlášek a nařízení, kterými vláda a
ministr bez jakékoli další kontroly Parlamentem vládne resortu
namísto zákona.
5) Korporativismus je typický pro vládu levice, a ve zdravotnictví
se projevuje téměř v krystalické formě. Jednotlivé vlivové skupiny
jsou jasně ohraničeny, většinou dobře zorganizovány, mají jasně
definované zájmy (často protichůdné) a mají velké zkušenosti
v jejich prosazování. Ministr jedná s jednotlivými skupinami
a snaží se více nebo méně vyhovět jejich požadavkům a prosadit
jejich zájmy (často na úkor zájmů jiné skupiny). Dobrým příkladem
je odborové hnutí lékařů, které nejen že ovládá lékařskou komoru
s povinným členstvím, ale nijak se netají ani svým vlivem na
ministra zdravotnictví – jedním z výsledků tohoto vlivu je stávající
zákoník práce a logické problémy, které jeho aplikace v praxi
vyvolává a ze kterých právě lékařské odbory těží. Ministr zdravotnictví
bohužel žádným způsobem nepracuje se zájmy celku, zájmy společnosti,
tedy se zájmy pacientů a občanů. Důkazů k tomuto tvrzení je mnoho,
přesahují však rámec tohoto textu.
Nebyla by to dobrá novoroční úvaha, kdyby neobsahovala pozitivní
návod na řešení. Potřebné řešení, tedy ukončení socialistického
směřování našeho zdravotnictví, mohou přinést až další volby.
Přesto nemáme, my politici, žádné právo promarnit těch zbývajících
několik let nebo měsíců. Naši občané potřebují kvalitní zdravotnické
služby, a k tomu jsou opravdu potřeba mnohé legislativní změny.
Navrhuji proto, aby byla v krátké době předložena veřejnosti
jasná koncepce toho, co chce sociální demokracie ve zdravotnické
legislativě ve zbývající době své vlády prosadit (sněmovna již
o koncepci zdravotnictví s termínem předložení 15. února 2003
vládu požádala). Nad koncepcí se bezpochyby rozproudí odborná
diskuse, a pokud ji bude vláda sledovat, může předvídat, které
návrhy mají a které nemají podporu. Navrhované zákony je nezbytné
v konečné verzi předkládat k připomínkovému řízení dostatečně
předem a veřejně publikovat výsledky vypořádání tohoto připomínkového
řízení. Všechny principy nově navrhovaných právních předpisů
je třeba srozumitelně odůvodnit. Jsem přesvědčen, že takovým
postupem za podmínky nadstandardně dobré komunikace úřadu s odbornou
veřejností a Parlamentem lze dosáhnout přijetí řady potřebných
a dobrých zákonů. To přeji sobě i nám všem, především však pevné
zdraví a dobrou náladu po celý rok.
|