J: Jaký je současný největší problém ve zdravotnictví?
Jak byste ho řešil?
MC: Ve zdravotnictví bohužel není jeden veliký problém, který
by se dal vyřešit, a vše by bylo v pořádku. Ve zdravotnictví,
a nejen českém, je řada velmi vážných rozporů, které je třeba
řešit. A řada rozporů a složitých problémů vzniká a bude vznikat.
Obvykle se uvádí tři hlavní příčiny těchto problémů, alespoň
pokud jde o naše poměry. Jsou to:
- nové, velmi úspěšné a velmi drahé technologie (vyšetřovací
metody, léčebné metody a léky)
- stárnutí populace, zvyšující se podíl starších občanů, kteří
jsou více nemocní a spotřebovávají více a dražší zdravotní péče
- lepší informovanost občanů o možnostech zdravotní péče, která
vede k větší poptávce po obvykle nákladné zdravotní péči
Všechny tři tyto okruhy „problémů“ vychází paradoxně z úspěchu
naší společnosti – je úspěch, že mají občané přístup k informacím,
je úspěch že se dožívají vyššího věku a stejně tak je úspěch,
že se zvyšuje dostupnost nových způsobů vyšetřování a léčení.
Rád bych k těmto okruhům doplnil ještě dva, které u nás nejsou
zcela obvyklé, ale jistě mají svou váhu:
- mimořádné sociální rozdíly mezi společností „naší“
a obyvateli „třetího“ světa
- absence společností přijetého cíle zdravotnictví
Obrovské rozdíly mezi náklady vydávanými na zdravotnictví v
rozvojových a v rozvinutých zemích je problém, který se alespoň
na první pohled zatím českého zdravotnictví netýká. Naopak druhý
problém se jej týká bezprostředně a odpověď na otázku co je vlastně
cílem rozvoje zdravotnictví musí společnost hledat a najít.
Největší problém českého zdravotnictví z pohledu dneška je neřešení
existujících problémů. Od roku 1998 se zastavil vývoj české zdravotní
legislativy. Vláda sociálních demokratů je zablokována svými nesplnitelnými
sliby a ideologickými tabu a s reálně přicházejícími problémy
se vypořádává krátkodobými ústupky a úskoky, které nejen že nic
neřeší, ale situaci ještě zhoršují. Asi nejvýznamnější chybou
byl ústupek militantním odborům a skokové navýšení platů, které
nebylo kryto příjmy zdravotnických zařízení a odstartovalo zatím
největší vlnu zadlužení.
Moje řešení je zřejmé – je potřeba problémy přiznat (pojmenovány
již jsou, a vesměs dobře a přesně), jasně seznámit veřejnost s
řešením problémů a toto řešení podpořit. Jsem přesvědčen, že naši
lidé jsou moudří a že politik, který problém vysvětlí, se nemusí
obávat „pomsty voličů“ při realizaci některých nepříjemných ale
nezbytných opatření. Naopak si myslím, že voliči to „spočítají“
právě sociálním demokratům, kteří naslibovali nesplnitelné a teď
neví, kudy kam. Musíme problémy odvážně a rozhodně řešit a přijímat
rozhodnutí a počítat i s tím, že se v některých případech můžeme
zmýlit, a později svá rozhodnutí korigovat. Jen ten, kdo nic nedělá,
nic nezkazí.
J: Je privatizace nemocnic řešením? Jaké postavení má
ve Stč. kraji benešovská nemocnice?
MC: To jsou dvě na sobě zcela nezávislé otázky. Tedy k privatizaci.
Osobně jsem si jist, že poskytování zdravotní péče je služba jako
každá jiná, služba nesmírně potřebná, nesmírně důležitá. Stát
ani kraj či obec nemohou nikdy být lepším hospodářem, lepším podnikatelem
a lepším poskytovatelem služby než konkrétní vlastník. Poskytovat
službu s cílem zisku není nic nemorálního, naopak je to nejlepší
záruka konkurence, která přináší kvalitu. Pro naše občany je kvalita
zdravotní péče tím nejdůležitějším, a proto nesmíme privatizaci
bránit.
Nemocnice v Benešově je jednou z bývalých okresních nemocnic,
historicky je alespoň podle mých informací kvalitní a dobře rozvinutá
ve struktuře, která odpovídá potřebám. Na rozdíl od některých
jiných nemocnic v kraji je nemocnice v Benešově v relativně dobrém
stavu pokud se týká investic. Postavení nemocnice v Benešově je
pevné, je potřebná a nevím nic o tom, že by se kdokoli chystal
ji rozšiřovat či zmenšovat. Z pohledu první otázky si myslím,
že by bylo velmi zajímavé, pokud by se objevil schopný subjekt,
který by chtěl převzít provozování nemocnice. Pokud se neobjeví,
jsem si jist, že nemocnici bude dále zřizovat kraj.
J: Jak obstojí zdravotní pojišťovny v ČR po vstup u do
EU?
MC: Naše drahá vláda (ne ve smyslu „milovaná“, ale ve smyslu
„ta nás přijde draho“) podobně jako v jiných oblastech ani v oblasti
zdravotního pojištění naše zájmy příliš nehájila. A ani se příliš
neobtěžovala seznámit občany s tím, co přijde.
Skutečností je, že pro zdravotní pojišťovny nastane skutečně
těžká doba, a nikdo zatím neví, jak těžká doopravdy bude. Podle
pravidel Evropské unie budou mít od 1. května 2004 občané všech
členských států na území ČR nárok na úhradu zdravotní péče podle
stejných pravidel a za stejné ceny, jako občané naši. Péči zdravotnickým
zařízením zaplatí ta česká zdravotní pojišťovna, kterou si pacient
– cizinec zvolí. Tato pojišťovna potom bude vymáhat podle složitých
pravidel úhradu na mateřské pojišťovně cizince – celý složitý
proces ale obvykle v EU trvá několik let. České zdravotní pojišťovny
tedy „zaúvěrují“ péči poskytovanou cizincům v CR na několik let
a dnes máme jen hrubé odhady objemu tohoto „úvěru“.
Druhým problémem je péče poskytnutá našim občanům v zemích EU.
I tuto péči zaplatí české zdravotní pojišťovny z českého pojistného,
ale tentokrát v cenách a podle pravidel země, ve které byla péče
poskytnuta. Tedy z českého pojistného bude zaplacena péče v Mnichově
nebo Paříži v německých nebo francouzských cenách.
České pojišťovny určitě obstojí, otázkou je, jak moc dopadne
vstup do EU na pojištěnce českých pojišťoven, tedy o kolik méně
zbude na péči poskytovanou našim lidem u nás.
J: Můžete porovnat finanční spoluúčast na zdravotnictví
u českého občana a u občana žijícího v EU?
MC: Mohu, ale jen velmi orientačně. Jsme zemí s úplně nejnižší
spoluúčastí v zemích bývalé i nové EU. Navíc v řadě zemí, jako
je třeba Slovensko, ale i Německo či Francie, právě probíhají
reformy, jejich součástí je další, a ne malé zvýšení spoluúčasti.
Můžeme si jen „drbat hlavu“, že tolik našich voličů skočilo před
volbami sociálním demokratům na jejich nesplnitelné sliby o nezvyšování
spoluúčasti. Byly to sliby nesmyslné a strach to přiznat dnes
brzdí rozvoj českého zdravotnictví a sune nás kamsi „na Balkán“.
J: Domníváte se, že po vstupu do EU nastane do ČR příliv
občanů, kteří budou chtít využít naše levné zdravotnictví?
MC: Je to dost dobře možné. Naše zdravotnictví je velmi kvalitní
a na vysoké úrovni, ceny jsou přijatelné až nízké a především
výše zmíněná spoluúčast je minimální. Navíc máme nadbytek velmi
dobře zainvestovaných kapacit (vypořádáváme se s tímto nadbytkem
neúspěšně již několik let). Nijak by mne nepřekvapilo, pokud by
ti šikovnější manažeři zdravotnických zařízení své volné kapacity
schopné poskytovat vysoce kvalitní péči za nízké náklady a s minimální
spoluúčastí nabízeli a klienty ze zahraničí lákali. Dopad na naše
pojišťovny jsme již řešili výše a je varovný. Je úkolem vlády
najít řešení, a já si přeji, aby spočívalo v dohodě o zkrácení
doby splatnosti mezistátních úhrad.
J: Jak se dotknou reformy veřejných financí zdravotnictví?
MC: Tak tady musím přiznat, že nevím. Po čerstvých událostech
v Parlamentu a ve vládní koalici si myslím, že to dokonce neví
vůbec nikdo. Vláda kličkuje před jednotlivými korporacemi a mezi
skupinami v sociální demokracii, koaliční partneři si „jdou po
krku“, každý den je vše jinak. Jedno je jisté – tato vláda se
svou rádoby reformou veřejných financí zdravotnictví ani této
společnosti nepomůže. S obavami budeme sledovat, jak moc nám ublíží,
jak hodně nás znevýhodní oproti ostatním zemím EU. A při tom sledování
doporučuji každému, aby si hlídal kapsy – pan premiér má totiž
ve zvyku sahat do našich kapes vždy, když jeho vládě dochází peníze!
|