odpovědi Milana Cabrnocha na otázky
Časopisu českých lékárníků |
2. prosince 2002 |
|
Jaké zásadní připomínky máte k předkládanému zákonu o způsobilosti
k výkonu zdravotnického povolání a jaké k části řešící výkon
povolání lékárníků?
Vládní návrh je výsledkem ukvapené a nepromyšlené práce a obsahuje
velké množství chyb. Jeho přijetí by způsobilo ve zdravotnictví
velké problémy s dopadem především na pacienty - občany.
Chci současně zdůraznit, že zákon o způsobilosti k výkonu zdravotnického
povolání je třeba přijmout. Proto jsme ani ve sněmovně nenavrhovali
zamítnutí tohoto návrhu, byť je skutečně špatný, ale pouze jeho
vrácení k přepracování. Proto také nyní intenzivně pracujeme
na pozměňovacích návrzích, které by alespoň ty největší chyby
odstranily. Pokud se podaří odstranit nepřijatelné chyby, zákon
podpořím.
Moje zásadní připomínky jsou:
1) Návrh zákona nebyl řádně projednán před jeho předložením
vládě a následně Parlamentu. Připomínkové řízení se v praxi nekonalo.
Na návrh zákona tato absence měla velký vliv, návrh je nekvalitní
a obsahuje zcela zbytečné chyby.
2) Návrh zákona bez odůvodnění opouští dříve v minulých návrzích
zákona projednávaných v Parlamentu konsensuálně přijímané principy.
3) Návrh zákona obsahuje řadu nedefinovaných nebo nejasně definovaných
pojmů. V praxi bude z tohoto důvodu takový zákon velmi obtížně
použitelný, jeho užívání si vynutí řadu výkladů a podmíní řadu
sporů.
4) Návrh zákona zcela nepřijatelně stanoví na více místech nerovné
podmínky pro zaměstnance na straně jedné a osoby samostatně výdělečně
činné na straně druhé.
5) Velkou chybou zákona je, že neobsahuje podstatné a důležité
věci, ale ponechává jejich stanovení v pravomoci exekutivy, tedy
vlády nebo ministra. Příkladem je například výčet základních
specializačních oborů a stanovení minimální délky přípravy v
nich, které ve všech předcházejících návrzích obsaženy byly a
tomto vládním návrhu zcela nepochopitelně chybí.
6) Zcela nepřijatelné je omezování dalšího vzdělávání tzv. „dostatečnou
společenskou poptávkou“. Typicky nejasný pojem bez měřitelného
obsahu pouze dává prostor k „úřednímu rozhodování“, vede ke korupci
a ve svém důsledku pouze omezuje vzdělávání.
7) Návrh zákona staví zaměstnance do podřízeného postavení zaměstnavatelům,
když umožňuje přihlásit se k specializačnímu vzdělávání pouze
prostřednictvím zaměstnavatele, a na druhé straně ukládá zaměstnavateli
povinnost nést všechny náklady spojené se specializačním vzděláváním
jeho zaměstnance. I toto opatření nemůže vést k ničemu jinému
než k omezování dalšího vzdělávání.
8) Závažným problémem přechodu mezi stávajícím stavem a stavem
po přijetí návrhu zákona je princip, podle kterého by všichni
lékaři, kteří nemají druhou atestaci, ztratili způsobilost k
samostatnému výkonu povolání. Tento evidentní nesmysl by tvrdě
dopadl na celý soukromý sektor a především na pacienty.
Tolik hlavní připomínky, podrobnosti lze nalézt na www.cabrnoch.cz.
Výlučně lékárníků se z celého zákona týká, nemýlím-li se, pouze
jeden paragraf, ke kterému mám následující připomínku (nikoli
zásadní): Vyžadování specializované způsobilosti farmaceuta k
samostatnému výkonu povolání. Toto ustanovení svým způsobem znevýhodňuje
české farmaceuty vůči jejich kolegům z členských států EU.
V té souvislosti nás zajímají i Vaše názory na činnost profesních
komor. Domníváte se, že jejich současné pravomoci odpovídají
účelu, ke kterému byly zřízeny? Které kompetence podle Vašeho
názoru profesním komorám nepřísluší?
Zřejmě se mne chcete zeptat, které kompetence z těch, které
dnes zákon č. 220 České národní rady ze dne 8. května 1991 o
České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické
komoře profesním komorám ve zdravotnictví dává, těmto komorám
podle mého názoru nepřísluší.
Podle mého názoru profesním komorám přísluší dbát, aby členové
komor vykonávali své povolání odborně, v souladu s jeho etikou
a způsobem stanoveným zákony a řády komor. Myslím, že se doposud
ne vždy komorám daří tuto svou úlohu plnit.
Nový zákon o způsobilosti k výkonu zdravotnických povolání velmi
pravděpodobně, a podle mne naprosto správně, zbaví komory odpovědnosti
za to, aby zaručovaly odbornost svých členů a potvrzovaly splnění
podmínek k výkonu lékařského, stomatologického a lékárnického
povolání.
Je evidentně správné, aby profesní komory posuzovaly a hájily
práva a profesní zájmy svých členů, stejně tak jako i profesní
čest svých členů. Problém v praxi nastává, pokud komora hájí
zájmy některých svých členů více, než zájmy jiných svých členů,
nebo dokonce vystupuje proti zájmům některých svých členů. Taková
situace potom zcela zákonitě ústí v snahu opustit takovou komoru
a v požadavek nevázat členství v takové komoře s právem vykonávat
své povolání.
Pochopitelně nemám vůbec nic proto tomu, aby komora vedla seznam
svých členů, samozřejmě při plném respektování povinností plynoucích
z pravidel pro ochranu osobních údajů.
Právo komory účastnit se jednání při tvorbě sazebníků lékařských
výkonů, při tvorbě cen léků, léčivých přípravků a sazebníků ostatních
služeb poskytovaných lékárnami, musí být podle mne předmětem
velmi podrobné a kritické diskuse. Je zřejmé, že otázky cen souvisí
spíše s problematikou podnikání ve zdravotnictví, a v tom případě
jsou k takovým jednáním podle mne kompetentní spíše organizace
sdružující podnikatele, než profesní komory.
Kádrová politika komorám podle mého názoru ze zákona nepřísluší.
Nemám nic proti tomu, aby ten, kdo organizuje výběrové řízení,
případně rozhoduje o obsazení určité funkce, přizval k tomuto
rozhodování komoru. Dokonce to pokládám za velmi vhodné a praktické.
Nesouhlasím však s tím, aby takové právo bylo komoře dáno zákonem,
tedy účastnit se výběrových řízení při obsazování vedoucích míst
ve zdravotnictví.
Právo komory stanovovat podmínky k výkonu soukromé praxe svých
členů a k výkonu funkce odborných zástupců podle zvláštního předpisu
a vedoucích lékařů a primářů v nestátních zdravotnických zařízeních
je podle mne zcela nepatřičné. Soukromá praxe je podnikáním jako
takovým a rozhodovat o vstupu do podnikání může a má podle mne
pouze stát. Stejně tak pravidla, podle kterých může lékař vykonávat
určitou funkci ve zdravotnickém zařízení, by mělo stanovit toto
zařízení, jistě s výhodou na základě doporučení státu a při respektování
zákona. Velmi podporuji, aby se komory účastnily na přípravě
těchto pravidel, ale vydávat tato pravidla nemá profesní organizace,
ale stát.
Komora má bezpochyby řešit stížnosti na výkon povolání svých
členů. Jsem přesvědčen, že se má komora podílet a na řešení stížností
ne výkon povolání svých nečlenů. Dokonce jsem přesvědčen, že
komora má být aktivní při zjišťování profesních pochybení i při
předcházení jim. V té souvislosti má komora jistě i právo uplatňovat
disciplinární pravomoc směrem ke svým členů, případně i navrhovat
příslušným orgánům opatření směrem k nečlenům.
Profesní komora má jistě právo vyžadovat od svých členů doklady
spojené s výkonem povolání.
Mezi práva profesní komory bezpochyby patří právo vyjadřovat
se k podmínkám a způsobu dalšího vzdělávání lékařů, stomatologů
a lékárníků. Jsem přesvědčen, že komora má mít právo účastnit
se přímo přípravy legislativních předpisů v této oblasti a má
mít právo na to, aby odpovědný státní orgán vždy řádně a se zdůvodněním
vypořádal všechny připomínky komory k navrhované legislativě.
Nemám nic proti tomu, aby komora měla právo účastnit se provádění
specializačních zkoušek, byť je nepochybné, že zkoušení je v
pravomoci státu.
Závazná stanoviska k odborným problémům poskytování zdravotní
péče a ve zdravotnickém výzkumu by komory podle mne neměly vydávat,
ale navrhovat příslušnému orgánu veřejné správy.
V případě, že by zákon jejich pravomoci omezil, kdo by např.
vedl registry lékařů a lékárníků? Bude to státní správa?
Pokud by byla přijata změna zákona ve smyslu „omezení“ pravomocí
profesních komor ve zdravotnictví, jistě nebude kardinálním problémem
vedení registrů. To je pouze technický problém a omezovat své
vidění na něj je skutečně simplexní. Vést registr může s nadsázkou
kdokoli, podstatné je, k čemu jej bude využívat.
Osobně bych raději hovořil o revizi kompetencí komor, než o
jejich omezení. Existuje řada oblastí, především v oblasti etiky
zdravotní péče, v oblasti kontroly kvality poskytované zdravotní
péče, v celoživotním vzdělávání, ale i v dalších oblastech, ve
kterých by měly být podle mne kompetence profesních komor posíleny.
Především je potřeba usilovat o navrácení skutečné prestiže
profesním komorám. Nemyslím prestiže dosažené útočením a agresivitou,
prestiže obávaného křiklouna, ale prestiže úctyhodné stavovské
organizace, ve které je být členem poctou, nikoli nevítanou povinností.
Možná není od věci připomenout, že ve vládním návrhu zákona
o způsobilosti… vede registr ministerstvo zdravotnictví.
Co soudíte o činnosti České lékárnické komory?
Českou lékárnickou komoru jako i ostatní profesní komory chovám
ve velké vážnosti. Pokládám je za nedílnou součást naší společnosti.
Moje dosavadní zkušenosti s Českou lékárnickou komorou a jejími
představiteli, když pominu některá velmi kontroverzní vyjádření
tiskového mluvčího, jsou velmi pozitivní.
Českou lékárnickou komoru odlišuje především od České lékařské
komory fakt, že zastupuje poměrně sourodou skupiny zdravotníků
s poměrně shodnými zájmy a podobnými problémy. To je jistě výhoda.
Českou lékárnickou komoru i ostatní profesní komory čeká hodně
práce, a to jak při přípravě a po vstupu do Evropské unie, tak
především při dlouho odkládaném řešení problémů českého zdravotnictví.
Do této práce chci popřát komoře i všem jejím členům hodně síly.
Vzhledem k blížícím se vánocům mi dovolte, abych využil příležitosti
a popřál všem čtenářům Časopisu českých lékárníků především hodně
zdraví a osobní spokojenosti, a hodně úspěchů v opravdu nelehké
a odpovědné práci.
|