MUDr. Milan Cabrnoch, 10. března
2002 |
rozhovor |
|
1. Jaký je Váš názor na poslání kategorizační komise a jak hodnotíte
její současné postavení?
Nemohu dost dobře posoudit, jak nyní kategorizační komise pracuje,
nejsem jejím členem ani se jejího jednání neúčastním. Faktem
však zůstává, že kategorizační komise je poradním orgánem ministra
zdravotnictví. Ministr rozhodl o jejím ustavení, stanovil její
jednací řád a další pravidla práce a jmenuje a odvolává její
členy. Proto jsou jakékoli stížnosti ministra na komisi nemístné
a nepřijatelné. Pokud komise pracuje špatně, pracuje špatně ministrova
komise a on a nikdo jiný je za její špatnou práci odpovědný (například
daňovým poplatníkům).
Zcela nesmyslná výmluva je tvrzení, že se někdo obrací přímo
na ministerstvo a ne na komisi. Komise je totiž orgánem ministerstva,
tedy pouze ministr rozhoduje o tom, která podání uloží projednat
komisi a která bude rozhodovat bez svého poradního orgánu.
Podle mého názoru je kategorizační komise zřízena především ze
dvou důvodů: jako první je odbornost a jako druhý je transparentnost.
Odbornost proto, že žádný ministr ani jeho úředníci nemohou odborně
plně obsáhnout rozsáhlou problematiku léčiv. Transparentnost
proto, že rozhodování v komisi má jasná a všem známá pravidla
a rozhodování se účastní více odborníků a ne pouze úředníci vlády.
Připomínám znovu, že kategorizační komise je pouze poradním orgánem,
nemůže nic rozhodovat. Komise pouze dává doporučení, rozhoduje
ministr zdravotnictví (podle ústavy pouze jemu přísluší vydávat
vyhlášky na základě zmocnění zákona). Ministr má samozřejmě právo
rozhodnout jinak, než mu to komise doporučila.
Jsem přesvědčen, že komise by měla projednat a vyjádřit se ke
všem podáním, došlým na ministerstvo zdravotnictví ve věci kategorizace
léčiv. Dále jsem přesvědčen, že je vhodné, aby ministr, pokud
se rozhodne jinak než komise doporučila, sdělil nejméně komisi
důvody svého rozhodnutí.
2. Ministr několikrát "nepřihlédl" k doporučení
kategorizační komise, podle MZ vždy jenom pro jeden ze tří
níže uvedených důvodů:
- nebylo v souladu se zmocněním zákona
- nerespektovalo zadání MZ,
- odvolal se účastník řízení a doložil technickou chybu v zápisu.
Co si myslíte o těchto důvodech. Přinesla schůze Vámi vedeného
podvýboru nějaké jiné poznatky (důvody)?
K tomu se mohu těžko vyjádřit. Podvýbor pro lékovou politiku
na své schůzi konkrétní důvody pro rozhodnutí ministra zdravotnictví
neprojednával. V každém případě je zřejmě řada těch, kdo se domnívají,
že důvody byly i jiné nebo že rozhodnutí byla chybná. Na jednání
podvýboru přítomný pan náměstek Pohanka omyly a chyby potvrdil
a přislíbil urychlená jednání k jejich nápravě - pokud vím, taková
jednání mezitím již i proběhla.
Opakuji, že všechny výše uvedené důvody znamenají chybnou práci
komise, a tedy chybnou práci ministra. Jeho úkolem je chyby v
práci komise odstranit a ne je napravovat nestandardními a neprůhlednými
rozhodnutími, které poškozují proces kategorizace jako takový.
3. Podle MZ jsou důležitější - než prvotní rozhodnutí ministerstva
- předepisující lékaři. Co o tom soudíte - jaký je vztah mezi
kategorizací a následnou preskripcí?
Předepisující lékaři jsou pochopitelně velmi důležití. Ty pan
ministr neřídí, i když by možná chtěl. Lékaři se však řídí předpisy,
které ministr vydává. Tyto předpisy velmi silně ovlivňují praxi.
Všechny chyby v rozhodnutích o úhradách zdravotní péče měly a
budou mít zásadní dopad na poskytování péče, ale i na náklady
spojené s poskytováním této péče. Za tyto chyby je ministr zodpovědný.
4. Do jaké míry považujete stanovení úhrad za léčiva za politický
problém?
Práce kategorizační komise musí být pouze a jedině odborná s
základním cílem, kterým je prospěch pojištěnce (protože se rozhoduje
o úhradě ze zdravotního pojištění). Připustit politické vlivy
do práce kategorizační komise by byla chyba.
Následná rozhodnutí ministra mohou být jistě i rozhodnutími politickými.
Podle mého názoru je to třeba vždy jasně zveřejnit. Nelze skrývat
své politické cíle za falešné pseudoodborné argumenty.
Také politická rozhodnutí jsou motivována prospěchem pojištěnce.
Otázkou je, co která politická strana vidí jako prospěch pojištěnce.
Vládní ČSSD nechce připustit "doplatky na léky", což
ve svém důsledku znamená, že snižuje dostupnost a kvalitu zdravotní
péče, která může být z prostředků veřejného zdravotního pojištění
pro pojištěnce nakoupena.
Podle názoru mého a názoru ODS je správné, aby nebyly veřejné
finance pojištění plýtvány na velmi levné léky ani na léky, které
pacienti neužívají. Na druhé straně chceme, aby měl každý právo
koupit si za své peníze zdravotní péči pro sebe nebo své blízké
i nad rámec omezených veřejných rozpočtů.
ODS chce posílit práva pacienta rozhodovat a nést za rozhodnutí
svůj díl odpovědnosti, ČSSD nabízí pod líbivými hesly "bezplatně" a "zadarmo" přerozdělování
snižující se kvality péče.
5. Je postup MZ transparentní pro výrobce léčiv?
Podle mých informací postup ministerstva transparentní není.
Soudím tak podle toho, co mi i ostatním poslancům sdělují představitelé
výrobců léků. Potvrdilo se to i na jednání podvýboru pro lékovou
politiku.
Jakákoli neprůhlednost rozhodování vládního úřadu je vždy spojena
s presumpcí viny a je pro mne nepřijatelná.
6. Měsíčně udělí cca 200 výjimek z registrace měsíčně, myslíte,
že ve všech případech naplňuje požadavek zákona o léčivech, který
říká že výjimka má být udělena jenom v případě závažného ohrožení
lidského zdraví, není-li odpovídající registrovaný léčivý přípravek
distribuován anebo není v oběhu? Zajímal jste se blíže o kauzu
dovozu zvířecích inzulínů?
Poslanci nemají žádné zvláštní přehledné informace o udělovaných
výjimkách z registrace. Přiznám se, že tak podrobně problematiku
léků a jejich registrace v návalu běžné parlamentní a politické
práce ani nemohu sledovat. Udělování výjimek však osobně za mimořádný
problém nepokládám.
|