MUDr. Milan Cabrnoch, 13. září 2002 |
vystoupení v Poslanecké sněmovně |
|
Vláda předložila do Poslanecké sněmovny návrh zákona, který
nazvala zákonem, kterým se zkracuje doba, po kterou je představitelům
státní moci a některých státních orgánů, soudcům a státním zástupcům
poskytován plat při dočasné neschopnosti k výkonu funkce, a kterým
se stanoví některá opatření v nemocenském pojištění a v důchodovém
pojištění.
Vláda navrhla projednání tohoto návrhu zákona v režimu legislativní
nouze.
Obsah návrhu je rozdělen do tří navzájem nesouvisejících oblastí.
V první oblasti se zkracuje doba, po kterou je některým představitelům
státní moci poskytován plat v době jejich pracovní neschopnosti.
Tato úprava zmenšuje rozdíly mezi těmito představiteli státní
moci a zaměstnanci. V principu s touto změnou souhlasím. V žádném
případě však nemohu souhlasit s tím, aby taková změna byla projednávána
v režimu legislativní nouze a projednávána v souvislosti s katastrofálními
povodněmi.
Díky navrhované změně uspoří státní rozpočet teoreticky podle
plánu vlády nejvýše deset milionů korun za rok, tedy rozhodně
se nejedná o zdroj financí, který by bylo možné využít k řešení
následků povodní. Jediný důvod, kterým lze navrhovanou změnu
vysvětlit, je zamaskování skutečného obsahu návrhu zákona touto
mediálně zajímavou drobností. Takový podvod na veřejnosti nemůže
zůstat neobjasněn.
V druhé oblasti vládního návrhu dochází ke snížení dávek nemocenského
pojištění.
Od 1. ledna 2003 budou v případě přijetí tohoto návrhu vypláceny
nižší dávky v nemoci, dávky v mateřství a dávky při péči o
nemocné dítě. Tyto dávky budou nižší ne pouze v roce 2003,
ale trvale i v dalších letech.
Vláda hodlá nemocné občany, matky a rodiče ošetřující nemocné
děti zkrátit ročně o 800 milionů korun.
Občanská demokratická strana byla v minulém volební období proti
zvyšování dávek v nemoci. Stávající, sociálně demokratickou vládou
prosazený systém nemocenských dávek, je demotivační a tak jak
jsme před několika lety varovali, vede k nárůstu pracovní neschopnosti.
Se snížením těchto dávek tedy nemůžeme nesouhlasit.
Zcela rozdílný je však problém snížení dávek v mateřství a dávek
při ošetřování nemocného dítěte. Dopad tohoto snižování ponesou
mladé rodiny s malými a na víc nemocnými dětmi. S takovým snižováním
nemohu souhlasit. Obdivuji, s jak silným žaludkem disponují
ti, kdo na jedné straně halasně hovoří o podpoře porodnosti
a mladých rodin s dětmi, vehementně prosazují přídavky na děti
pro ty, kdo je nepotřebují, a na druhé straně snižují matkám
nemocných dětí dávky při jejich ošetřování.
Tvrzení o zdrojích pro vypořádání se s následky povodní nemůže
obstát. Vláda má dostatek prostředků z jiných zdrojů a není
ničím nucena sahat mladým rodičům na dávky v mateřství a dávky
při ošetřování nemocného dítěte.
V třetí oblasti návrhu se odsouvá termín pro stanovení koeficientu
pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu pro účely důchodového
pojištění.
Jde o technické opatření. Není jasné, zda je jeho důvod skutečně
objektivní, nebo zda jím vláda pouze napravuje chybu, která se
stala při zanedbání zálohování dat Českého statistického úřadu.
Bohužel ani předkládající ministr Škromach nebyl při jednání
výboru schopen pravý důvod odkladu objasnit.
Je obvyklé, že návrh zákona je pojmenován podle nejdůležitější
změny, kterou návrh obsahuje. Vláda však zákon nazvala podle
jeho populistického bodu, který se sice může občanům líbit, avšak
skrývá pravý obsah návrhu. Ve skutečnosti dopadne navržená změna
na nemocné zaměstnance, matky na mateřské dovolené a rodiče,
kteří pečují o nemocné děti. Dopad vládního návrhu na tyto skupiny
obyvatel bude nejméně osmdesátkrát větší, než dopad na soudce
a další představitele státní moci.
Vláda se pokusila veřejnosti pravdu skrýt. Poslanecká sněmovna
by to však opakovat neměla. Navrhuji proto změnu názvu zákona
na:
"Vládní návrh zákona o snížení dávek v nemoci, dávek v
mateřství a dávek při ošetřování nemocného dítěte a o změně dalších
zákonů."
Nepochybuji o tom, že návrh zákona nalezne ve sněmovně dostatečnou
podporu. Se zkrácením lhůty, po kterou je soudcům a dalším vyplácen
plat v době pracovní neschopnosti souhlasím. Nemohu nezdůraznit,
že se tato změna žádným způsobem nedotýká následků povodní. Zařazení
tohoto návrhu do balíčku řešení následků povodní je zřetelným
zneužitím situace s cílem zakrýt před veřejností skutečný obsah
návrhu zákona.
Se snížením dávek v nemoci nelze nesouhlasit, byť je celkový
systém nemocenských dávek velmi špatný, velmi demotivující
a potřebuje systémovou změnu tak, aby dále nevedl k zneužívání
a nárůstu pracovní neschopnosti.
S dopady na matky a rodiče nemocných dětí rozhodně souhlasit
nemohu.
Proti prodloužení lhůty pro stanovení koeficientu nemám zásadní
námitky.
V návrhu zákona jsou obsaženy tak různé změny, že je obtížné
se rozhodnout, zda podpořit ty dobré či se postavit proti těm
špatným. Režim legislativní nouze nedává žádný prostor pro řádnou
odbornou diskusi o změnách a jejich skutečných důvodech a dopadech.
Budu
hlasovat pro návrh zákona. Současně však důrazně vyzývám vládu,
aby předložila sněmovně návrh změny úpravy nemocenského
pojištění tak, aby bylo provázáno s pojištěním úrazovým a zdravotním,
aby dávky byly v relaci s pojistným, aby se omezil umělý nárůst
pracovní neschopnosti a aby byly více než nyní podporovány
matky na mateřské dovolené a rodiče, kteří ošetřují své nemocné
děti.
|