MUDr. Milan Cabrnoch, 30. května 2002 |
rozhovor |
|
1) Nemůžu se na úvod nezeptat na otázku, která mi přišla na
mysl ihned po přečtení předvolebního letáku, jenž má představit
Vaši osobu. Zajímá mě, jak se tak vytížený člověk (jste poslancem
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, místopředsedou Výboru pro
sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny, předsedou
podvýboru pro lékovou politiku a úhradu zdravotní péče, místopředsedou
podvýboru pro informatiku ve zdravotnictví, členem podvýboru
pro vědu a vysoké školy a podvýboru pro problematiku drogových
závislostí, předsedou Klubu zastupitelů za ODS v Kolíně, místopředsedy
Místního sdružení ODS i Oblastního sdružení ODS v Kolíně, členem
Výkonné rady ODS (tedy vrcholného orgánu strany), předsedou odborné
komise ODS pro zdravotnictví, místopředsedou zdravotní a sociální
komise Rady Středočeského kraje, členem Správní rady Ústřední
pojišťovny Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR, předsedou komise
Správní rady pro informatiku, členem dozorčích rad Fakultní nemocnice
v Motole a Rehabilitačního ústavu v Kladrubech, členem České
pediatrické společnosti i České neonatologické společnosti) může
věnovat rodině a svým koníčkům. Nedokážu si ani představit, že
můžete všechny tyto funkce naplno vykonávat. Prozraďte nám recept
na uspořádání času tak pracovně zaneprázdněného člověka?
Máte pravdu, bohužel mi na mé koníčky a na rodinu mnoho času
skutečně nezbývá. Jsem ale už takový, zřejmě po mamince jsem
zvyklý pracovat naplno.
Během studia medicíny, které jistě není lehké, jsem pracoval
jako zřízenec, později jako "zdravotní sestra", kromě
toho jsem čtyři roky vedl vysokoškolský klub Kajetánka. Při práci
v nemocnici v Kolíně jsem se kromě práce na dětském oddělení
podílel na vzniku počítačové sítě a informačního systému, byl
jsem u začátku vykazování pro zdravotní pojišťovnu, podílel jsem
se na vytvoření počítačového programu dodnes užívaného na dětském
oddělení, s kolegou doktorem Petrem Kopeckým jsme vydávali nemocniční
časopis Revers či pořádali ples zdravotníků. Prostě jsem zvyklý
mít hodně práce, jinak to už neumím.
Těžištěm mé práce v posledních čtyřech letech je samozřejmě
práce ve sněmovně. Sněmovna má šestitýdenní cyklus, obvykle jsou
tři týdny věnovány plenární schůzi, dva týdny schůzím výborů
a jeden schůzím komisí a podvýborů. Nejvíce práce představuje
příprava návrhů zákonů a jejich projednávání ve výboru, nejvíce
času spotřebuje plenární schůze, která je někdy skutečně téměř
nekonečná. Podvýbory ve sněmovně mají doplňkový charakter, zasedají
zřídka a jsou více diskusním fórem než výkonným orgánem.
Práce v Občanské demokratické straně je pro mne nezbytná. Mezi
kolegy s podobným viděním světa hledám inspiraci, oporu pro své
názory i jejich první kritiky. Logická návaznost orgánů strany
ve městě, na okresem v kraji i v nejvyšším orgánu - ve Výkonné
radě - mi umožňuje skutečně se podílet na práci strany, skutečně
mít vliv na mnohá rozhodnutí a závěry, ze kterých potom vycházíme
v našem programu a které v Parlamentu prosazujeme.
Občanská demokratická strana má kromě orgánů čistě politických
také odborné komise. V nich se schází politici - odborníci z
určitého resortu. Zdravotní komise, které jsem již pět let předsedou,
má téměř čtyřicet členů a schází se jednou za šest týdnů. Připravuje
volební program a odborně se vyjadřuje k připravovaným a projednávaným
návrhům zákonů.
Pokládám za správné, aby člověk, pracující ve "vysoké politice" měl
kontakt s politikou komunální či regionální. Byl jsem zvolen
zastupitelem v Kolíně a budu kandidovat do zastupitelstva znovu.
Jako jeden z deseti zastupitelů mám zájem podílet se na rozhodnutích
ovlivňujících město a jeho další rozvoj. Funkce předsedy klubu
zastupitelů má organizační charakter a nezabírá žádný čas a tak
se práce v zastupitelstvu omezuje na schůze zastupitelstva a
přípravu na ně, tedy několik málo dnů za čtvrtletí.
Práce v komisi Středočeského kraje je prací novou. Hejtman Petr
Bendl mne požádal o pomoc při přípravě na převzetí odpovědnosti
za zdravotnictví a sociální služby v kraji. Jeho žádost jsem
nemohl odmítnout, problematiku dobře znám a cítím jako povinnost
se na řešení problémů podílet.
Správní rada VZP představuje spolu s příslušnými komisemi skutečně
mnoho práce. Zasedá jednou za měsíc, ale jednání komisí je téměř
každý týden. Ve Správní radě se projednávají všechna důležitá
rozhodnutí v pojišťovně. Jsou v ní zástupci vlády, podnikatelů
i pojištěnců. Vážím si toho, že mohu být jedním z nich.
Dozorčí rady nemocnic jsou orgány s poměrně malou pravomocí.
V obou případech jsem byl o členství v dozorčí radě požádán ředitelem
zdravotnického zařízení. Snažím se využít svoje zkušenosti ve
prospěch těchto zařízení a jejich pacientů.
Mé členství v lékařských společnostech je skutečně pasivní
a žádnou práci mi nepřidělává. Udržuji pouze kontakt se svým
původním
oborem.
Je toho mnoho, ale i tolik práce se dá zorganizovat. Denně se
domů vracím kolem sedmé či osmé, snažím se hodinu či dvě věnovat
malému Milánkovi, když usne, usedám obvykle k počítači a Internetu
a spát chodím kolem jedné hodiny. Často trávím víkendy na různých
konferencích a jednáních, pokud ne snažím se trávit čas na
chalupě s rodinou, maminkou a rodinou mého bratra.
Rozhodně bych byl ztracen bez mimořádně tolerantní manželky,
která je mi nenahraditelnou oporou, bez rodinného zázemí, bez
babiček, které pomohou, když je to třeba, bez velmi pracovitého
asistenta a bez řady přátel a pomocníků. Zda to všechno dělám
dobře, to musí posoudit někdo jiný, já věřím, že ano.
2) Jste spoluautorem internetového projektu zdravotní knížky.
Myslím, že stejně jako já, málokdo ví, o co jde. Můžete nám tzv.
Projekt iZIP ve stručnosti představit a jaký je váš podíl na
něm?
Projekt iZIP vznikl před třemi roky v hlavách tří lékařů, přátel,
a já jsem jeden z nich. Chceme řešit problém, který je podle
nás ve zdravotnictví nejen u nás velmi důležitý, a tím problémem
je komunikace. Ve zdravotnictví vzniká velké množství informací,
ale jsou špatně využívány. Důvodem je, že lékař, který rozhoduje,
většinou nemá potřebné informace k disposici.
Proto jsme vymysleli zdravotní knížku na Internetu. Do této
knížky, která je majetkem pacienta, zapisují jednotliví lékaři
závěry vyšetření, podané léky, laboratorní výsledky a další informace.
Tyto informace potom pacient může ukázat jiným lékařům. Tím se
vyvaruje opakovaných vyšetření, chyb při předepisování léků a
podobně. Cíl projektu iZIP je vysoký - zvýšit šanci pacienta
dostat lepší péči.
Podrobné informace naleznete na www.izip.cz či u každého lékaře.
Snad najdeme v blízké budoucnosti příležitost věnovat se iZIPu
znovu i na stránkách tohoto listu.
3) Nedávno Vás potkala nemilá událost, která Vás mezi některými
mými známými nepostavila do příliš dobrého světla. Jde o krádež
Vašich 470 tis. Kč z trezoru v Poslanecké sněmovně. Část z nich
má za to, že by politik neměl ukrývat takovou částku jen tak
v poslaneckém trezoru. Vypadá to, jakoby jste nedůvěřoval peněžním
domům a schovával peníze, jak se říká, do slamníku. Popřípadě
tvrdili, že šlo určitě o černé peníze za bůhvíjakou nelegální
činnost, které jste nechtěl přiznat. Druhé zase udivila výše
finančních prostředků, kterou můžete volně disponovat. Můžete
nám osvětlit, o jaké peníze šlo a jaké jste si z toho vzal ponaučení?
O té skutečně velmi nepříjemné loupeži se mi nechce mnoho říkat,
a to především proto, že je stále ještě předmětem vyšetřování
policie. Snad jen tolik, že se jednalo o mé soukromé prostředky,
které jsem měl v plánu v krátké době použít. Peníze nebyly "ukryté",
ale uložené v trezoru v mé pracovně v budově Parlamentu, v budově
hlídané nepřetržitě desítkami policistů, v budově s kamerami,
detektory kovů a se zámky na magnetické karty na všech dveřích.
Připadá vám to snad lehkomyslné jako slamník?
Věřím, že policie zloděje dopadne. Mrzí mne, že mnoho lidí nevidí
problém v tom, že jsem byl sprostě okraden, ale v tom, že jsem
úspory vůbec měl. A poučení? V Parlamentu není bezpečno, už si
tam nic cenného nechávat nebudu.
4) Jaké šance má podle vás ODS v letošních volbách?
Věřím, že Občanská demokratická strana tyto volby vyhraje, že
získá nejvíce hlasů a že její předseda bude pověřen sestavením
vlády. Jsme pravicová strana s jasným a dlouho známým programem,
jsme pracovití, víme, co je třeba udělat a máme lidi, kteří jsou
schopni a připraveni náš program prosazovat jak v Parlamentu,
tak ve vládě.
5) Jste horkým kandidátem na křeslo ministra zdravotnictví.
Vzal byste tuto funkci?
Dost předbíháte, zkoušíte porcovat medvěda, který ještě běhá
po lese. Ale na přímou otázku přímá odpověď - ano, přijal bych
takovou funkci. Myslím, že jsem na ni dobře připraven - mám zkušenosti
z nemocnice i ze soukromé praxe, byl jsem úředníkem, náměstkem
ministra, znám dobře zdravotní pojištění i pojišťovnu, mám za
sebou čtyři roky v Parlamentu, pracuji v odborných i politických
orgánech strany. Vím, že to vše nic není bez podpory politické
i odborné. Věřím, že bych ji nalezl.
Současně však pokládám za nezbytné říci jasně, že jsem připraven
pracovat tam, kde to bude potřeba. Práce ve sněmovně je nesmírně
potřebná a já ji pokládám za stejně důležitou jako je práce ministra.
6) Jak hodnotíte práci ministerstva zdravotnictví za poslední
4 roky?
Velmi kriticky. Již jsem na podobné otázky odpovídal víckrát,
něco z toho lze nalézt i na mé www.cabrnoch.cz, a proto jen stručně
- vláda sociální demokracie v oblasti zdravotní legislativy neodpovědně
promrhala čtyři roky. Toleranční patent dával dost prostoru k
tomu, aby byla připravena a přijata potřebná legislativa v těch
oblastech, které nejsou tak silně politicky polarizovány. Ministr
Fišer to nedokázal využít, nesestavil potřebné týmy a nepředložil
do sněmovny kvalitní přijatelné návrhy zákonů. To mu nemohu odpustit.
7) V čem ČSSD v oblasti zdravotnictví selhala?
Především v tom, že nedokázala využít prostor čtyř let stabilního
politického prostředí pro zlepšení legislativy v resortu.
8) Zatím hypoteticky: Jaké úkoly by po nástupu na ministerstvo
Vás čekaly?
Každý, kdo nastoupí do resortu zdravotnictví, se musí především
obklopit kvalitními spolupracovníky a neprodleně zahájit práci
na přípravě potřebných zákonů. Nezbytná je dobrá komunikace s
odbornou veřejností.
9) V letáku hlásáte "Solidaritu zodpovědných ke zdravotnictví".
Co heslo znamená?
Správně zní jeden z Poděbradských artikulů ODS "Solidarita
zodpovědných". V letáčku k tomuto heslu byl přiřazen dovětek "ke
zdravotnictví". Stejný přístup máme i v oblasti sociální
a ostatních.
Toto heslo znamená, že chceme prosazovat solidaritu, ale tam,
kde je jí skutečně třeba. Chceme bojovat proti falešné solidaritě,
za kterou se skrývá plýtvání a neodpovědnost. Myslíte si například,
že je správné být zcela solidární s někým, kdo si své zdraví
sám poškozuje a potom očekává, že se o něho v jeho nemoci postarají
všichni ostatní, jen on sám ne? Myslíte, že je skutečně potřeba
být solidární v tom, co stojí pár korun a opravdu každý si to
může zaplatit sám?
10) Sociální demokrati, Vaši největší soupeři ve volebním
klání, v programu hlásají co "nejlepší zdravotní péči". Nevím,
co si pod tím představit, ale jak by taková "nejlepší zdravotní
péče" měla vypadat podle Vás?
Je velmi snadné říci - i my chceme nejlepší zdravotní péči.
Lišíme se v tom, jak jí dosáhnout. Socialisté vidí cestu ve výběru
vysokého pojistného a jeho následném přerozdělování podle vzoru
každému stejně a bez jeho podílu. To vede nepochybně k plýtvání
na jedné straně a nedostatku na straně druhé a skončí to tak,
že budou mít všichni méně a méně, budou hledat známé, dávat úplatky
a nakonec budou zase shánět Brufen na černém trhu.
Naše cesta je zastavit plýtvání, posílit roli pacienta, dát
mu šanci aby to byl on, kdo bude rozhodovat o užití jeho peněz.
Zdravotní pojištění musí přestat být daní, musí se stát skutečným
pojištěním. Chceme vyjmout nejlevnější péči ze solidarity a tím
získat více peněz na péči nákladnou. Náš program nepotěší toho,
kdo chce mít dál Paralen zadarmo, ale toho, kdo chce mít v případě
potřeby největší šanci přežít infarkt či rakovinu.
11) Komunisté prosazují placení zdravotního pojištění podle
příjmů účastníka systému a bezplatnou péči. Jaký názor máte na
systém výběru zdravotního pojištění?
Zdravotní pojištění je často chápáno jako další daň. Kdo tuto
chybu dělá, musí zákonitě sklouznout k všeobjímajícímu přerozdělování
a plýtvání. Co je zadarmo, je bezcenné a proto s tím není třeba
šetřit.
Nechceme opouštět solidární systém pojištění, povinného pro
všechny občany. Chceme, aby každý přesně věděl, co do systému
platí a co ze systému čerpá. Své pojistné by měl každý hradit
přímo. Výběr pojistného nemůže být jednoduchý, je to velmi složitá
úloha. Chceme, aby každý občan mohl sám rozhodovat o tom, co
pojišťovna z jeho peněz zaplatí.
12) Mám pocit, a nejsem sám, že je systém výběru pojištění nevýhodný
především pro ty, co pracují a tedy vydělávají a navíc nejsou
nemocní nebo nechtějí zneužívat současný systém a zbytečně nechodí
k lékaři, jen aby se ulili z práce. Co vy na to?
Ano, přesně to mám na mysli, když hovořím o potřebě zainteresovat
občana na rozhodování. Pokud je vše bezplatné, vede to k plýtvání,
na které samozřejmě ti slušní vždy doplácí. Chceme takový systém,
kdy by ten kdo čerpá byl na čerpání ze solidárního balíčku nějakým
způsobem zainteresován, a ten, kdo nečerpá, aby byl ve výhodnějším
postavení.
13) Špidlova strana požaduje co nejlepší prevenci, podporu zdraví,
moderní léčbu, kvalitní a účinné léky (ty prý musí dostat každý,
kdo je potřebuje). Zároveň však nehodlá připustit zvyšování finanční
spoluúčasti pacientů? Je v tom logika? Co si o tom myslíte Vy?
To jsou laciné fráze, to chceme samozřejmě všichni. Každý odpovědný
politik i občan však ví, že to současně není možné. Žádný veřejný
systém není schopen zaplatit vše to nej nej, i když bychom si
to samozřejmě moc přáli.
My chceme systém takový, aby pokryl tu nákladnou péči, na kterou
žádný občan sám nemá, v nejvyšší možné kvalitě. Cesta k tomu
vede přes šetrné zacházení s penězi. Není to třeba příjemné,
ale pokud chci něco cenného skutečně v nejlepší kvalitě, musím
se vzdát pohodlí drobností zadarmo a musím se zamyslet nad každým
i drobným výdajem, zda je skutečně potřebný.
14) Může stát garantovat zdravotní kvalitní, časově, místně
i ekonomicky dostupnou péči, jak hlásá vládní partaj?
Ano, stát může garantovat kvalitní a dostupnou zdravotní péči.
Může podporovat kvalitní vzdělávání, stanovit přísná pravidla,
přijmout dobré zákony a vytvořit rovné podmínky pro konkurenci
poskytovatelů služeb. Stát musí dát občanům možnost svobodně
si vybrat tu službu, kterou chtějí.
To, co stát nemůže, je poskytovat tyto služby ve státních zařízeních,
platit tyto služby pouze ze státních či veřejných prostředků
a kontrolovat armádou revizorů, zda jsou sužby skutečně dobře
poskytnuty.
15) Před časem stejná strana navrhovala vydávání léků bez doplatků
pro občany nad 70 let. Jak hodnotíte tento návrh?
Tento návrh je z kategorie nesplnitelných předvolebních slibů.
Je nezodpovědný a nesmyslný, určitě nebyl myšlen vážně. Nic není
zadarmo. Nejdražší léky pro sedmdesátileté by socialisté platili
ne ze svého, ale z peněz malých dětí či devětašedesátiletých
nemocných. Cožpak jsou lidné nad sedmdesát let nějak méněcenní,
že by se na ně ostatní museli skládat?
16) Jsou podle Vás lékaři, sestřičky a ostatní pracovníci i
po posledním zvýšení platů odměňováni za práci dostatečně? Nebo
vidíte ještě další prostor pro zvyšování mezd v této oblasti?
Platy lékařů a sester nejsou uspokojivé. Poslední zvyšování
se dotklo pouze zaměstnanců státních nemocnic. Přeji jim to,
samozřejmě. Co mi vadí, je plošnost tohoto zvyšování, kdy má
stejný plat schopný i méně schopný, pracovitý i méně pracovitý.
Někteří zdravotníci by si podle mne zasloužili ještě mnohem vyšší
platy. Také mi vadí, že se zvyšují platy ve státních zařízeních
na úkor příjmů zařízení soukromých.
Prostor pro zvyšování platů samozřejmě je. Je ve změně struktury
poskytovaných služeb, je v lepším využívání financí, v lepším
hospodaření, ale také například i v zapojení pacienta do rozhodování
o využití jeho peněz.
17) Zatím ještě stále někde platí, že nemocný (nebo jeho nejbližší)
se od lékaře nebo v nemocnici pořádně nedozví, co mu je. Stavíte
se za lepší informovanost pacientů? Mají už teď nějakou možnost
vymoci dostatečnou informaci o svém zdravotním stavu?
Informovanost je základní podmínkou pro svobodné rozhodování.
Plně a důrazně se stavím za právo pacienta být plně informován
o svém zdravotním stavu. Pacient musí dostat všechny informace
a musí je dostat v takové podobě, aby je byl schopen chápat a
mohl se podílet na rozhodování o další péči. Lékař podle mne
nesmí informace pacientovi zadržovat.
Již dnes podle nejméně dvou právních předpisů mají pacienti
právo seznamovat se se všemi informacemi, které jsou obsaženy
v jejich zdravotní dokumentaci. To však podle mne nestačí. Vztah
pacient lékař musí být vztahem důvěry a spolupráce. Nedovedu
si představit, že by lékař mohl úspěšně a s radostí léčit pacienta,
který by na něm vymáhal kopie chorobopisu soudní cestou. Stejně
tak si, doufám, pacienti budou stále méně volit ty lékaře, kteří
jim nedostatečně vysvětlí, v čem je podstata jejich nemoci a
léčby.
18) Nedávno jsem četl popis situace v jedné nemocnici, kde pacienta
nechtěli pustit domů, i když bylo jasné, že stejně zemře. Nemyslíte,
že je opravdu lepší v takovémto mezním případu nechat umírajícího
dožít v prostředí, kde se cítí nejlépe?
Otázky kolem umírání jsou velmi složité. Podle mého přesvědčení,
a bohužel i zkušeností, má mít umírající možnost být spolu se
svými blízkými. Jistě je dobré, pokud může být doma. Na druhou
stranu je však třeba chápat, že jsou často situace, kdy pacient
v závažném stavu nemůže jednoduše opustit nemocnici s jejími
přístroji a odborníky. Pokud by propuštění pacienta z nemocnice
zhoršilo jeho stav, případně i utrpení, je třeba postupovat velmi
uvážlivě. Z čistě právního hlediska nemá lékař v případě dospělého
člověka právo držet ho v nemocnici proti jeho vůli. V jednotlivých
případech je však třeba postupovat velmi uvážlivě.
19) Ne všechny nemocnice kvitují s nadšením, že by měly zveřejnit
údaje o sobě. Jste pro to, aby zveřejňování údajů potřebných
pro rozhodování občana, ve kterém zařízení chce být léčen nebo
operován, bylo povinné? Jaká úskalí může však toto opatření mít?
Rozhodně ano, jsem pro zveřejňování informací o kvalitě a ceně
zdravotní péče. Je to vždy pacient, který se musí rozhodnout,
kterého lékaře a kterou nemocnici si zvolí. Nejde o nic méně,
než o jeho zdraví a život. Pokud se má rozhodnout, musí mít podle
čeho. Rozhodování podle toho, kde lépe vaří či kde mají hezčí
sestřičky, nestačí.
Budu velmi tvrdě a vytrvale prosazovat, aby jednotlivá zařízení
zveřejňovala údaje, podle kterých by si občan mohl vybrat lékaře
a zdravotnické zařízení. Dávám přednost tomu, aby tyto údaje
byly zveřejňovány dobrovolně. Pacient si potom takovou nemocnici,
která o sobě případně informace zveřejnit nechce, prostě nevybere.
20) Stává se, že zaměstnavatel neplatí za svého zaměstnance
zdravotní pojištění. Znal jsem případy, kdy byla pak dlužná částka
pojišťovnou vymáhána na zaměstnancích s tím, že si měli kontrolovat,
zda-li je za ně pojištění placeno. Změnilo se něco v této věci?
Může si občan zjistit legální cestou, jestli za něho a kolik
zaměstnavatel pojištění hradí?
Platit pojistné za zaměstnance je povinností zaměstnavatele.
Zaměstnanec má povinnost informovat svého zaměstnavatele o tom,
kterou zdravotní pojišťovnu si vybral a o její případné změně.
pojišťovna nemůže dlužné pojistné vymáhat po zaměstnanci. Pouze
může po svém pojištěnci žádat doklady o tom, u kterého zaměstnavatele
byl zaměstnán a zda splnil svou povinnost a oznámil tomuto zaměstnavateli
svou pojišťovnu.
Podle mne to není nejsprávnější způsob. Výše popisovaným problémům
by se předešlo tím, kdy by zaměstnanec hradil své pojistné sám.
Měl by potom dobrý přehled o tom, kolik do systému platí i o
tom, zda něco nedluží. Změna placení pojistného není jednoduchá,
vyžadovala by složité změny v zákonech - to však není důvod rezignovat
na ni. ODS ji má ve svém programu.
21) ODS nedávno prohlašovala, že nebude volit levná
hesla. Ale mnohé z hesel, které ODS před volbami pronáší, jsou
za levná
považována. Např. člověk nesmí mít strach o sebe ani o svou rodinu,
vrátíme lidem důvěru ve schopnosti a nestrannost policie a soudů,
rizika přistěhovalectví musí upravit nové zákony, učiníme konec
nepoctivému podnikání na tržištích, zákon není "třídní odplata",
policisty vyvedeme z kanceláří do ulic. Má ODS za to, že soudy
nejednají nestranně a že policie nevyšetřuje jisté případy? Znáte
Vy osobně konkrétní příklady? Jaké.
Myslím, že ten, kdo za výše uvedenými větami chce najít jejich
konkrétní smysl, ten ho tam nalezne. Rozhodně odmítám, aby se
politik vyjadřoval ke konkrétní práci policie a soudů, natož
potom ke konkrétním příkladům. Policie a soudy musí zůstat nestranné
a bez politického vlivu.
Je na občanech, aby právě ve volbách posoudili, zda je v ulicích
dost policistů nebo zda jsou "ukryti" v kancelářích
a autech. Každý, kdo přišel do styku se soudy, může posoudit,
zda je práce soudu dostatečně rychlá a účinná. Já si práce obou
institucí a odpovědných lidí velice vážím, současně však připouštím,
že jsou v ní místy značné rezervy.
22) Nemáte obavy, že ODS nebude považována za xenofobní stranu
hledající voliče i mezi radikálními pravičáky nebo přívrženci
fašismu?
Nemám takovou obavu. Občanská demokratická strana je klasickou
velkou pravicovou demokratickou stranou. Xenofobie či fašismus
nemá mezi členy ani příznivci ODS žádnou podporu a žádné místo.
23) Pokud po volbách nejvíce hlasů získají ODS a ČSSD, měly
podle vás tyto dvě strany spolu vládnout, aby zamezily slabé
menšinové vládě?
24) Vidíte nějakou možnost po volbách v případě Vašeho vítězství
uzavřít koalici se "4koalicí"?
Nepředbíhejme výsledku voleb. Občanská demokratická strana jistě
nebude spolupracovat s komunisty. Vše nasvědčuje tomu, že potřebný
počet hlasů získají ještě Koalice a ČSSD. Pro nás jsou tedy následující
možnosti: vláda s Koalicí, vláda s Koalicí a ČSSD, vláda s ČSSD
nebo vláda bez ODS.
Programově je mi osobně samozřejmě Koalice bližší než ČSSD.
Je v rukou voličů, jak rozhodnou a jaké možné koalice budou moci
vznikat. Rozhodně budu pilně pracovat na tom, aby ODS převzala
vládní odpovědnost a aby vznikla vláda silná, stabilní a současně
vláda, která bude prosazovat program ODS.
|