Dne 14. listopadu 2003 jsem se zúčastnil v Litoměřicích mezinárodní
konference Telematika ve zdravotnictví. Konferenci pořádala obecně
prospěšná společnost Medtel.
V rámci konference jsem vystoupil a ve svém vystoupení představil
filosofii a současný stav projektu zdravotních knížek na Internetu
IZIP.
přednáška,
(MS PowerPoint, 190Kb)
IZIP a přístup k Internetu
anotace k přednášce Milana Cabrnocha
na konferenci MEDTEL v Litoměřicích, 14. listopad 2003
Telematika je pojem pro integraci zpracování dat (informatika)
se sdělovací technikou (telekomunikace), zahrnuje např. oblast
telefaxu, teletextu, videotextu (zdroj: encyklopedie Universum,
www.aion.cz).
Telematiku v medicíně chápu osobně spíš jako způsob komunikace
v medicíně, při poskytování a spotřebě zdravotní péče. Ve svém
sdělení se budu věnovat komunikaci, důvodům ke komunikaci, důsledkům
špatné i dobré komunikace. Technické stránce komunikace, tedy
také telematice, se budu věnovat pouze velmi okrajově.
Komunikace je sdělování, přenos (vysílání a příjem) informace
pomocí znakového systému jazykového (verbální komunikace) nebo
jiného; též komunikace pomocí technických médií (telefon), masových
médií, prostředků masové komunikace (zdroj: encyklopedie Universum,
www.aion.cz).
Ve zdravotnictví, přesněji řečeno při poskytování a spotřebě
zdravotní péče, vzniká ohromné množství informací. Tyto informace
vznikají s vynaložením mimořádných nákladů. Jde o náklady personální
- na získávání těchto informací se podílí vysoce kvalifikovaní
odborníci, náklady finanční - získání těchto informací vyžaduje
nákladné technologie a nákladné materiálové vstupy, i náklady
na straně pacienta - každé získávání informací s sebou nese rizika
na straně pacienta, ať již jde o pouhé nepohodlí, vynaložený čas,
přes bolest, riziko infekce, riziko záření či riziko komplikace,
která může v nezanedbatelném množství případů vésti i ke ztrátě
života.
Není pochyb o tom, že spotřeba i poskytování zdravotní péče
jsou procesy, při kterých opakovaně probíhá rozhodování. Pro rozhodování
jsou potřeba informace. stejně tak není pochyb o tom, že ten,
kdo má ve chvíli rozhodo vání k disposici více informací, rozhodne
lépe.
Podstatná část úsilí je při spotřebě a poskytování zdravotní
péče zaměřena na jeden, zdánlivě jednoduchý a prostý cíl: aby
byly tyto cenné a důležité informace v pravý čas na pravém místě.
Abychom mohli dosáhnout vytčeného cíle, musíme si odpovědět na
otázky: co je pravý čas, kde je pravé místo a jak informace na
toto místo v tento čas dostat.
Pravý čas je čas rozhodování. Ve zdravotní péči se rozhoduje
neustále, je tedy třeba zajistit, aby byly informace dostupné
nepřetržitě během poskytování zdravotní péče.
Pravé místo je místo rozhodování, tedy obvykle místo poskytování
zdravotní péče. Vzhledem ke stále volnějšímu a dynamičtějšímu
pohybu osob (snazší doprava, svobodná volba lékař, pohyb za prací,
pád železné opony, návrat do Evropy, globalizace,…) je stále obtížnější
předpovídat místo spotřeby či poskytování zdravotní péče. Řešením
je předpokládat, že zdravotní péče se poskytuje obvykle tam, kde
se nachází pacient.
Zbývá řešit problém jak zajistit, aby se informace na potřebné
místo dostaly. Řada systémů řeší tento problém zasíláním informací
jedním zdravotníkem druhému zdravotníkovi, v jiných systémech
si zdravotníci zřizují společné archívy informací, které potom
sdílí. Citlivým bodem takových řešení je obtížné předpovídání
pohybu pacienta, diverzifikace archívů a problematika práce s
důvěrnými osobními údaji.
Systém IZIP, který chci dnes představit, řeší problematiku jinak.
Svěřuje informace pacientovi. Staví na tom, že to jsou pacientovy
informace, že je v jeho zájmu zajistit, aby se informace dostaly
v pravý čas na pravé místo. Je totiž především v zájmu pacienta,
aby jeho rozhodování o spotřebě péče a rozhodování jeho ošetřujících
lékařů o poskytování zdravotní péče jemu byla co nejlepší. Pacient
je vždy tam, kde je poskytována péče a kde se tedy rozhoduje,
a to jak v místě, tak v čase. pacient nemá problém s ochranou
důvěrnosti informací o sobě samém.
Nechci mluvit o technickém řešení. Projekt IZIP, podporovaný
také VZP ČR, je již natolik známý, že jeho popisování by nebylo
efektivním využitím našeho společného času. Chci diskutovat o
tom, že IZIP není ani portál, ani technické řešení nebo forma
databáze. IZIP je filozoficky nový přístup ke spotřebě a poskytování
zdravotní péče. přístup, který staví na zásadní důležitosti informací,
na jejich důvěrnosti a sdílení. Přístup, který staví občana pacienta
do středu zdravotnictví. IZIP dává nám, pacientům, nástroje k
tomu, abychom sami rozhodovali o spotřebě zdravotní péče. Dává
šanci svým vlastním přičiněním zlepšit své šance na rychlejší
a kvalitnější zdravotní péči, tedy zlepšit své šance na přežití
na tomto složitém a krásném světě.
"a … vo tom to je…"
|