Milan Cabrnoch, 6. dubna 2002 |
jednání |
|
Tento text byl zpracován jako poznámky pro diskusi na Lékárnickém
sněmu dne 6. dubna 2002 na Olšance.
Prezidentem České lékárnické komory RNDr. Jindřichem Oswaldem
jsem byl pozván je Lékárnický sněm, konaný v sobotu 6. dubna
2002 v hotelu Olšanka. Takového pozvání si vždy vážím a velmi
rád jsem jej přijal.
Z obvyklého scénáře podobných jednání se vymyká série otázek,
které mi České lékárnická komora zaslala a na které bude chtít
na jednání odpovědět. Takový postup velmi vítám. Problematika
je široká a diskuse a vystoupení hostů na podobných velkých
shromážděních bývají často nekonzistentní a různorodá. Není
možné řešit v jednom odpoledni všechny problémy a proto je
více než dobré některé oblasti předem stanovit.
V následujícím textu odpovídám stručně a schematicky na jednotlivé
položené otázky. Úvodem musím vzpomenout na předmět propedeutika
na lékařské fakultě. V rámci získávání anamnézy jsme byli vedeni
k tomu, abychom nepoužívali návodné otázky. Zdá se, že lékárnici
propedeutiku ve studijním plánu nemají. Již na první pohled
jsou položené otázky velmi návodné a zcela zřejmě podporují
témata lékárenské loby. Nu což, v takovém světě žijeme.
Jak hodnotíte kvalitu českého lékárnictví?
Za posledních dvanáct let došlo k nárůstu počtu registrovaných
léků i k nárůstu očekávání pacienta od lékárny a lékárníka.
To klade na lékárníky velké nároky.
Můj názor, že lékárníci byli ve své většině schopni se plně s
těmito nároky vypořádat potvrzuje, že lékárnictví má své místo
v dnešním systému poskytování zdravotní péče. A to mám na mysli
zejména nejenom vlastní logistické zajištění dostupnosti léků,
ale zejména i dispenzační servis s tím související.
Velké spektrum léčiv, parafarmaceutik a nutraceutik, ze kterého
si může lékař resp. klient vybírat klade na lékárníka nároky
spojené právě s jeho poradenskou rolí v systému zdravotnictví.
To je velmi spjato s kvalitou jeho pre a zejména postgraduálního
vzdělávání. Samostatnou kapitolou je prakticky 100% privatizace
oboru. Myslím, že se tím přispělo k vytvoření prostředí, které
motivuje lékárníky k poskytování kvalitního zdravotnického servisu.
Je české lékárnictví (zdravotnictví) dostatečně finančně zabezpečeno?
Pokud ne, kde čerpat další prostředky?
Podle mého názoru v našem zdravotnictví je tolik prostředků,
kolik je společnost a její členové ochotna do něho věnovat.
Jedno je jisté - dost peněz na zdravotnictví, a to zvláště
těch veřejných, nebude nikdy.
Často se soustředíme pouze na omezené veřejné zdroje a zapomínáme
na další možné zdroje, a to jak pro lékárníky, tak i pro celé
zdravotnictví.
Na jedné straně je to případné zvýšení zdravotního pojištění,
na druhé straně efektivnější využívání stávajícího objemu peněz,
spojená s odkrytím černých děr (např. duplicitní preskripce lékaři,
na kterou může aktivně upozornit lékárník, polypragmazie, atd.).
Na druhé straně je to přímé zapojení klienta - pacienta. Další
možností je bezesporu propojení zdravotnického a nemocenského
pojištění.
Rozhodně potenciál pro posílení finančního zdraví našeho zdravotnictví
leží v přímém zapojení klienta. Zapojení pacienta do hospodaření
s veřejnými prostředky a vedle toho i zapojení pacienta jako
přímého plátce péče. Zapojení pacienta do rozhodování znamená
přístup pacienta k informacím o péči, její kvalitě a ceně. Dále
to znamená dát pacientovi odpovědnost za čerpání prostředků,
tedy motivovat jej, aby se svým účtem skutečně hospodařil. Vedle
zvýšení informovanosti pacienta následuje revize rozsahu polně
hrazené péče, vytvoření prostoru pro komerční zdravotní pojištění
a rovná pravidla pro konkurenci.
Myslíte si, že možnost provozování lékáren i laiky tomuto oboru
škodí?
Rozhodně si to nemyslím. Podle mého klient, pacient nepozná,
komu lékárna fyzicky patří, kdo je jejím majitelem. Pacient
potřebuje kvalitní službu. Pokud ji dostane nebo případně nedostane,
stejně nepozná, komu lékárna patří.
Tak jako mnohá zdravotnická zařízení jsou vedena či vlastněna
schopnými manažery nelékaři, může být lékárna vlastněna i nelékárníkem.
Má to však jednu podstatnou podmínku. Vlastní zdravotnický i
lékárnický výkon, poskytování zdravotní péče, musí být v naprostém
souladu s etickými a odbornými pravidly a principy. Ty je potřeba
důsledně plnit a obhajovat. Myslím si, že právě zde jedna z rolí
ČLK, která není v tomto směru osamocena. Odborná lékárnická činnost,
poskytování péče, je neoddělitelná od kvalifikovaného lékárníka.
Jaký je Váš postoj k výdeji léčiv mimo lékárny?
Veskrze kladný. Není tajemstvím, že tento princip podporuji.
Pokud jsou stanovena a dodržována pravidla pro výdej těchto léčiv
(převážně taková OTC, která prokázala svoji bezpečnost) pak z
pohledu klienta - pacienta je možnost zakoupit si tato léčiva
právě v situaci potřeby na dostupném místě velmi prospěšná. To
také souvisí s tím, jaká je dostupnost lékáren po uzavření jejich
pracovní doby.
Je síť lékáren v ČR dostatečně hustá?
Při celkovém počtu zhruba 2 000 lékáren, z toho asi 200 nemocničních,
se zdá být naše síť hustá. Odpovídá to cca 5 000 obyvatel na
jednu lékárnu. Potencionálním nedostatkem může být časová dostupnost
lékárny během celých 24 hodin a dostupnost kvalitního dispenzačního
servisu.
Pokud bych se díval na dostupnost lékáren, kde pacient automaticky
obdrží konzultaci ohledně možných komplikací či doporučení spojených
s užíváním léčiv či další rady týkající se klientova zdraví -
pak možná tato síť nemusí být stále ještě dostatečná. Ale sama
ČLK určitě ví, kde tomu tak není, kde je tedy síť lékáren nedostatečná.
Jakou funkci má doplatek na léčiva?
Filozoficky je třeba nejprve říci, jaký doplatek myslíme. Zda
je to ten doplatek, kterým pacientovi na zakoupení léku přispívá
společnost, nebo zda je to ten doplatek, kterým se na zakoupení
léku pro sebe sama podílí pacient.
Platba pacienta má bezpochyby roli regulační - pacient omezuje
spotřebu toho, za co musí zaplatit více a preferuje spotřebu
toho, co je zadarmo případně levné.
Vedle toho je doplatek technickým řešením stavu, kdy je trhu
více přípravků o stejné účinnosti. V této situaci je logické,
že z veřejných solidárních fondů kryjeme méně nákladnou alternativu
a doplatek je cestou k realizaci přání pacienta užívat variantu
nákladnější.
Jste pro navýšení spoluúčasti pacientů?
Především chci odpověď na otázku, co je to spoluúčast pacienta.
Zda je to součet všeho, co si koupí z vlastní vůle, nebo zda
je to částka, kterou musí zaplatit, aby získal zdravotní péči,
kterou nutně potřebuje.
Pokud budu chápat spoluúčast ve druhé podobě, tvrdím, že až na
výjimky může být spoluúčast nulová. To bezpochyby vede k nesmírnému
plýtvání v systému (toho jsem všichni denně svědky, a pokud jej
někdo popírá, není upřímný).
Rozhodně jsem pro umožnění přímých plateb. To se netýká tolik
léků, ale spíše oblasti péče. Každý člověk má jiná očekávání
a nikdo nemá právo bránit mu v tom, aby si za svoje peníze koupil
zdravotní péči, kterou chce. Umožněním, lépe řečeno legalizací
přímých plateb přirozeně vzroste podíl soukromých financí vkládaných
do systému.
V některých případech jsem pro zavedení regulačních poplatků.Nemají
kardinální význam, ale pomáhají řešit některé poruchy v systému.
Příkladem může být poplatek za vyhledání LSPP.
V oblasti léků jsem pro následující změny:
1) vyloučení vyhrazených a volně prodejných léků z paušální solidární
úhrady
2) zachování generického principu úhrady léčivých přípravků
3) zavedení poměrné přímé platby se stropem u všech léčivých
přípravků
4) vyčlenění zdravotních programů plně krytých solidárním fondem
Dobrou formou technické realizace posledních dvou bodů mohou
být v budoucnu osobní zdravotní účty.
Vyhovuje Vám stávající systém nestejných cen shodných léčiv?
Pokud bereme lék jako zboří a jeho výdej jako službu, musíme
připustit, že ceny zboží i služeb mohou být různé.
Rád bych se více než na nivelizaci ceny soustředil na kvalitu
léku a kvalitu služby. Praxe ukazuje, že hodně lidí rádi zaplatí
vyšší cenu za kvalitnější lék (doplatí si na nehrazený). Stejně
tak hodně klientů podle mého názoru dá přednost špičkové službě
při výdeji léku nad cenou. Pokud si budu moci vybrat mez lékárnou,
kde mi přes pult beze slova podají levnější krabičku a lékárnou,
kde se mnou proberou mou anamnézu, zjistí, jaké jiné léky užívám,
nabídnou mi případně alternativu a poradí, jak, lék užívat a
čeho se vyvarovat, nebude mi vadit, že je ta krabička o něco
dražší.
Už jsme si zvykli, že i rajčata a párky mají různé ceny. Mnozí
vyhledávají obchody s nejnižšími cenami, ale mnozí již upřednostňují
kvalitu služby.
Podpořil by jste zavedení pevných cen léčiv?
Jsem proti jakékoli regulaci cena a tak nemohu podpořit ani zavedení
pevných cen léků. Podle mého názoru stačí korektní a transparentní
kategorizace, tedy stanovení výše úhrady ze zdravotního pojištění.
Ceny není důvod regulovat.
Časté změny cen nejsou jistě pro lékárníka příjemné. Jsou však
dány vztahem výrobce - distributor - lékárna. Stát by do nich
neměl žádným způsobem zasahovat.
Byl by jste pro uvolnění cen volně prodejných léčiv?
Ano, bezpochyby ano. Principiálně jsem pro uvolnění cen všech
léčiv, i když připouštím možnost výjimek.
Je kontrolní systém v oblasti preskripce a výdeje léčiv dostatečný?
Jak by jste jej zlepšil?
Vše se dá vždy zlepšovat. Osobně si myslím, že mnoho chyb vzniká
již na úrovni komunikace mezi pacientem a lékařem. Lékař pak
sahá k preskripci, která není adekvátní, či se opakuje, či
předepisuje léky, které pacient vůbec užívat neplánuje nebo
ani nemůže, protože jich má již dostatečnou zásobu.
Ruku na srdce, kolikrát se Vám se stalo, že jste i bez komplikovaných
informačních systémů věděli, že Vámi právě vydané léky skončí
někde v zásuvce a nebudou užity se záměrem lékaře. Je potřeba,
aby i lékárník měl k při výdeji dispozici potřebné informace
a dokázal daleko aktivněji upozorňovat lékaře i samotného klienta
na možné komplikace či úspory. K tomu může velmi výrazně přispět
Internet například sdílením zdravotnických informací klienta
na Internetu (více www.izip.cz).
Ke kontrole výdeje v lékárnách se vyjadřovat nebudu, není to
moje silná stránka.
a) kontrola zainteresovaným pacientem - více
informací pacientovi (iZIP), motivace k hospodaření s vlastním
zdravotním účtem
(spoluúčast, osobní zdravotní účty)
b) on-line informace o pacientovi,
jeho zdravotní stavu a poskytnuté zdravotní péči v lékárně i
v ordinacích lékařů (iZIP)
c) účinné
a rozumné zpětnovazební motivační systémy pro předepisující lékaře
(bonifikace i regulace), odborná a efektivní revizní činnost
d)
zlepšení kvality pregraduálního, ale především postgraduálního
a celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
|