NV: Pane poslanče, náš časopis je věnován především venkovu,
obcím a městům a jejich obyvatelům. Jaký je Váš vztah k venkovu?
MC: Můj vztah k venkovu je vztahem k domovu. Jsem venkovan, a
byť lékař, jsem založením spíše venkovský hospodář. Není divu,
mám to v krvi.
Narodil jsem se v Čáslavi v roce 1962, v srpnu. Dětství a mládí
jsem prožil v Kutné Hoře. Jsem velmi silný patriot, své rodné
město miluji, mám k němu velmi pevný vztah. Přesto, že do Kutné
Hory jezdím velmi často, pokaždé mne procházka kutnohorskými uličkami
uklidňuje a naplňuje sílou. Trasa od kostela Matky Boží Na námětí
k chrámu Svaté Barbory byla po čtyři roky mou denní cestou na
gymnázium a zpět, tou poetickou cestičkou do školy. Již dávno
jsem zapomněl na školní povinnosti a starosti, v paměti zůstává
pouze ten důvěrně známý pocit cesty mezi přátele, do známého prostředí.
Nádherný pohled na kostel Sv. Jakuba, na Vlašský dvůr, Jezuitskou
kolej, monument katedrály Sv. Barbory a nad ním budova gymnázia
- to byly šťastné roky.
Zásadní vliv na mne měli moji rodiče. Oba pochází ze zemědělských
rodin. Oba moji dědečkové byli hospodáři, milovali svou práci,
milovali své koně, svá pole. Oba si je pamatuji jako poctivé,
pracovité, a na své děti přísné hlavy rodin. Stejný byl můj tatínek,
který mi bohužel již dnes nemůže pomáhat s mými problémy. Tatínek
byl ročník 1925. Na malé vesnici, kde jeho rodiče hospodařili,
prožil krásné dětství. Z jeho vyprávění znám důvěrně setí, žně,
sečení obilí i mlátičku rachotící na dvoře. Nespočetně nám ukazoval
jako dětem, kde byla která pole, kudy sváželi sklizeň a po kterých
schodech jako mladík vynášel pytle s obilím na sýpku. Tatínek
prožil také roky, ve kterých jim hospodářství sebrali.Byla to
tvrdá a zlá doba, a nelze na ni zapomenout. Z kvetoucího hospodářství
se stal traktorová stanice, z dědečka hospodáře kočí v JZD, a
namísto hospodaření začalo socialistické ničení. Jsem moc rád,
že se táta, byť již jako starý a nemocný pán, dožil návratu demokracie
do Čech. Myslím, že již nevěřil tomu, že se toho dožije. S novou
silou se pustil do restitucí, s pochopitelnou energií chtěl vrátit
vše tak, jak to pamatoval z mládí. Čas je však neúprosný a tak
nás tatínek loni opustil. Jeho odkaz však v jeho obu synech zůstává
a je naším úkolem předat jej dál našim synům.
Venkovanem jsem i po mamince. Také ona pochází z hospodářství,
také její táta miloval koně. Maminka vzpomíná, jak jako malá toužila
jezdit s koňmi, jak jako děti milovaly vyjížďky v zimě na saních.
I maminka zažila na vlastní kůži komunistickou kolektivizaci.
Maminka byla vždy protipólem táty. Táta zcela nekompromisně požadoval,
abychom byli s bratrem vždy nejlepší, vždy stoprocentní. Jasně
odhaloval a nemilosrdně kritizoval každou chybu a jen opravdu
výjimečně chválil. Laskavá maminka nás chránila, hladila a těšila,
foukala nám naše klukovské i chlapské bolístky a chválila každý
náš úspěch. Byť to zní jako fráze, pro oba naše rodiče jsme s
bratrem a s našimi dětmi skutečným smyslem života. Moc si toho
vážím.
NV: Vidím, že v rodině máte opravdu pevný základ. Sám
jste lékařem, Váš bratr také. Jaký máte vztah k venkovu dnes?
MC: Celé mládí jsme byli vedeni k práci. K práci ve škole, při
studiu, a také k práci doma. Naše rodina vždy trpěla násilným
přerušením hospodaření našich rodičů. Oba vyrostli v rodině zemědělského
hospodáře a byli, zvláště potom starší tatínek, vedeni k tomu,
aby i oni v životě hospodařili v zemědělství. Komunisté a kolektivizace
vytrhly tyto dvě selské děti z vesnice, vyhnaly je z hospodářství,
a oni skončili ve městě jako úředníci. Tatínek celý život pracoval
jako úředník ve výkupu, maminku život v roce 62 zavál do Čedoku
a tak se věnuje cestovnímu ruchu.
Naši rodiče nikdy nepřestali tíhnout k hospodářství. A tak jsme
každý pátek odpoledne odjížděli na chalupu, kde jsme seli, sázeli,
sekali, sklízeli, řezali, ryli a orali. Díky tomu oba s bratrem
víme, o čem to je - jak se dnes s oblibou říká. Umíme vzít do
ruky rýč, kosu či vidle, ale i pilu a kladivo. Přesto, že dnes
již na práci v hospodářství (bohužel) nemáme čas, věřím, že se
nám to nikdy neztratí.
Pokud mi to dovolí čas, snažím se trávit i já se svou rodinou
alespoň některé víkendy na naší chalupě. I já se snažím vést děti
k tomu, aby se kromě braní naučily i dávat aby věděly, kolik práce
vyžaduje vypěstování okurek či jahod nebo sklízení jablek či ořechů.
Trávím hodně času v Praze. Přesto jsem stále venkovanem. Myslím,
že je nás i v Praze hodně.
NV: Jste dětským lékařem. Co Vás přivedlo k politice?
MC: Vystudoval jsem fakultu dětského lékařství University Karlovy
v Praze. Promoval jsem v roce 1986. Po ukončení studia jsem nastoupil
jako lékaře na dětské oddělení nemocnice v Kolíně.
V Kolíně jsem pracoval až do roku 1994 a Kolín se stal mým bydlištěm.Byl
jsem zástupcem primáře dětského oddělení a věnoval jsem se především
problematice novorozenců a nedonošených dětí. Kolínské dětské
bylo a je na velmi dobré úrovni, dělá se tam stále poctivá medicína,
okresní nemocnice má své pevné místo. Byla to hezká práce a moc
rád na ni, na všechny spolupracovníky a pacienty vzpomínám.
V roce 1994 jsem přijal nabídku mého bývalého kolegy doktora
Luďka Rubáše, který v té době byl ministrem zdravotnictví, a odešel
z nemocnice pracovat na ministerstvo. Nebylo to lehké rozhodnutí,
možná jedno z nejtěžších v mém dosavadním životě. Po celkem osmnácti
letech studia a osmi letech práce není jednoduché medicínu opustit,
zvláště pokud vás to baví tak, jak to bavilo mne. Ale výzva, kterou
jsem dostal, byla také velká. V roce 94 teprve začínala reforma
zdravotnictví. Ze socialistického, průměrného a neosobního zdravotnického
úřadu se mělo stát svobodné, vyspělé evropské zdravotnictví, s
obrovskými možnostmi rozvoje, zdravotnictví pro pacienty i pro
zdravotníky. začínalo zdravotní pojištění, vytvářely se základy
vztahů, které se rozvíjí i dnes. Byla velmi lákavé být u toho.
Ani tohoto svého rozhodnutí jsem nikdy nelitoval. Byly to mimořádně
zajímavé čtyři roky. Hodně jsem se toho naučil o úřadu, o zdravotnictví,
o zdravotním pojištění, i o legislativě, politice, prostě o životě.
Setkal jsme se s mnoha mimořádně zajímavými lidmi, kterých si
velmi vážím.
V roce 1995 jsem se stal členem Občanské demokratické strany.
Se principy a programem ODS jsem se ztotožňoval vždy, v tuto dobu
jsem se rozhodl zapojit se aktivně do práce v politice. Přiznávám,
že jsem neměl ambici se politikou zabývat jako hlavním zaměstnáním
- ale člověk míní, život mění.
V roce 1998, tedy v roce, kdy poté, co část dosavadních poslanců
za ODS díky neukojeným osobním ambicím způsobila pád zatím poslední
pravicové vlády v České republice, jsem byl osloven svými přáteli
v ODS v Kolíně, zda bych kandidoval do voleb do Poslanecké sněmovny.
Nemohl a ani nechtěl jsem odmítnout. V té době byly volební preference
ODS kolem 11% a se zvolením jsem nepočítal. Leč vše se změnilo
a od roku 1998 jsem poslancem. V roce 2002 jsem byl zvolen podruhé
- té podpory si vážím ještě více, než v roce 1998, protože znamená,
že naši voliči ocenili práci v prvních čtyřech letech.
NV: Ve sněmovně jste zařazen ve Výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví. Čemu se vlastně věnujete?
MC: Máte pravdu. Již v roce 1998 jsem se stal členem výboru,
v jehož náplni je sociální politika a zdravotnictví. Byl jsem
také zvolen místopředsedou tohoto výboru. Náplní práce výboru
je problematika, která se dotýká setsakra osobně každého občana
České republiky.
V oblasti sociální politiky se zabýváme zákony, které se týkají
sociální péče, sociální pomoci, pracovního práva a souvisejících
oblastí. V oblasti zdravotnictví jsou nosnými tématy zdravotní
péče, zdravotní pojištění, ochrana veřejného zdraví či léky a
zdravotní prostředky. Je to rozsáhlá a pestrá problematika, je
velmi zajímavá. Asi každý dnes ví, že v oblasti sociální a zdravotní
probíhají četné názorové spory, že tato oblast je také oblastí
velkých společenských problémů. Reforma sociálního systému, důchodového
systému, úrazového pojištění, zdravotního pojištění a zdravotnictví
- to jsou témata, která nechybí ani v jednom deníku či týdeníku.
Tyto oblasti také spotřebovávají zcela bezkonkurenčně největší
podíl veřejných financí.
NV: Vy se však věnujete spíš zdravotní než sociální politice.
Vyplývá to z Vaší profese?
MC: Ano i ne. Občanská demokratická strana má v každém výboru
několik poslanců, a proto si může dovolit ten luxus, že se někteří
poslanci věnují užší problematice. Já jsem jeden těch několika,
kteří často vystupují jak na výboru, tak ve sněmovně, k návrhům
zákonů z oblasti zdravotnictví, to je pravda. Nepopírám, že je
mi tato oblast skutečně blízká, velmi dobře ji znám a vyjadřovat
se k ní je pro mne mnohem snadnější než například k bezpečnostní
politice či k ochraně rostlin.
Na druhou stranu musím však zdůraznit, že zákony jsou v klubu
ODS projednávány všemi poslanci,.Každý se může k návrhu zákona
vyjádřit, a zvláště v sociální oblasti a zdravotnictví se také
poslanci zhusta vyjadřují, a mnohdy mají velmi rozdílné názory.
Pro efektivní práci klubu je však třeba vybrat jednoho či dva,
kteří reprodukují názor klubu ve výboru a na chůzi sněmovny. A
tak se také já velmi často vyjadřuji k zákonům z oblasti sociální,
ale například i dopravy, obrany, zemědělství či zahraniční politiky.
Tímto způsobem samozřejmě nikoho z našich kolegů neomezujeme
v jeho názorech. Každý může vždy zastávat svůj názor a zcela samozřejmě
jej vyjadřovat i podle něho hlasovat - to je zcela zásadní pravidlo.
Pochopitelně však dáváme přednost dohodě, konsensu. Během jednání
klubu i jindy se já osobně snažím přesvědčit své kolegy o správnosti
mého názoru. %Často se mi to daří, ale někdy musím přiznat, že
správnější pohled na věc má některý z mých kolegů. Rozhodně nepokládám
za chybu svůj názor v takovém případě opravit.
NV: Co důležitého podle Vás bylo projednáváno ze sociální
oblasti?
MC: Ta těch pět a půl roku, ve kterých jsem byl poslance, byly
projednány a přijaty desítky zákonů ze sociální oblasti. Musím
přiznat, že většinou z nich velkou radost nemám, také jsem opoziční
poslanec. Nevadí mi, že vláda prosadila svůj názor, to vůbec ne.
Vadí mi ale, jaký ten názor je. Vládne nám sociální demokracie,
levice má ve sněmovně většinu a podle toho se také vytváří naše
legislativa, a to nejen v sociální oblasti. Naše zákony se podle
mého názoru příliš snaží o popsání každého kroku našeho občanského
a společenského života. Stále více v naší společnosti vítězí myšlenka
na to, že vše je třeba uzákonit, na vše je třeba mít příkaz nebo
zákaz, vládní nařízení, vyhlášku, odpovědného úředníka, kontrolora
a inspektora, který hlídá úředníka a kontrolora, aby dodržovali
pravidla hry.
Výsledkem této iluze je legislativní smršť, sněmovna projednává
desítky zákonů měsíčně, máme tisíce zákonů a desetitisíce podzákonných
norem - nařízení a vyhlášek. Podle mne se v tom už nikdo nevyzná,
ani právníci, kteří se aplikací zákonů živí, ani úředníci, kteří
by podle nich měli pracovat. Natož potom obyčejný člověk, který
přece nechce studovat každý den několik zákonů, ale normálně pracovat
a žít a mít jistotu, že jeho práva jsou hájena.
Legislativní guláš, který vznikl, je ideálním prostředím pro
mnoho chyb a nešvarů. Občan se v zákonech nevyzná a nenajde nikoho,
kdo by mu se zárukou vysvětlil, jak se má správně zachovat. Úředníci
si vykládají zákony tak, jak jim to vyhovuje - vždy naleznou více
možností, jak zákon vyložit. Právníci hledají pro každou situaci
takový právní výklad, který se hodí do krámu jejich klientovi.
Nepřehledné právo vede k obtížné vymahatelnosti - každý víme,jak
dlouho trvá domoci se svého práva a jak je to někdy komplikované,
a také někdy nemožné. A tak bují byrokracie, korupce bezpráví.
Některé zákony ze sociální oblasti posilují neúměrně práva zaměstnanců
vůči právům zaměstnavatelů. Zvyšují náklady na pracovní sílu,
snižují konkurenceschopnost našich podniků. To vede k nárůstu
nezaměstnanosti a poklesu nabídky pracovních příležitostí.
Příliš rozsáhlá sociální podpora snižuje zájem občanů usilovat
o vlastní úspěch. Když společnost deklaruje, že se o všechny méně
úspěšné postará tak, aby se jim žilo stejně dobře jako těm úspěšným,zní
a vypadá to krásně a velmi humánně. Ale zdání klame a lesk je
jen na povrchu. Ve skutečnosti v tomto příliš solidárním prostředí
klesá snaha řady občanů o dosažení úspěchu. Mladí pochybují o
tom, že se vyplatí učit se a studovat - vždyť jejich starším kamarádům,
kteří jsou na podpoře, se daří stejně dobře jako těm, kteří byli
ve škole pilní, pracovali na sobě a našli si zaměstnání. Starší
pochybují o tom, zda se vyplatí změnit si kvalifikaci a hledat
si práci, když úřady tak ochotně vyplácí podpory, a něco se bokem
také dá přivydělat. A nejspokojenějších je těch několik procent
našich spoluobčanů, kteří jako v každé společnosti vlastně ani
pracovat nechtějí.
NV: Jaké vidíte řešení?
MC: Je to velmi jednoduché. Lidem se prostě musí vyplatit být
vzdělaný, dobře vyučený, pracovitý, poctivý a odpovědný, a nevyplatit
být nevzdělaný, líný, nepoctivý a neodpovědný. Každý jsme manažerem
vlastního úspěchu a viníkem vlastního neúspěchu. Platí - pomož
si sám a bude ti pomoženo. Každý se musí snažit sám, musí usilovat
o to, aby v sobě nabídl společnosti to, co je pro společnost prospěšné,
aby nabídl to, co ostatní potřebují. Bude úspěšný. Pokud bude
čekat, že se o něho postará někdo jiný, bude čekat dlouho a marně.
V sociální oblasti musí platit jeden z principů prosazovaných
ODS - solidarita odpovědných. Solidarita je krásnou a velmi lidskou
vlastností, každý z nás jí má kus v sobě. Být solidární, pomáhat
potřebným, je povznášející pocit. Všimněte si ale, prosím, že
takto lze hovořit pouze o solidaritě dobrovolné. Solidarita vynucovaná,
nedobrovolná, je chápána úplně jinak, a to negativně.
Když postavíme svět, ve kterém všichni úspěšní hodně odevzdávají
a všichni neúspěšní hodně dostávají, dojde k velmi zajímavému
a nepěknému jevu - ti šikovní pochopí, že je snazší dostávat než
odevzdávat. A tak namísto soutěže o to, kdo bude úspěšný v produkci
a dokáže nejvíc vytvořit, bude probíhat soutěž o to, kdo je šikovnější
a úspěšnější v získávání dávek, podpor a dotací - a ten se bude
mít nejlépe. Myslím, že je již dnes vhodná chvíle podívat se kolem
sebe a zamyslet se nad touto myšlenkou - možná právě ve svém okolí
najdete někoho šikovného, komu se dobře žije na podpoře nebo kdo
nabízí, že umí získat dotace třeba z evropských fondů…
NV: Pojďme ke zdravotnictví. Co nám, pane poslanče a
doktore, řeknete k současnému českému zdravotnictví?
MC: Tak to je výzva k dalším pěti rozhovorům. Ale vážně. Musím
začít tím, co možná někoho překvapí,a to pochvalou. Naše zdravotnictví
je jednou z mála oblastí, kde byla změna po listopadu 1989 velmi
úspěšná a velmi viditelná. Socialistické zdravotnictví plné byrokracie,
korupce, zdravotnictví, ve kterém byl pacient nevítaným „obtěžovatelem“
a lékař tím, kdo je povinen pečovat o zdraví lidu, se během několika
málo let změnilo na zdravotnictví, které snese srovnání s vyspělými
evropskými zeměmi.
Zkusme si vzpomenout, že nebylo možné zvolit si lékaře, že nebyly
dostupné někdy i základní léky (například Brufen se pašoval…).
Občan prostě patřil svému obvodnímu či závodnímu lékaři a spadal
do své nemocnice, a hotovo. V tom systému se nedařilo dobře ani
zdravotníkům, ani pacientům. V roce 1992 zahájilo činnost zdravotní
pojištění, během několika let přešla většina ambulantních lékařů
„do soukroma“ a kvalita zdravotní péče se ohromnou rychlostí zlepšila.
Bohužel s příchodem sociálně demokratické vlády se rozvoj zdravotnictví
zastavil. Reforma nepokračovala, protože se mnozí levicoví politice
nemohou smířit s vývojem po listopadu 89. Zastavila se privatizace,
namísto ní vláda nařídila ve zdravotnictví platy vyšší, než si
zdravotnictví mohlo dovolit - začala doba zadlužování. Vláda přikázala
pojišťovnám,a by platily nemocnicím více, než vybírají na pojistném
- začaly se zadlužovat i pojišťovny. Soukromí lékaři se zadlužují
tím, že neinvestují do rozvoje svých ordinací - na to pochopitelně
doplácí pacient, který nedostane tak dobrou péči, jak by mohl
dostat. Nemocnice se zadlužují tím, že neplatí svým dodavatelům.
Dodavatelé trpělivě dodávají dál a čekají, že státu nakonec nezbude
nic jiného než dluhy zalepit - a začínáme od nuly znovu. Pojišťovny
se zadlužují tím, že měsíc co měsíc opožďují platby zdravotníkům.
Všichni volají na vládu, aby situaci řešila. Vláda bohužel slyší
špatně, a tak namísto klidných a věcných upozorňování na rodící
se problémy slyší až zoufalý křik o pomoc. Vyhodí tedy záchranné
kruhy, a vůbec se nezabývá tím, proč topící se zdravotnictví vlastně
do té vody spadlo.
NV: Jaké je Vaše řešení pro zdravotnictví, kde je naděje?
MC: Vyřešení problémů zdravotnictví není jednoduché. Vlastně
se o to pokouší všechny země, které znám. Všude, kam přijedete,
nebo s kým hovoříte, právě probíhá reforma ve zdravotnictví.
Moje naděje jsou lidé, občané, pacienti a pojištěnci. Věřím
tomu, že lidé jsou chytří, rozumní, a že se dovedou správně rozhodovat.
A to i v tak složitých věcech, jako je zdravotní péče. Lidé musí
mít právo se rozhodovat, musí mít informace, podle kterých se
rozhodnout a musí mít z čeho vybírat. Nepochybuji o tom, že si
vyberou to, co je pro ně nejlepší - vždyť jde o jejich zdraví
a životy.
Zdravotní služby jsou služby jako každé jiné, a jakékoli jejich
tabuizování nebo vyčleňování je chybou. Musíme vytvářet takové
zdravotnictví, které bude na vysoké úrovni kvality, dostupné každému
občanovi, a které nebude plýtvat. Jsem si jist, že nejlepší způsob,
jak zvyšovat kvalitu, je otevřená konkurence. nejlepším kontrolorem
je ve zdravotnictví pacient. Dostupnost zajistí především dobře
fungující základní zdravotní pojištění, vhodně doplnění komerčním
připojištěním. Dejme občanu právo kontrolovat, právo rozhodovat,
dejme mu i podíl na odpovědnosti, a nemusíme nikomu násilím zavírat
ordinace či nemocnice a přikazovat, co má a nesmí pacientům nabízet.
Věřím prostě v lidi, jejich přirozenou inteligenci a odpovědnost.
|