MUDr. Milan Cabrnoch, 11. prosince 2002 |
Názor |
|
Ministryně zdravotnictví připravuje pro jednání ve vládě návrh
zákona o Státním fondu rozvoje moderní medicíny. Chtěl bych tímto
článkem otevřít diskusi o tom, co naše zdravotnictví skutečně
potřebuje a zda je připravovaný návrh opravdu správným řešením.
První otázkou je, co je to moderní medicína a zda její rozvoj
v České republice potřebuje podporu. Pojem moderní medicína,
ani jeho opak, tedy nemoderní medicína, není definován. Pokud
by se někdo ptal, zda praktikujeme v ČR moderní nebo nemoderní
medicínu, odpověď by byla spíše intuitivní a jistě by potvrdila,
že medicína v ČR je velmi moderní.
Co tedy potřebujeme? Potřebujeme rozvíjet a podporovat vědu
v medicíně. Potřebujeme podporovat využívání nejnovějších technologií
v diagnostice i léčbě. Potřebujeme rozvíjet vzdělávání zdravotnických
pracovníků. Potřebujeme lépe využívat veřejné prostředky, vyčleněné
na zdravotnictví. Potřebujeme posílit prevenci a především zájem
občana samotného na péči o zdraví.
K žádnému z těchto cílů zřízení speciálního státního fondu nevede.
Rozvoj vědy je dlouhodobě a úspěšně podporován cestou grantů.
Nepopírám, že by bylo třeba na podporu vědy věnovat významně
větší objem financí, ale rozhodně je správnější k tomu využít
již existujících a ověřených cest, než prostředky tříštit mezi
grantové agentury a státní fond.
Ve využívání a především dostupnosti nejnovějších diagnostických
a léčebných technologií překonala naše zem. zdevastovaná čtyřiceti
lety vlády komunistů, během několika prvních let existence veřejného
zdravotního pojištění, hlubokou propast mezi námi a vyspělými
zeměmi. Dnes jsme již zapomněli na nedostupnost dialýzy, na nemožnost
sehnat některé zahraniční léky a podobně. V našich zdravotnických
zařízeních nalezneme ty nejmodernější přístroje, v lékárnách
ty nejnovější – a tedy i nejdražší – léky. Máme již „pouze“ dva
problémy - jak to všechno zaplatit a jak zajistit, aby byly nové
nákladné technologie využívány skutečně efektivně. Plně souhlasím,
že zde má pomoci stát, ne však prostřednictvím jakéhosi fondu,
ale systémově a transparentně správně cílenou investiční dotací
státního rozpočtu na jedné straně a skutečně odbornými a argumentačně
podpořenými doporučeními stran struktury a kapacit zdravotnických
služeb.
Vzdělávání zdravotnických pracovníků je kardinální otázkou,
pokud se chceme věnovat „moderní medicíně“. Naše školy jsou tradičně
na velmi vysoké úrovni, stejně tak jako učitelé v nich. Pregraduální
vzdělávání nepotřebuje žádný fond, ale systémovou podporu státu.
Postgraduální vzdělávání potřebuje především nový zákon, který
jasně stanoví pravidla hry a otevře cestu ke konkurenci mezi
akreditovanými pracovišti a srozumitelně definuje odpovědnosti
a kompetence. I postgraduální vzdělávání potřebuje financování,
ani zde není však potřeba nesystémový fond. Celoživotní vzdělávání
vyžaduje otevřenost ze strany přístupu k tomuto vzdělávání a
koordinaci při zajišťování jeho kvality, nejlépe profesními komorami,
odbornými společnostmi a dalšími subjekty.
Veřejné prostředky určené na zdravotnictví musí být využívány
efektivněji. Státní prostředky směřují do zdravotnictví cestou
státního rozpočtu, a to jako přímé dotace a jako platba státu
za pojištěnce, za která hradí pojistné stát. Podstatný objem
představují soukromé prostředky, vstupující do zdravotnictví
prostřednictvím veřejného zdravotního pojištění. Zbývající, jistě
nemalý objem financí směřuje do zdravotnictví přímo od občanů,
jako přímé platby. Částečně legálně jako tzv. „spoluúčast“, především
však nelegálně jako „všimné“ a úplatky.
Cesty k efektivnějšímu využívání těchto prostředků vedou přes
správně motivující systém úhrady péče z veřejného zdravotního
pojištění a přes správnou míru zainteresování občanů na využívání
veřejných prostředků ve zdravotnictví.
Autorka návrhu zákona si evidentně nepoložila otázku, jak pomoci
českému zdravotnictví. Zato si položila otázku jak získat větší
vliv nad českým zdravotnictvím.
Navrhovaný fond je čímkoli jiným, jen ne fondem moderní medicíny.
Stačí se podívat na to, co z něho hodlá paní ministryně hradit:
péči o pacienty, kteří jsou více než 14 dnů napojeni na dýchací
přístroj v jedné nemocnici a péči, která u jednoho pacienta v
jednom zařízení v jednom měsíci přesáhne 2,5 milionů korun (Hospodářské
noviny, 10.12.2002). V návrhu není specifikováno, zda se zdravotní
péče, uhrazená z prostředků fondu, stane péčí nehrazenou ze zdravotního
pojištění nebo zda bude placena dvakrát.
Navrhovaný fond je pokusem získat kontrolu nad nemalým objemem
financí a moci o nich bez další kontroly rozhodovat. Je pokusem
posílit pokladnu ministra zdravotnictví na úkor veřejných prostředků
zdravotního pojištění, fondu národního majetku a státního rozpočtu.
Ministryně zdravotnictví se pokouší odtrhnout významnou část
prostředků veřejného zdravotního pojištění, tedy prostředků,
které na základě zákona formou pojistného povinně platí občané
ze svých příjmů. To je jednoznačný pokus o zestátnění soukromých,
či chcete-li veřejných prostředků.
Dále se ministryně pokouší získat kontrolu nad pěti miliardami
korun z prostředků Fondu národního majetku. Chce jako úředník
vlády rozhodovat o penězích, zcela jasně oddělených od státního
rozpočtu právě proto, aby o nich vláda nemohla svévolně rozhodovat.
V neposlední řadě chce ministryně zdravotnictví rozhodovat o
významné části prostředků získaných výběrem daní, tedy prostředků
státního rozpočtu, o kterých je oprávněna rozhodovat v zákoně
o státním rozpočtu nikoli vláda, ale Poslanecká sněmovna.
Příznačné je, jak se bude podle návrhu zákona o využívání takto
soustředěných prostředků rozhodovat. Odpověď je jasná – nekontrolovaně.
Podrobnosti o činnosti navrhovaného fondu totiž nestanoví zákon,
jak bychom snad v duchu „vlády zákona“ mohli očekávat, ale vláda
na návrh ministra zdravotnictví. Na prostředky z fondu není právní
nárok, tedy pouze fond rozhodne, komu dá a komu ne. Fond je odpovědný
za využití prostředků, které rozdělil – není však známo, komu
a jak. Fond sice předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu ke
schválení návrh rozpočtu a výroční zprávu, návrh zákona však
neřeší, co se stane, pokud tyto materiály sněmovnou schváleny
nebudou. Fond řídí výbor, jehož předsedou je ze zákona ministr
zdravotnictví, který jmenuje také všechny! ostatní členy výboru.
Souhrnně se dá říci, že návrh je tunelem do zdravotního pojištění,
výnosů daní a Fondu národního majetku. Tunelem, který umožňuje
veřejností nekontrolovatelné svévolné rozhodování ministra zdravotnictví
o veřejných prostředcích.
Diskuse o zvláštním fondu, který byl asi nejvýstižněji nazýván
fondem nákladné zdravotní péče, probíhá již několik let. Jde
o zcela jiný fond s jiným plněním a jiným určením.
Je fakt, že se vyskytují mimořádně nákladní pacienti. Zdravotní
péče, která je jim poskytována, představuje nezřídka miliony
korun ročně nebo dokonce jednorázově. Je jasné, že takový pacient
je pro svou zdravotní pojišťovnu nemalou „zátěží“. Pokud by takoví
nákladní pacienti byli rovnoměrně rozptýleni mezi všemi zdravotními
pojišťovnami, není problém. pokud se však z nějakého důvodu soustředí
u jedné pojišťovny, mohou pro ni znamenat i ohrožení.
Je možné hovořit o jakémsi „fondu solidarity mezi pojišťovnami“.
Takový fond, pokud má vůbec vzniknout, musí vzniknout v prostředí
veřejného zdravotního pojištění a musí být naprosto transparentní.
Zákon by měl maximálně umožnit vznik takového fondu z rozhodnutí
zdravotních pojišťoven.
Fond, pokud by vznikl, by měl na základě konsensu mezi pojišťovnami
a poskytovateli zdravotní péče a pojištěnci zcela jasně vymezit
účely, na které by byl využíván. Jeho využívání by mělo být nárokové.
O čerpání prostředků z fondu by měli společně rozhodovat plátci
pojistného, pojišťovny a poskytovatelé zdravotní péče.
Je možné uvažovat o zdrojích takového fondu mimo oblast veřejného
zdravotního pojištění, vždy to však bude řešení nesystémové,
mimořádné a v konečném důsledku špatné (byť se nám všem a zdravotníků
zejména vždy líbí, pokud můžeme za zdravotní péči utratit více)
Vládní návrh na zřízení Státního fondu rozvoje moderní medicíny
je pokryteckým pokusem o zestátnění první části veřejných prostředků
určených na poskytování zdravotní péče. Jeho cílem je umožnit
jednomu členovi vlády svévolně a bez další veřejné kontroly rozhodovat
o mimořádném objemu peněz, získaných z různých zdrojů.
V naší zemi jsme zvolili systém veřejného zdravotního pojištění,
kde pojistné platí občané a jejich zaměstnavatelé. O využití
těchto prostředků rozhodují zdravotní pojišťovny řízené správními
radami s rovnoprávným zastoupením státu, pojištěnců a plátců
pojistného. Je správné posilovat rozhodovací úlohu občana, pojištěnce,
toho, kdo celý systém skutečně platí a komu má celý systém sloužit.
Rozhodně není správné posilovat rozhodovací úlohu státu, který
nemá rozhodující úlohu ani v platbě pojistného, ani v poskytování
zdravotní péče, a samozřejmě ani péči nečerpá. Z těchto důvodů
je zákon nesprávný, nemůže nalézt podporu a nesmí být ve vládě
ani v Parlamentu přijat.
|