Teze zdravotní politiky Středočeského kraje schválené Komisí
pro zdravotnictví a sociální věci Rady Středočeského kraje na
jejím jednání dne 4. dubna 2002:
1. CÍLE ZDRAVOTNÍ POLITIKY:
- kvalitní a dostupná zdravotní péče, srovnatelně
dostupná a srovnatelně kvalitní pro
- všechny obyvatele kraje
- efektivní využití veřejných prostředků
(z rozpočtu kraje, státní dotace i prostředků veřejného zdravotního
pojištění, ale i prostředky obecní a soukromé)
- srovnatelně dostupná a srovnatelně
kvalitní
- zlepšování zdravotního stavu obyvatel, (snižování
morbidity a mortality)
2. PREFERENCE
- důraz na zdravé životní podmínky a zdravý způsob života
- důraz
na prevenci a výchovu ke zdraví
- důraz na roli primární péče
- podpora soukromých poskytovatelů
zdravotní péče a privatizace všech kategorií zdravotnických
zařízení
3. ORGANIZACE
- spolupráce politického zastoupení kraje s
organizacemi pacientů, poskytovatelů a plátců zdravotní péče
a dalšími organizacemi
v oblasti zdravotnictví
- podpora obcí při zajišťování dostupné
ambulantní péče pro jejich obyvatele
- podpora při zajišťování
dostupné (nezbytné) služby první pomoci lékaře, lékárny a
stomatologa
- zajištění dostupné záchranné služby a podpora její
koordinace s dalšími složkami záchranného systému na jedné
straně
a systému poskytování zdravotní péče na straně druhé
- plánovaná
koordinace rozvoje lůžkové péče
4. PÉČE O PACIENTA
4.1 Primární zdravotní péče
- dokončení privatizace primární péče
- spolupráce obcí, pojišťoven
a kraje při zajišťování srovnatelné dostupnosti primární
péče
4.2 Ambulantní specializovaná a zvláštní ambulantní péče
- dokončení privatizace ambulantní specializované a zvláštní
ambulantní péče vyjma ambulancí zákonem určených
- ve spolupráci
s pojišťovnami vhodnou smluvní politikou zajistit dostupnost
této péče
4.3 Zdravotnická záchranná služba
- vybudování územního střediska zdravotnické záchranné služby
pro kraj v návaznosti na integrovaný záchranný systém
- dokončení
oddělení rychlé zdravotnické služby od nemocnic do podoby
operačních středisek záchranné služby
- dokončení rozmístění
jednotlivých výjezdových skupin záchranné služby s maximální
dobou zásahu do 15 minut od výzvy
- vymezení spádovosti operačních
středisek
- propojení záchranné služby s lékařskou službou
první pomoci
- koordinace činnosti územního střediska záchranné
služby s územními středisky okolních krajů
4.4 Akutní lůžková péče
Vzhledem k charakteru kraje není možné vyčlenit jednu krajskou
nemocnici. Není v zájmu kraje budovat krajskou nemocnici mimo
území kraje na úkor rozvoje péče v kraji.
4.4.1 Základní nemocnice
V každé oblasti je několik základních nemocnic. K naplnění cíle
rovnoměrné dostupnosti je třeba zajistit jejich srovnatelnou
úroveň v základních oborech. Základní nemocnice musí být kvalitním
centrem základní diagnostiky a ambulantní, jednodenní a základní
lůžkové péče.
Musí mít základní lůžkové oddělení interní a chirurgické a dostupnou
službu anesteziologickou. Musí mít víceoborovou jednotku intenzivní
péče schopnou poskytnout péči do případného přeložení pacienta
do oblastní nemocnice či jinam. V oblasti gynekologie a porodnictví
předpokládám přesun lůžkové péče na oblastní nemocnice. Základní
nemocnice musí mít dostatečný komplement a další diagnostické
možnosti dostupné 24 hodin denně.
4.4.2 Oblastní nemocnice
Geografické a historické členění kraje vede k rozdělení na čtyři
oblasti - Kladno, Mladá Boleslav, Kolín a Příbram. Každá oblast
má jednu rozvinutou nemocnici s více obory lůžkové a ještě
více obory ambulantní péče. Tyto nemocnice musí definovat spektrum
péče, kterou poskytují, a navrhnout plán dalšího rozvoje.
4.4.3 Smluvní zajištění superspecializované péče
Smluvně je zajištěno poskytnutí superspecializované péče v určitých
oborech v nemocnicích v Praze. Jedná se o péči, která není
v dostatečné míře dostupná v oblastních nemocnicích v kraji.
V případě, že je péče poskytována jen v některé oblastních
nemocnicích v kraji.
Smluvní nemocnice se zaváže převzít všechny pacienty překládané
z oblastní nemocnice. V převážné části oborů by mohla tuto roli
plnit pro jednotlivé oblasti následující smluvní nemocnice: Příbram
- FTN, Kladno - FNM, Mladá Boleslav - FNB, Kolín - FNKV. Není
vyloučena účast dalších vhodných specializovaných pracovišť.
4.5 Neakutní lůžková péče
4.5.1 Chronická resuscitační a intenzivní péče
V kraji bude vybudována kapacita potřebných lůžek chronické resuscitační
a intenzivní péče. Lůžka chronické resuscitační a intenzivní
péče budou přednostně přijímat pacienty z kraje a ze smluvních
nemocnic.
4.5.2 Následná lůžková péče
V kraji bude vybudována dostatečná lůžková kapacita následné
péče.
Následnou lůžkovou péči budou poskytovat nemocnice, případně
také nemocnice následné péče. Kraj bude investičně i jinak podporovat
přeměnu lůžek akutních v lůžka následné péče především s ohledem
na zvyšování kvality poskytované péče cestou centralizace akutní
péče do oblastních nemocnic.
4.5.3. Hospicová péče
Vybudování lůžek hospicové péče pro dospělé v počtu 1 lůžko na
50 000 obyvatel
Vybudování lůžek hospicové péče pro dětské pacienty
5. ZAJIŠTĚNÍ DOSTUPNOSTI PÉČE
- Žádný ambulantní soukromý lékař by neměl
odmítat pacienty z území své působnosti. Zvláště na toto musí
být kladen důraz při jednáních
s představiteli lékařů a při jakékoli formě podpory lékaře
ze strany obce či kraje.
- Základní nemocnice by neměla odmítat
pacienty z území své působnosti a celého kraje.
- Oblastní nemocnice
by neměla odmítat pacienty z území své působnosti a kraje,
je přímo povinna přijmout všechny pacienty
překládané
ze základních nemocnic v oblasti její působnosti.
- Smluvně
je zajištěna povinnost určitých nemocnic přijímat pacienty
překládané z oblastních nemocnic nebo ze základních
nemocnic
prostřednictvím příslušné oblastní nemocnice.
|