MUDr. Milan Cabrnoch, 25. září 2001 |
rozhovor |
|
1) Má ODS zdravotní komisi?
Ano. Vznikla už někdy v roce 1996, kdy Občanská demokratická
strana zřídila řadu odborných komisí. Pracuje v ní kolem třiceti
lidí, pracuje ve standardním režimu. Schází se přibližně jedenkrát
za čtvrt roku. Kromě přípravy volebního programu projednává
návrhy zákonů, předkládané ve sněmovně, vypracovává k nim svá
stanoviska. A pochopitelně se věnuje všem aktuálním otázkám
rezortu. V současné době se zejména zabývá zdravotní politikou
krajů z pohledu ODS. Je asi zbytečné připomínat, že jsme byli
proti vytvoření krajů a že jsme varovali před chaosem, který
vznikne, protože tato záležitost nebyla připravena. Nicméně
kraje vznikly, mají svou zodpovědnost a většinu krajů řídí
kromě toho hejtmané zvolení za ODS. Takže tato problematika
je v centru našeho zájmu. Tím spíše, že spolupráce s vládou
je velmi obtížná. Ta ani náhodou nedává najevo, jakým způsobem
chce předávat kompetence krajům a v jakých termínech. To samé
platí o ministerstvu zdravotnictví a jeho záměrech, například
pokud jde o předávání nemocnic do pravomoci krajů. Myslím si
ale, že jak stát, tak i kraj by měly zasahovat do zdravotnictví
tím nejmenším možným způsobem, jen v nezbytné míře. Jsem přesvědčen,
že systém zdravotnictví může docela dobře fungovat bez toho,
že by byl neustále kontrolován úředníky, že by byl řízen soustavou
stovek metodických pokynů a příkazů. Zkušenost napovídá o tom,
že úřední příkazy brání přirozenému vývoji věcí. Zdravotníci
nemají jiný cíl, než poskytovat kvalitní zdravotní péči a samozřejmě
také dobře zaplacenou. Na začátku října se sejde naše komise,
abychom analyzovali materiály, které by měly sloužit jako podklad
pro vypracování volebního programu pro zdravotnictví. Nemyslím
si, že budeme publikovat nějaký rozsáhlý materiál typu Mackovy
koncepce.
2) Co bude základem tohoto programu?
Naše zásady zdravotní politiky se léta nemění. Klademe důraz
na prevenci, na zodpovědnost každého jednotlivce ze společnosti
a rodiny za své zdraví a zdraví svých blízkých, na informovanost
pacientů, na posílení jejich práva rozhodovat se o sobě samém.
Chceme, aby pacient nechodil za lékařem a nepožadoval od něj,
aby se o něj postaral, ale aby chodil za lékařem a požadoval
od něj pomoc, aby se sám o sebe dobře postaral. Klademe důraz
na nebránění podnikání ve zdravotnictví. Jsme totiž přesvědčeni,
že soukromí poskytovatelé zdravotní péče mohou poskytovat tuto
péči neméně dobře než stát a že cesta privatizace je cestou
k odstranění řady nešvarů a problémů zdravotnictví.
3) Jak byste zhodnotil z hlediska zdravotnictví období po listopadu
1989?
Zmíněné období je zcela jistě obrovským převratem v celé společnosti.
Považuji za obrovský úspěch, že byl poměrně brzy zřízen systém
veřejného zdravotního pojištění, že bylo velmi rychle a razantně
odděleno financování zdravotnictví od státního rozpočtu a že
velmi brzy proběhla první vlna privatizace. V jejím důsledku
se místo několika desítek OÚNZů objevily tisíce ba desetitisíce
zdravotnických zařízení a určitě se tím podstatně zlepšila
kvalita a dostupnost péče. Díky tomuto revolučnímu zlomu se
tady během několika málo let, možná i měsíců, objevily nejmodernější
technologie, léky, zmizely pořadníky, čekací doby, ale na druhé
straně je třeba říci, že se také významně zvýšily náklady na
péči. Rychle se vyrovnala mezera existující mezi socialistickým
zdravotnictvím bývalé ČSSR a zdravotnictvím ve vyspělém světě.
Dnes je úroveň zdravotní péče poskytované u nás srovnatelná
se západní Evropou, s vyspělým světem. Jsou sice bohatší země,
které si mohou dovolit více monitorů a přístrojů, ale na základě
svých vlastních zkušeností z cest po západních státech mohu
konstatovat, ze pokud jde o vlastní péči poskytovanou našimi
lékaři a zdravotními sestrami, jsme velmi dobře srovnatelní
se standardními pracovišti ve vyspělých státech světa. Přesto
ale tvrdím, že jsme mohli být ještě dále.
4) Co tomu podle vás zabránilo?
Problémy nastaly za poslední koaliční vlády nazývané obvykle
Klausovou. Polovina jejích členů byla totiž z jiných stran
než z ODS. Došlo k určitému zbrždění vývoje. Existovaly obavy
z přílišné radikálnosti. Takže došlo ke zpomalení v privatizaci,
ve vývoji úhradového systému a také v legislativě. K fatálnímu
zlomu došlo podle mne v roce 1997, kdy byl kromě jiného přijat
zákon č. 48 o veřejném zdravotním pojištění. Podepsaly se na
něm silně osobnosti místopředsedy vlády Vladimíra Špidly, poslanců
Evy Fischerové a Josefa Janečka. Měl být jen dočasným řešením,
platí však dodnes. Principy obsažené v tomto zákoně brání do
jisté míry rozvoji zdravotnictví. Nejde jen o nemožnost podílet
se na úhradě kvalitnější péče, připomínám mimo jiné tolik medializované
oční čočky. Myslím tím i zavedení systému dohodovacího řízení,
ve kterém má poslední slovo stát, zhacení realizace první úspěšné
fáze výběrových řízení v segmentu akutní lůžkové péče. Na sklonku
roku 1997 ještě bývalý ministr zdravotnictví Jan Stráský předložil
do parlamentu v podstatě novou filozofii zdravotnické legislativy.
Byl to zákon o zdravotní péči a zákon o zdravotním pojištění,
které byly dobrým východiskem pro další postup. Přišly ale
události z listopadu roku 1997, parlament přerušil svojí volební
periodu a zákony zůstaly ležet zamítnuty v poslanecké sněmovně.
V tu chvíli se vlastně vše zablokovalo.
5) Takže poslední sociálně demokratická vláda už mnoho dělat
nemohla.
To jsem neřekl. Naopak tři roky sociálně demokratické vlády považuji
z pohledu zdravotnické legislativy za ztracené. Musím ale přiznat,
že některé zákony byly přijaty, například o lázeňství, o léku,
o zdravotnických prostředcích, o ochraně veřejného zdraví,
tedy zákony, které nemají tak silný politický náboj. I v parlamentu
byl odveden kus dobré práce. Ale pokud jde o základní kodexové
zákony byli jsme jen několikrát ročně svědky krátkých přestřelek
v poslanecké sněmovně a pak zamítnutí jejich návrhů. Teď budeme
zřejmě svědky posledního pokusu této vlády prosadit něco významného
v základní legislativě. Vláda však už rezignovala na předložení
návrhu nového zákona o veřejném zdravotním pojištění. Z nových
návrhů považuji za téměř neprůchodné zákony o zdravotní péči
a o zdravotnických zařízeních a jejich provozování. I když
jejich poslední verzi neznám, z předchozí přímo čouhala paternalistická
role státu. Myslím si, že budeme velmi bedlivě vážit, abychom
pod tlakem tvrzení, že tyto zákony urgentně potřebujeme, nepřijali
nakonec polovičatá řešení. Nemůžeme si dovolit kompromis, který
by znamenal záhy tyto zákony opravovat. Musíme přijmout čisté
a čitelné zákony, které by platily dalších 10 až 20 let. Pokud
jde o návrh zákona o transplantacích, domnívám se, že po diskuzi,
která by upravila míru role státu v organizaci vedení registrů
dárců a příjemců orgánů, má dobrou naději projít.
6) Co byste označil za hlavní chyby sociálně demokratické vlády?
O chybách druhých se snadno mluví. Myslím si, že základní chybou
tohoto kabinetu byla rezignace na změnu, a tím i určitým způsobem
na volební program sociální demokracie, absence tahu na bránu
a spíše opečovávání rezortu zdravotnictví ve stavu, ve kterém
je. Druhá a podle mého názoru velmi významná chyba, jejíž důsledky
se povlečou se systémem dlouhou dobu, je nekoncepční preference
lékařů zaměstnanců státních nemocnic. Přeji každému lékaři,
aby byl dobře zaplacen. Ale řešení, kdy jsou zvyšovány mzdy
celoplošně, bez rozdílu kvality lékaře, to patří do minulosti.
Nejsme všichni stejně dobří. Pak je třeba také diskutovat o
potřebnosti zaměstnaneckých míst, o potřebnosti nebo nepotřebnosti
existujících kapacit, je třeba mít odpovědně zajištěny zdroje
na navýšení mezd. Jinak to vede k tomu, čeho jsme svědky, že
vláda svými rozhodnutími ovlivňuje strukturu výdajů veřejného
zdravotního pojištění. Bohužel má k tomu zákonnou kompetenci
a činí tak ve prospěch lůžkových a tedy převážně státních zdravotnických
zařízení a v neprospěch ambulantních a tedy převážně privátních
zařízení. Tím konzervuje stávající nevyhovující stav, brzdí
rozvoj směrem, kterým by se mělo zdravotnictví ubírat a to
je přesun od nákladné nemocniční péče, k levnější a efektivnější
ambulantní, tedy přesun ze státních zdravotnických zařízení
do privátu. Podle mého názoru jde v podstatě o skrytou korupci
lékařů zaměstnanců. A je jen zbytečné připomínat, že bohužel
na rozhodnutí ministra má velký vliv Lékařský odborový klub
zastoupený též ve vedení České lékařské komory. Není pak divu,
že ČLK zastupuje jen velmi nevyváženě zájmy soukromých lékařů,
neboť zájmy lékařů zaměstnanců státních nemocnic považuje za
prioritní. Pan ministr dělá chybu, když tolik naslouchá lékařům
odborářům a naopak jen málo pozornosti věnuje soukromým lékařům.
7) Co by udělala ODS pro zdravotnictví, kdyby se nyní dostala
do vlády?
Těžko mohu mluvit za ODS. Mohu jen říci, co bych si já přál,
aby ODS udělala. Myslím si, že první věc, o které je nezbytné
diskutovat a zkusit jí prosadit, je změna ústavy. Konkrétně
toho podle mého přesvědčení nesmyslného ustanovení o nároku
občana na bezplatnou zdravotní péči. V tom jsme raritou. Vše
ostatní je vlastně obcházení tohoto problému. Přece dovedeme
nalézt odvahu říci, že každý občan má nárok na dostupnou a
kvalitní péči, ale snad se dokážeme zbavit onoho slůvka bezplatná.
Tím nechci říci, že by naším programem bylo, aby si lidé najednou
začali platit za zdravotní péči. To v žádném případě, toho
se nikdo nemusí obávat. Všichni ale víme, že v systému využívání
veřejného zdravotního pojištění je celá řada mezer, kudy peníze
utíkají a já jsem přesvědčen, že tím, kdo nejlépe dokáže zbytečné
vyhazování peněz ohlídat, je sám pacient. Můžeme si snad říci
z očí do očí, že jsou oblasti, ve kterých je možné žádat od
každého z nás, aby se na nesmírných nákladech podílel. Každý
si může zaplatit Paralen, drobnou jednoduchou péči s cílem,
aby v solidárním balíku bylo více prostředků na nejdražší a
náročné léčby - na transplantace, léčby infarktů, onkologických
onemocnění, na ortopedické operace.
V žádném případě nechceme systém solidárního zdravotního pojištění
rušit nebo omezovat.
8) Co dalšího byste si přál?
Aby stát méně mluvil do hospodaření veřejného zdravotního pojištění,
aby to nebyl stát, kdo bude určovat ceny, ale aby ceny skutečně
určovali poskytovatelé zdravotní péče a pojišťovny, aby to
byly pojišťovny, které nesou odpovědnost za počet zdravotnických
zařízení, s kterými budou mít smlouvu a za to, že jejich pojištěnci
budou mít dostupnou kvalitní zdravotní péči. Takže by měla
být výběrová řízení organizovaná pojišťovnami a zdravotníky.
Státu by do toho nemělo být de facto nic. A také bych si přál,
abychom pokračovali v privatizaci. Nedávno na jednom semináři
jsem vyslechl revoluční názor, nad kterým stále uvažuji, že
vlastně není důvod, aby jakékoli zdravotnické zařízení bylo
státní. V první vlně by asi nešlo o privatizaci velkých fakultních
nemocnic. Připomenu ale, že historie posledních let ukázala,
že se nepotvrzuje obava, vytvářená v této společnosti levicovými
silami, že každý soukromník je vlastně podvodník, že každý
podnikatel je tak trochu lump, že když se nějaké zařízení zprivatizuje,
začne svým pacientům poskytovat méně než zařízení státní. Opak
je pravdou. Zkušenosti posledních let potvrzují, že žádná z
privatizovaných nemocnic se nestala luxusním hotelem a neopustila
své pacienty. Naopak o ně pečuje neméně dobře než nemocnice
státní. Žádný z lékařů, který se v ambulantní péči privatizoval,
nezhoršil svůj přístup k pacientům, nezavřel svou ordinaci
a neudělal z ní bar nebo prodejnu.
9) Několikrát jste naznačil, že byste omezil zásahy státu. Jakou
funkci by tedy mělo sehrávat ministerstvo zdravotnictví?
Úkolů ministerstva jako správního úřadu je mnoho. Já si ale myslím,
že za situace, kdy neustále přebudováváme legislativu, kdy
není stále dokončena, by jeho první a hlavní role měla být
právě role legislativní. Ministr by měl seskupit tým, který
by dokázal připravit věcně a legislativně technicky správné
zákony. Ale ještě důležitější je, aby tento tým uměl zákony
vysvětlit veřejnosti a zákonodárným orgánům a ty pak návrhy
zákonů prosadily a schválily. Víme totiž, že mnoho zákonů skončilo
na špatném pochopení nebo na dvou třech scestným komentářích,
které ovlivnily veřejnost. Jako příklad uvedu diskusi o gate
keepingu, o koordinační roli praktických lékařů. Pan ministr
Fišer použil několik nešťastně zvolených argumentů a prezident
České lékařské komory, který zřejmě dobře nepochopil navrhovaný
princip, se postavil proti němu. Během několika dnů veřejné
mínění odsoudilo tento návrh.
Další rolí ministerstva by měla být role metodického vedoucího.
Jsou totiž určitě věci, které, pokud nemají zákonnou úpravu,
potřebují své metodické doporučení, které sjednocuje postupy
a nabízí cestu řešení.
10) Ministerstvo by podle vás nemělo zasahovat do tvorby sítě?
Síť je zaklínadlo. Nikdo vlastně neví, o čem je. Já si myslím,
že role ministerstva v tomto smyslu by měla spočívat ve vykonávání
zodpovědnosti státu, tedy v zajištění dostupné a kvalitní péče.
Aby byla kvalitní, je třeba, aby ji prováděli kvalitní tedy
vzdělaní lidé. Ministerstvo by nemělo vzdělávat, ale jeho nezastupitelnou
úlohou by mělo být udělování onoho kulatého razítka, které
rozhoduje o tom, že je člověk zdravotnický pracovník, který
může poskytovat zdravotní péči. Ministerstvo neboli stát by
měl mít hlavní slovo při přezkušování a ověřování kvality,
i když se na tom podílejí i jiné organizace - například komory
a odborné společnosti. Ale zmíněné razítko by mělo být státní.
Pokud jde o kvalitu zařízení, na to je tu proces registrace.
Ale mělo by být opět úlohou státu dávat razítko, že jde o zdravotnické
zařízení, které může poskytovat zdravotní péči. Ministerstvo
by také podle mého názoru mělo iniciovat veřejnou diskusi, jejíž
cílem by bylo vypracování zákona nebo přílohy zákona, která by
stanovila základní kritéria dostupnosti péče. To je věc veskrze
veřejná, a tak by o ní měla rozhodovat také veřejnost pochopitelně
na základě mezinárodních i našich zkušeností a epidemiologických
informací, na základě velmi přesného zmapování, které máme díky
zdravotním pojišťovnám. O tzv. síti a tom, kdo do ní bude zařazen,by
se však nemělo rozhodovat od stolu ministerského úředníka.
|